Vraag

DNS probleem

  • 11 November 2016
  • 4 reacties
  • 961 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1
De laatste tijd last gehad met het laden van webpagina's, er verscheen onderaan telkens .... resolving host.
Nu heb ik gezocht en een uitleg gevonden : http://setuprouter.com/router/belgacom/b-box-2/dns.htm
Ik heb dit inderdaad veranderd : ttz : primary in 8.8.8.8 en secondary in 8.8.4.4, DNS relay enabled

Nu als ik de controle deed, zoals vermeld (na reboot) was de internetverbinding 4(TCP/IPv4)op de computer niet veranderd
en steeds "obtain DNS server address automatically", maar het internet werkte.
Nu, als ik die manueel verander heb ik geen verbinding meer.

Graaag toch een woordje uitleg daarover.
Bedankt.

4 reacties

DNS is "dynamic name server/service" .. dat is de server die een opgegeven "naam" omzet naar het overeenkomende IP adres. als u bvb "google.be" intikt in uw browser dan is er geen hond die weet wat dat betekent. Pas als de DNS server deze naam vertaald heeft naar een IP adres kan deze bestemming bereikt worden.
Deze instelling verandert totaal niets aan uw eigen IP instellingen noch aan uw IP adres.
Bij een "automatische" instelling in uw computer worden al deze parameters meegegeven met de internet negociatie wanneer u de computer opstart. en opgeslagen voor de lopende sessie.
Het is makkelijk te begrijpen dat de DNS server(s) van uw provider niet alle bestemmingen ter wereld in hun database hebben. Daarom staan die servers ook allemaal in verbinding met mekaar en worden er constant data uitgewisseld, ttz nieuwe records erbij en "obsolete" er weer af. Die servers raadplegen mekaar dus constant. Daardoor komt het dat het tot 24 uur kan duren dat bvb voor een nieuw aangemaakt domein, alle DNS servers wereldwijd de nieuwe bestemming in hun databank hebben. Soms is de ketting van DNS servers onderbroken of valt die gedeeltelijk uit. Dan krijgt men problemen met bvb "resolving host" omdat er veel verder moet gezocht worden om een record/naam te identificeren. Aangezien daar ook "time-outs" zijn ingebouwd is het dan niet onmogelijk dat men connectiefouten krijgt waarbij de host niet kan gevonden worden ...
Als u dus de DNS records handmatig wil instellen moet u zeker weten wat u doet ...
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Regulus,
Bedankt voor uw antwoord.
U heeft gelijk, ik weet niet echt hoe dit alles in mekaar zit.
De laatste tijd was het probleem zo erg (meestal kranten sites)dat ik ben beginnen zoeken en gevonden dat ik beter de DNS servers zou gebruiken van google.
Ik heb dit alléén kunnen aanpassen in de settings van de router, op de computer veranderd er niks.
Dus als ik het goed begrijp zou ik beter de instellingen terug veranderen op allemaal nullen en DNS relay disabled zoals het oorspronkelijk was.
Ik moet wel zeggen dat het laden van websites eigenlijk beter is, maar voor de verbinding te maken heb ik nog altijd dat blauw cirkeltje
en het gele uitroepteken, voor een paar seconden. En dit eigenlijk alleen op de computer met windows 7 erop, die met windows10
heeft dat verschijnsel soms maar dan in een flits. Maar dat was ook zo voor de aanpassing.
Hey Arlette,

Je kan altijd bij wijze van proef eens de primary en secondary DNS op 8.8.8.8 en 8.8.4.4 zetten in je netwerk (wifi) adapter settings an je computer, om vast te stellen of er dan verbetering optreedt.

Je kan ook eens de DNS cache opschonen DNS cache opschonen
Reputatie 3
Badge +1
Hello Martin,
Ik heb dus op de router alles terug gezet nar de oorspronkelijke settings en op de adapter op de computer de settings veranderd.
Er is een klein verschil, ttz ik heb terug dat blauw wieltje draaien maar veel minder lang.
Ik denk dat ik nu maar alles laat zoals het is, Regulus heeft gelijk natuurlijk : ge moet weten wat je doet en ..... ja niet echt.....
de DNS cache opschonen was eigenlijk het eerste dat ik gedaan had voor dat ik in de router de settings had veranderd.

Voor het ogenblik heb ik die resolving host melding niet meer , dus het is beter !

Reageer