Decoder start soms 2 x per uur op !!??

  • 8 February 2011
  • 5 reacties
  • 1563 Bekeken

Hallo,

Mijn decoder en modem worden via een tijdklok uitgeschakeld tussen 1.00 uur s' nachts en 8 uur s' morgens.

Eenmaal de decoder ingeschakeld wordt deze tijdens de dag bijna zeker ieder uur vanuit Brussel "opgestart", soms wel 2 x per uur !!.

Ik hoor dat, hij begint dan te "zoemen".

Ik begrijp hier niets van, dat zijn toch niet steeds updates die hij binnenhaalt ??.

Ik merk dan van die updates trouwens niets, ik zie geen opvallende wijzigingen.

De hamvraag is dus, waarom wordt die decoder vanuit Brussel, per dag tussen 8 uur 's morgens en 1 uur s'nachts, wel zo'n 20 keer opgestart.

Wat is het doel hiervan, en wat gebeurd er dan in feite ??.

Is dat niet schadelijk voor de decoder ( onnodige slijtage ?)

Ik ben diegene dankbaar, die hier een voor mij begrijpbare verklaring voor heeft.

Vast dank voor eventuele reacties,

Mvg

Ferna

5 reacties

Waarschijnlijk ben jij bezig over de updates in bv de tv guide. Die tv gids (EPG) wordt dus regelmatig geupdate, waardoor uw decoder dus uit standby komt.
Badge
"Mijn decoder en modem worden via een tijdklok uitgeschakeld tussen 1.00 uur s' nachts en 8 uur s' morgens."

En doe je dat zo al lang?

Vroeger schakelde ik de router elke avond uit en 's ochtends weer aan. Ik had toen heel vaak problemen (geen internet enzo) Toen heeft de technieker mij aangeraden om de router niet meer uit te zetten 's nachts. En sedertdien heb ik geenenkel probleem meer gehad. Ik hoop dat bij u de problemen uitblijven.

Dat opstarten van de decoder, dat hoor ik hier ook af en toe. Ik denk ook dat dat gewoon de update van de programma's is. En wat bij jou 's nachts niet kan gebeuren, zal overdag moeten worden ingehaald, misschien?
De decoder zou 32 euro per jaar verbruiken. Stel dat je met de modem er bij, en eventueel nog de tv in slaapstand aan 60 euro per jaar komt. In dat geval kun je 20 euro besparen door de stroom gedurende 8 uur volledig uit te schakelen.

Voor die luttele 20 euro per jaar zou ik toch liever kiezen om alles 24u onder stroom te laten staan en de problemen waarvan sprake door Lieve hierboven, te vermijden.

Binnenkort komt bgc trouwens met een decoder die nog maar 16 euro per jaar zou verbruiken.
Reputatie 7
Badge +1
Ik stel vast, dat na een herstart er soms problemen zijn met de programmatie, d.w.z. dat sommiige geplande programma's dan met een kruis achter staan. Is nioet altijd, maar af en toe wel. Als het series zijn, kan je die dan best eerst wissen en terug ingeven om het terug in orde te krijgen. Raar genoeg had ik het de laatste keer (decoder was op de radio sectie geblokkeeerd) ook met een nPVR planning die met een kruis stond. Ik laat daarom de decoder (én de modem) altijd in stand-by staan zoals de TV (die werkt met timers en dan moet je die klok telkens terug instellen, wat ook zo is met DVD-HDD en video recorders) .
Allen die gereageerd hebben, mijn hartelijke dank hiervoor.

Nee problemen kan ik het niet noemen, dat "opstarten" van de decoder, het valt alleen op dat dit zo frequent gebeurd.

Verder heb ik daar nooit iets raars door waargenomen, en heb ik ook niet de indruk dat ik wat gemist heb van updates o.i.d.

Ik heb vroeger Telenet gehad en ik heb dat daarbij nooit bij geconstateerd, de decoder bleef altijd "rustig"

Nee ik vroeg mij af of dit normaal was, en echt wel nodig, en of dit geen onnodige "slijtage" aan de decoder zou veroorzaken.

Ik vraag mij af, of indien ik de decoder dag en nacht zou aanlaten het aantal "opstarts" dan niet automatisch sterk zou toenemen.

Ik hou het nog even in de gaten, en ik zal wel eens een test doen met de decoder en modem eens permanent aan te laten.

Nogmaals mijn dank voor de hulp.

Mvg

Ferna

Reageer