Canvas HD kwaliteit

  • 20 February 2016
  • 25 reacties
  • 1447 Bekeken

Hallo allemaal,

Afgelopen donderdagavond was er op Canvas het Europa League magazine voetbal.
Deze aflevering heb ik bekeken op de HD-zender van Canvas.
De samenvattingen van de wedstrijden vond ik persoonlijk eerder SD-kwaliteit (en dus niet aangenaam om te kijken).
Wanneer ik de samenvattingen van dezelfde wedstrijden bekeek op RTL TVI HD was de kwaliteit absoluut beter (HD-waardig).

Hetzelfde met samenvattingen van wedstrijden op VTM.
Bij Stadion lijken de samenvattingen van goede HD-kwaliteit te zijn.
Als er op het VTM Nieuws korte samenvattingen vertoond worden lijkt het van minder goede (SD)-kwaliteit te zijn.

Komt iemand dit bekend voor? Wat zijn jullie ervaringen?
Bedankt voor de info.

25 reacties

Extra toevoeging op voorgaande: ook bij bepaalde programma's van de VRT heb ik de indruk dat, terwijl ik effectief naar één HD kijk, de kwaliteit toch te wensen overlaat. Bijv. De zevende dag op zondagochtend: beeldkwaliteit lijkt beter te kunnen....... Het ligt niet aan m'n tv, decoder of kabels. Alles is op dat vlak in orde en bij andere HD zenders ook geen noemenswaardige problemen.
niet alle programma's op dezelfde zender wordt in de zelfde resolutie uitgezonden.
Reputatie 5
Badge +3
Inderdaad, de HD uitzendingen op RTL (zender 43 RTL club) zijn van uitmuntende HD kwaliteit, geen enkele Vlaamse HD zender kan daar aan tippen.
Vergelijk bv. het voetbal op 2BE met RTL, wat een verschil!

mvg
Reputatie 6
Badge +2
Dat moet ik tegenspreken, de HD beeldkwaliteit is op VTM zeer goed en iets beter dan op de VRT zenders, zeker als je Familie vergelijkt met Neighbours, dat laatste is maar halfslachtige HD.
Vooraleer men hier alles, nog maar eens, op dezelfde hoop blijft gooien en dan flink doormekaar blijft klutsen zou ik wel eens willen horen op welke resolutie die HD kanalen uitgezonden worden door al die verschillende zenders, want met mijn simpele geest dacht ik dat "HD-TV" onderhevig was aan algemeen geldende standaard normen voor wat betreft signaalresolutie ..
zie oa https://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_television

.. met andere woorden .. als uw TV geen 1920 x 1080 pxl schermresolutie ondersteunt dan .. juist ja...
Het is niet alleen resolutie die meespeelt ook de codecs copressie enz... die gebruikt worden, het zelfde aantal pixels kan nog altijd een slechter of beter beeld geven, onlangs heeft PX ook andere codecs gebruikt om ook de bandbreedte wat te verminderen en je kan dit niet ongestraft.
ja maar 't zijn eieren of jongen he ... men kan geen "HD TV" claimen als men zijn g@ veegt aan de bestaande standaards, dat is nu net de essentie van de definitie "HD TV" ... net zo goed dat men niet "een beetje" zwanger kan zijn ... net daarom zou ik graag weten wie wat uitzend en met welke norm anders blijft een eeuwigdurende discussie tussen blinden en doven ! of de blinde die de lamme leidt.
Dat is dan ook de reden dat dit hier al een discussie is van sedert het forum al bestaat
Reputatie 1
Badge
En het is niet omdat de zender in HD uitzendt, dat alle content ook HD is. Ten eerste blijven Telenet en Proximus hun HD definieren met 720P (terwijl "echte" HD 1080P is, dat je vandaag bv. via Bluray of sommige satellietzenders krijgt).
Kijk naar de VRT eens naar het nieuws (is dus wel 720P) en daarna naar het weerbericht : dat laatste is nog altijd een onscherp afkooksel.
En die codecs doen er inderdaad ook veel aan. Met de nieuwe 4K normen zal je dat ook zien : wat netflix bv. als 4K definieert, is echt niet hetzelfde als de nieuwe bluray 4K norm die een veel hogere bitrate gebruikt...

HD TV is eigenlijk 1080P : alles wat lager is, is eigenlijk geen HD, maar zowel Telenet als Proximus vinden 720P (of 1080i) voldoende... t'Is maar hoe je het definieert natuurlijk.
Reputatie 6
Badge +2
Proximus en Telenet zitten nog altijd met een beperking kwa bandbreedte en dat laat dus niet toe om HD zenders in 1080p door te zenden, we moeten dus genoegen nemen met 1080i.
Dat op een HD zender ook programma's worden uitgezonden die niet in HD zijn is niks nieuws, oudere series, films en andere TV programma's die van voor het HD tijdperk dateren kan je uiteraard geen HD verwachten , sommige oude TV programma's werden toen nog in 4:3 formaat uitgezonden en TV programma's uit de jaren 60 zelfs nog in zwart/wit.
Ik betwijfel of Neighbours wel in HD kwaliteit is en indien ja dan is dat maar zeer magertjes van kwaliteit zeker als men vergelijkt met Thuis en Familie, van die 2 laatste programma's is dat HD kwaliteit om daar u tegen te zeggen.
Ja en de bandbreedte voor UHD is nog een stuk hoger, we zijn dringend aan glasvezel toe, ipv van op de kabel te springen zouden ze beter op de glasvezel springen 😉
Reputatie 6
Badge +2
Ja en de bandbreedte voor UHD is nog een stuk hoger, we zijn dringend aan glasvezel toe, ipv van op de kabel te springen zouden ze beter op de glasvezel springen ;-)

Beter niet op springen want dat glas zou breken en zou je lelijk kunnen kwetsen.;)
Reputatie 7
Badge +1
Het probleem is, dat ze voor iedere klant die 70 of meer zenders door de telefoonlijn of kabel moeten sturen, en het allicht niet mogelijk is dat per klant te differentiëren
Zucht Canvas met de besparingen bij te VRT wat zie je nog dat kanaal 80% met rolbank over nieuws dat op internet staat, dus over die 20% dat ze niet uitzenden in HD komaan jongens met de besparingen bij de VRT moeten wat moeten ze anders doen, ze hebben er het geld er niet voor.

SORRY
Reputatie 6
Badge +2
Zucht Canvas met de besparingen bij te VRT wat zie je nog dat kanaal 80% met rolbank over nieuws dat op internet staat, dus over die 20% dat ze niet uitzenden in HD komaan jongens met de besparingen bij de VRT moeten wat moeten ze anders doen, ze hebben er het geld er niet voor.

SORRY


Daar zeg je wat over Canvas die overdag niet uitzendt, ik zal eens iets straffers vertellen en dat is dat de komende dagen de namiddag afleveringen van Thuis en Neighbours die op één worden uitgezonden moeten wijken voor tal van sportuitzendingen, waarom kan de VRT die sportuitzendingen niet op Canvas uitzenden zodat die 2 feuilletons op één verder kan uitgezonden worden maar nee, ze laten liever die stomme rolkrant op Canvas uitzenden want die rolkrant is belangrijker dan Thuis en Neighbours. :@
En het schoonste van de grap is dat als die sportuitzendingen uitlopen dan wordt die vanaf 18 uur verder uitgezonden op jawel Canvas, kunnen ze dat niet van eerste keer uitzenden op Canvas?
Als dat het gevolg is van die besparingen, hewel merci, dan vraag ik mij af waarom de VRT 3 TV netten heeft.:@
Klopt ook Alexander met sport moet alles wijken op één, sport geeft voorgang gans de dag en avond op één en op canvas intussen de rolbank. Of op beide kanalen sport gans de dag
Op dit moment is er op één Club Brugge - Standard live bezig.
Ben natuurlijk naar het HD kanaal aan het kijken.
De kwaliteit is oké en natuurlijk beter dan de SD-versie.
Opmerkelijk is dat ook hier op RTL TVI HD (kanaal 42) de kwaliteit toch beter en eigenlijk aangenamer is dan op één HD.
Iemand dit ook opgemerkt?
Badge
Hallo allemaal,

Afgelopen donderdagavond was er op Canvas het Europa League magazine voetbal.
Deze aflevering heb ik bekeken op de HD-zender van Canvas.
De samenvattingen van de wedstrijden vond ik persoonlijk eerder SD-kwaliteit (en dus niet aangenaam om te kijken).
Wanneer ik de samenvattingen van dezelfde wedstrijden bekeek op RTL TVI HD was de kwaliteit absoluut beter (HD-waardig).

Hetzelfde met samenvattingen van wedstrijden op VTM.
Bij Stadion lijken de samenvattingen van goede HD-kwaliteit te zijn.
Als er op het VTM Nieuws korte samenvattingen vertoond worden lijkt het van minder goede (SD)-kwaliteit te zijn.

Komt iemand dit bekend voor? Wat zijn jullie ervaringen?
Bedankt voor de info.
Dat proximus maar snel begint met het FULL HD 1080P door te sturen i.p.v. SD of HD 1080I , dat zou al een eerste stap zijn naam aangenamer tv kijken , want nu zijn de beelden waardeloos van kwaliteit zelfs de 1080I en dan spreek ik hier op een SUHD tv dus goed genoeg voor veel beter beeld !
Denk dat er wel veel zijn die dit zouden graag willen maar ............
Badge
Denk dat er wel veel zijn die dit zouden graag willen maar ............Het wordt hoog tijd dat PX dit beseft en er iets aan doet ! NU
Mensen die voor een computer tijdperk komen zoals ik er zijn er veel hoor PX, weet nog als ik 14 jaar was dat de Sinclair ZX 81 uitkwam met 1 Ram geheugen, Tandy, commodore, enz... Opslag was via cassette recorder.

Ik als leek weet dat er 3 nu standaarden zijn bij de aanbieders
1) SD
2) HD
3) UHD

-Bij SD weten wij dat het droevig je hebt zelf betere kwaliteit met een DVT antenne dan via PX
-Bij UHD is er nog geen aanbod op tv gebied wel met bleu ray enz... en zal nog niet voor de eerste jaren zijn.
-Komen wij bij HD ik snap er geen bal meer van 1080P of 1080I wat is het verschil, heb er geen flauw idee van. Weet 1 ding dat de kwaliteit in HD zeer sterk verschillend is tussen de zenders, waarom weet ik niet?
-Komen wij bij HD ik snap er geen bal meer van 1080P of 1080I wat is het verschil
in 't kort uitgelegd bij 1080i wordt in één beeld het even aantal beeldlijnen en dan het oneven aantal beeldlijnen geprojecteerd op je beeld en bij 1080p worden in de zelfde tijd van één beeld zowel de even als de oneven lijnen op je beeld geprojecteerd, zodat er een ongeveer dubbele bandbreedte zou nodig zijn dan bij de 720p / 1080i HD streams.
Maar als je googeld kan je zeker en vast daar genoeg uitleg over vinden.

dit is ook de reden dat ze zeggen bij vlugge veranderingen in het beeld de p beter is dan de i
Dus voor HD beter 720p dan 1080i.
Badge
Ja 1080P is full hd dus 2 megapixel en 1080i is hd dus 1 megapixel uitzending beeldkwaliteit dus 1080P is dubbel zo veel resolutie !
Oeps Elsa en Floepke ik denk dat ik mee bent met jullie uitleg, zware kost als leek. Gelukkig is er google

Maar jullie hebben er verstand van maar gewone klant zoals ik hebben er geen verstand ervan.
Loop echt te balen lees op forum's dat de apps niet werken, tv overal niet werk, enz...

Weet 1 ding heb maar 1 TV en vraag gewoon dat het werkt zonder blokjes en doorspoelsnelheden naar keuze en HD kwaliteit en opnames die werken niet dat je dagelijks de box van stroom mag halen.
Je moet daar uiteindelijk ook niks van kennen om TV te kunnen kijken hé, je rijdt toch ook auto zonder te moeten weten hoe de motor ineensteekt 😉
Het is hetgeen je op je beeld ziet dat telt en daar moet Px voor zorgen dat dit in orde is.

Reageer