Decoder V4: hardware- of softwareprobleem?

  • 22 May 2011
  • 9 reacties
  • 3240 Bekeken

Reputatie 2
Badge
Zaterdagavond haal ik de decoder uit stand-by (een V4 in gebruik vanaf 6 mei 2011!!!!); op vrijdagavond alles normaal bij het in stand-by brengen; en moet vaststellen dat op elke zender er een soort paars-roze zweem overheerst, geen enkel zender toont het vertrouwde kleurenbeeld.

Na een reboot van de decoder werkt alles terug normaal, maar de display toont centraal een stippellijn van een twaalftal punten zodat de tekst op de onderste regel niet volledig leesbaar is. In de bovenste regel links van de "in functie"-led en het rode uurwerk (bij een geplande opname) staat een verticaal streepje en links daarvan een underscore.

Deze aanduidingen blijven ook op de display staan wanneer de decoder nu in stand-by staat.

Wanneer de decoder in werking is dan is de plaats voor het aanduiden van de eenheden van het zendernummer (1 tot 9) gedoofd; bij een HD-zender verschijnt de aanduiding "id"; dus de H verschijnt niet meer volledig.

ik heb al tweemaal een reset uitgevoerd maar doordat die stippellijn hardnekkig blijft kan ik niet goed zien wanneer de knoppen moeten losgelaten worden omdat de tekst in de onderste regel niet volledig leesbaar is.

Op zondagmorgen werkt de decoder normaal enkel die display blijft die aanduidingen tonen. Helaas slaag ik er niet in om duidelijke foto's van de display te maken.

Wat is er aan de hand, is er nog iemand die dit voorheeft?

9 reacties

Heb je het volgende al geprobeerd: (factory reset)

voor een Belgacom V4-decoder
trek stekker van decoder uit het stopcontact en wacht 10 seconden vooraleer terug te steken
(of gebruik de aan/uit schakelaar aan de achterkant v/d decoder)
Druk de volgende 3 knoppen tegelijkertijd in "MENU" + "BACK" + "OK"
tot de boodschap "START DRa" op het scherm van de decoder verschijnt en laat dan 3 knoppen los.

als je display niet goed leesbaar is zoals in uw geval druk dan zeker lang genoeg op de 3 knoppen "MENU" + "BACK" + "OK" vooraleer los te laten want je zal
de boodschap "START DRa waarschijnlijk niet kunnen lezen
Beste,

Gewoon naar de winkel gaan om deze om te ruilen, of indien gewenst een technieker laten langskomen.

Normaal is dit kostenloos, zeker als je hem zelf gaat omruilen.

Heb je per ongeluk niet de decoder via SCART EN HDMI aangesloten, dat zou de roze zweem verklaren.

Is een gekend fenomeen onder de techniekers...

Mvg.

Kristof
kristof,

Maar hoe verklaar je dan dat de display van de decoder niet in orde is ! dat heeft toch niets met scart en Hdmi te zien ?

mvg
Reputatie 7
Badge +1
Bel met de technische dienst en vraag een omruilnummer. Er is duidelijk iets grondig fout met die decoder. Of heb je hem gekocht ? dan moet de garantie ingeroepen worden. Als hij minder dan één maand oud is, zullen ze hem dan ook wel omruilen denk ik.
Die decoder gewoon omruilen, de display is stuk.
Reputatie 2
Badge
Omdat de decoder zijn werk goed bleef doen; kijken en opnemen was geen enkel probleem; heb ik een 2-tal weken leren leven met die "hinderlijke" display en de decoder in die paar weken ook niet meer opnieuw opgestart.

Zondagnamiddag 5 juni heb ik de decoder eens gereset (ik heb "MENU" + "BACK" + "OK" ingedrukt tot de boodschap "START DRa" op het scherm van de decoder verscheen) en u mag 1 keer raden: inderdaad vanaf het ogenblik dat er terug stroom op de decoder zat, verdwenen die "hinderlijke" aanwijzingen op de display. Dus toch in orde gekomen door een software-update???? Of is het toch door een stroomimpuls in orde gekomen????

Ik zal "hout vasthouden" (zal niet zo moeilijk zijn!) en afwachten wat de (nabije) toekomst zal bieden.

Wat moet er nu eigenlijk op een V4 verschijnen bij het ingedrukt houden van "MENU" + "BACK" + "OK": START DRa of FACr?
https:///posts/5915e45919#FactoryResetbgcDec" target="_blank ( bovenaan de pagina)
wat je gedaan hebt is een factory reset van decoder (terug gaan naar fabrieksinstellingen), bij een V4 decoder is het normaal dat er dan START DRa opkomt.

de procedure voor een factory reset van een V3 decoder is iets anders en daar komt er dan FACr op het display

https:///posts/5915e45919#FactoryResetbgcDec" target="_blank

mvg
Beste TVK5300,

Door een reset to factory defaults uit te voeren, wist de decoder de geïnstalleerde software en haalt hij deze opnieuw binnen van ons netwerk. Indien het probleem veroorzaakt werd door een softwarefout (zoals in jouw geval: de display werd niet meer correct aangestuurd), kan dit inderdaad helpen. Vergelijk het met het herinstalleren van een stuurprogramma voor bv. een scanner of printer die niet meer correct werkt op je computer.

Met vriendelijke groeten,

Eva.

Reageer