Downstream line rate vraagje

  • 2 December 2010
  • 7 reacties
  • 921 Bekeken

Hallo,

Ik heb sinds kort VDSL maar ik heb een vraagje.

De waarden van de bbox2:
































VDSL line status SHOWTIME
Downstream Training Margin : 31.4 dB
Downstream line rate 30064 kbps
Upstream line rate 6048 kbps
TX total power -14.7 dbm
Downstream delay 7.6 ms
Upstream delay 5.4 ms

Hoewel hier staat dat ik een lijn van 30mbit/s heb, krijg ik maar 14mbit/s werkelijk door via speedtest.net.

Hoe kan dit?

Alvast bedankt.

7 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Meet je via wireless of met kabel? TV decoders aan of uit?

Een (min of meer) correcte meting krijg je enkel met uitgeschakelde decoders en via kabel.

verder is spedtest.net gen zaligmakende test, maar kan je idd al een idee geven.
De snelheid blijft constant rond de 14mbit via speedtest.net ongeacht ik draadloos ben verbonden of met kabel.

TV decoder staat uit.

Het gekke vind ik dat ik via speedtest maar de helft doorkijg van wat de lijn als waarde geeft.
Weet iemand van Belgacom hoe dit mogelijk is?
Beste,

Welk abo heb je voor internet,

als je een comfort hebt zal de downstream max 12 zijn,

indien je favorite hebt max 25,

Intens Max 30...

De decoder kan ook een upgrade aan het doen zijn zonder dat hij aanstaat...

Groetjes

Kristof
Ik had een favorite abo maar deze is toen verhoogd, dus moet al zeker hoger zijn dan 20mbit.

De zelfde waarden had ik toen de decoder nog niet was aangesloten.
Ik had net hetzelfde probleem. Bij mij haal ik enkel de hoge snelheid indien de computer direct verbonden is met de bbox. Indien er een switch of hub tussen staat gaat de snelheid drastisch omlaag van 30 naar 9mbps.
Reputatie 1
Badge
Het hangt er wel vanaf welk type switch je gebrukt. De huidige switches zijn bijna alle 1 Gb/s switches (de professionele steeds vaker 10 Gb/s), maar er bestaan ook (oude) meestal hubs dan, die maar 100 of 10 Mb/s aankunnen. Best eens kijken wat de verbindingssnelheid is waarmee je netwerkkaart werkt.

Draadloos werkt de BBox2 (jammer genoeg) met de g-norm (waar de meeste nieuwere met de n-norm werken (en binnenkort de ac-norm). De bedrade switch van de Bbox2 haalt 100 Mb/s, dus dat is geen probleem (zeker snel genoeg voor internettoepassingen).

Die g-norm haalt in theorie 54 Mb/s (de snellere n-norm in theorie 500 Mb/s, maar meestal wordt dat een 130 Mb/s, en die nieuwe ac zou ook naar 1 Gb/s gaan voor wireless).

Probleem met draadloze verbinding is ook dat deze meestal simplex werken (bekabeld is gewoonlijk full duplex). Full duplex wil zeggen dat die 1 Gb/s gehaald wordt zowel voor uploaden als downloaden (dus in beide richtingen) en tegelijkertijd. Die simplex wil zeggen dat die snelheid enkel in 1 richting wordt gehaald. Maar in de praktijk betekent dit dat je die 54 Mb/s moet halveren (dus nog 27 over). En meestal wordt die snelheid ook niet gehaald.

In mijn geval, heb ik geen probleem om een 28 Mb/s effectief te halen op die speedtest.net via bedraad netwerk over een 5 poort 1 Gb/s switch. Probeer ik hetzelfde draadloos, dan wordt dat max. 20 Mb/s (wat dus voornamelijk ligt aan die g-norm van het draadloos netwerk van de BBox2). Ik ben dan draadloos verbonden op 54 Mb/s en een vol signaal (want mijn bbox2 staat hier met moeite op 1 m. van mijn laptop).

Als je bedraad maar 9 Mb/s haalt, dan vermoed ik dat je netwerkkaart verbonden is op 10 Mb/s... Dat kan aan de switch liggen, maar dus ook aan de netwerkkaart.

Het verschil tussen een switch en een hub is dat bij een switch elke poort de snelheid gebruikt die max. mogelijk is. Bij een hub wordt de snelheid bepaald door de traagste aangeslotene. Zit er op je netwerk dus 1 netwerkkaart op 10 Mb/s, dan werkt je volledig netwerk op die snelheid. Een switch heeft daar geen last van.

Reageer