De VRT gaat teletekst afbouwen en stopzetten

  • 8 January 2016
  • 12 reacties
  • 1127 Bekeken

De VRT gaat teletekst afbouwen en stopzetten.
De 888-pagina die ondertitels toont blijft wel bestaan.
In 2010 waren er 576.094 gebruikers per dag,
in 2013 nog 182.251,
in 2014 123.709.
Als nieuwsbron speelt Teletekst jaar na jaar een minder belangrijke rol.
Bron: standaaard,be

12 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Het VRT teletekst aanbod stelt de laatste tijd ook niet zoveel meer voor. Heel veel dingen zijn geschrapt. Updates van het nieuws zijn er ook nog nauwelijks. Ik gebruik het ook niet veel meer, mede daardoor. NOS teletekst gebruik ik nog dagelijks, daar wordt nog wel werk gemaakt van een goede service, benieuwd hoelang nog. Want net zoals in Vlaanderen moet de Nederlandse publieke omroep ook flink bezuinigen.
Reputatie 6
Badge +2
De VRT is niet de eerste omroep die zijn teletekst zal stopzetten, de BBC is als eerste mee begonnen met hun teletekst af te schaffen, alleen de ondertitelingspagina 888 is blijven bestaan, ondertussen heeft VTM ook zijn teletekst afgeschaft behalve pagina 888.
Het zou mij niet verwonderen dat de NPO ook zou er aan denken om die dienst af te schaffen.
Ik ben benieuwd of de RTBF ook zijn teletekst zal afschaffen, deze omroep heeft een bewogen geschiedenis achter de rug betreffende hun teletekstdienst.

À propos, hoe zit dat met die Digitext, de opvolger van de analoge teletekst, ik hoor daar precies niks meer van.
Ik dacht dat PX daar zo niet voor was voor die Digitext, maar ik weet al niet meer waar ik het gelezen heb.
Reputatie 7
Badge +1
Ik gebruik het eerder zelden.
slecht horende mensen gebruiken wel nog veel 888, maar dit zullen ze toch nog behouden al moet dit daarom niet via teletekst gebeuren dat een verouderd systeem is.
Reputatie 6
Badge +1
Daar is dus een opvolger voor en dat is HBBTV. De BBC en anderen zijn daar op overgeschakeld en ook de NPO heeft dat, alleen moet je provider dat dan ondersteunen en dat is dus niet het geval. Ook heeft geen enkele van onze omroepen dit. Je kan wel via Eén en Canvas als je op de rode knop drukt het nieuws zien dat je in de rolkrant ziet op Canvas. https://nl.wikipedia.org/wiki/HbbTV
Dan zal de VRT ook hun webbased teletekst wel afbouwen als het zo zit
http://www.een.be/teletekst
Reputatie 6
Badge +2
En ook de teletekst app voor tablets en smartphones.
Reputatie 7
Badge +3
Zolang ze de teletext maar behouden, geeft het voor mij geen probleem. Ik gebruik die altijd als mijn man slapen is, dan "versta" ik toch nog altijd wat ze zeggen, als ik de TV heel stil zet. 😃
Ik heb mijn ongenoegen geuit bij Vrt, hieronder hun antwoord:

'Bedankt voor uw bericht en om ons uw mening te laten kennen.

De nieuwe beheersovereenkomst met de Vlaamse overheid vermeldt geen Teletekst-opdracht meer voor de VRT. Bijgevolg zal de VRT deze dienstverlening gefaseerd afbouwen. Uiteraard wordt de ondertitelingsopdracht van Teletekst behouden.

Er zijn verschillende elementen die een rol spelen bij de beslissing om de dienst geleidelijk aan stop te zetten. Teletekst is niet meer essentieel bij het uitvoeren van de openbare omroep-opdracht. Daarnaast weegt de kostprijs van Teletekst op vlak van mensen en middelen niet meer op tegenover het aantal gebruikers. De laatste jaren nam het aantal Teletekst bezoekers gestaag af. De behoefte van de mediagebruiker wordt vandaag de dag ook op andere manieren vervuld dan door het gebruik van Teletekst. Tevens vinden meer en meer mensen de weg naar alternatieven op het internet. Uit cijfers van iMinds blijkt dat 92.4% van de Vlamingen thuis over een internetverbinding beschikt en dus toegang heeft tot nieuws en informatie via dat kanaal.

Voorlopig is er nog geen concrete datum bekend wanneer Teletekst volledig wordt stopgezet. De VRT stelt momenteel een scenario op waarbij het Teletekstaanbod gefaseerd zal afgebouwd worden.


Met vriendelijke groeten,
Elise Vandevenne
Klachtenbehandelaar VRT'
Reputatie 6
Badge +2
Bij de NPO denken ze er anders over, afschaffing van NOS Teletekst is daar niet aan de orde omdat er in Nederland nog heel veel mensen zijn die teletekst raadplegen, al ben ik er toch van overtuigd dat het aantal afneemt.
Reputatie 6
Badge +1
Ook omdat de NPO wel geld over heeft voor teletekst, de laatste jaren is VRT teletekst al flink ingekrompen. Maar het klopt ook wel dat de hoogtijdagen van teletekst reeds lang voorbij zijn.

Reageer