Hier het bericht dat ik naar de deurwaarder stuurde, hopelijk kan iemand mij hier ook helpen:
"
tot mijn verbazing opende ik gisteren een brief waar op stond dat ze afkomstig was van "een gerechtsdeurwaarder" in naam van "belgacom mobile"en nog verbazingwekkender was de inhoud van deze brief: ik heb blijkbaar zonder het te weten een schuld van ca. 269 €, waarvan een deel mogelijk rente of boete is, opgebouwd.
Nu zijn er volgende feiten die deze zaak zo verbazingwekkend maken:
- eerst en vooral: kan u nog eens verifieren dat deze zaak zeker over mij gaat? ik ben xxxx, maar ik woon in hetzelfde huis als mijn vader, xxxx(zelfde naam). Verwarring met de namen gebeurt dus soms. Ik ben proximusklant en mijn nummer is xxxx en volgende nummers stonden in de brief "ref. klient/faktuur: xxxx Mijn Ref.:xxxx". Mijn vader heeft geen mobiele telefoon, maar onze huistelefoonlijn is vermoedelijk wel door Belgacom geregeld.
- ik was er niet van op de hoogte dat ik een betalend contract had met proximus. Ik herinner mij dat ik in een stand op het pukkelpopfestival een blad heb ondertekend. De proximusmedewerker(zijn naam en stand staan op mijn contract indien nodig) daar meldde mij dat dit een soort "exclusiviteitscontract" was, namelijk: ik krijg een zekere hoeveelheid belwaarde (7 x 15 €) op voorwaarde dat ik 24 maanden exclusiviteit aan proximus garandeer, en in die periode een extra som naar keuze oplaadt. Ik vroeg meermaals aan de medewerker of dit mij kosten ging opleveren(zoals dus bv. een maandelijkse vaste som), en meermaals heb ik als duidelijk antwoord gekregen: "Neen, dit is volledig gratis en u zult geen extra kosten moeten betalen" (N.B. in mijn getekende contract staat "ik heb volledige antwoorden op mijn vragen gekregen" dus ik vind persoon dat ik misleid ben indien het zou blijken dat ik dus alsnog voor een maandelijkse betalend contract zou getekend hebben) Bij eventuele opmerking staat er ook nog "15€ x 7" tussen haakjes en daarnaast in vette letters "GRATIS"
- dit is de allereerste correspondentie die ik via post van Belgacom ontvang. Ik vind het dan ook hoogst bizar dat ik geen eerdere rekeningen heb ontvangen. Ik vond de overeenkomst die ik heb gesloten al vreemd, en mensen meldden mij al dat de overeenkomst "te goed om waar te zijn" was. Ik had mij er dus al bij neergelegd dat er een soort van communicatieprobleem moest geweest zijn tussen de proximusmedewerker en mezelf, en ik achtte het dus niet onmogelijk dat ik dus eigenlijk een contract had getekend voor 15 €/maand behalve de eerste 7 maanden gratis. Nog steeds een redelijke aanbod dat ik, misschien met lichte tegenzin, wel zou betaald hebben. Ik vind het dus zeer verwonderlijk dat, ondanks het feit dat ik een rekening van proximus anticipeerde, ik nooit iets heb ontvangen. Eventueel is er nog de situatie dat mijn vader per abuis mijn rekening heeft geopend, en is vergeten, maar ik betwijfel dat hij (zoals uw brief suggereert) tot driemaal toe én zou vergeten zijn de brief aan mijn te geven én hem niet gewoon per ongeluk zelf betaald zou hebben omdat hij dacht dat het zijn eigen rekening was
- ten slotte vind ik het ook erg raar hoe ik hierover geïnformeerd ben. Door proximus werd ik steeds via sms en e-mail op de hoogte gehouden van allerlei behoorlijk banale nieuwtjes, wedstrijden en aanbiedingen met betrekking tot de proximus-service. Ook maanden na mijn "onbetaalde facturen" van 03/2010-06/2010 bleef proximus e-mails sturen over "pay & gold wedstrijden" en ook nog een e-mail getiteld "proximus wilt je beter leren kennen" (!) in september 2010 Is het dan zo moeilijk om mij even te bellen, sms'en of te mailen of op een andere manier te bereiken om te zeggen dat ik nog een rekening heb staan? Laat mij hier nog eens duidelijk stellen: ik wist absoluut van niks en niemand heeft mij ooit gemeld dat ik enig tegoed aan iemand te betalen had. Bovendien is mijn nummer nooit geblokkeerd of mijn belwaarde geblokkeerd of iets in die aard.
Ik vraag mij dan ook af, wat kan ik hier aan doen?
ik betaal met plezier de abonnementskosten dewelke ik mogelijk contractueel verplicht ben te betalen, maar ik vind het erg spijtig hoe dat ik de dupe lijk te worden van gebrekkige communicatie (op meerdere punten) van proximus. Ik hoop dan ook tesamen tot een rationele oplossing te komen, maar ik voel aan dat mij persoonlijk geen schuld treft, en het is dan ook te begrijpen dat deze brief als een donderslag bij heldere hemel is.
ik zou hier dan ook graag snel duidelijkheid over hebben want de brief is blijkbaar om 08/02 verstuurd en ik word ermee bedreigd dat ik de som binnen de 15 dagen moet betalen, dus ongeveer over een week. Want ik heb geen zin om nog een boete te krijgen omdat ik zogezegd niet op tijd betaal...
Wie kan ik contacteren, hoe kan ik ze contacteren, en wanneer kan ik ze contacteren? Ik werk van 9u tot 18u dus het is nogal moeilijk om tijdens kantooruren te bellen, maar blijkbaar heeft proximus geen echt mailadres waar ik een dergelijk verhaal kwijt kan. Ik heb gehoord dat ik in principe kan bellen, maar ik hebben verhalen genoeg gehoord over urenlang wachten om dan te stoten op een persoon die helemaal van niets weet en ook niet kan helpen. Meld mij dus a.u.b. zo speodig mogelijk waar & hoe ik dit kan bespreken.
Ik hoop dan ook dat dit misverstand snel opgeklaard zal raken.
groeten,
P.S. ik heb mezelf geregistreerd op de site van proximus en ik krijg een foutmelding als ik mijn factuur online probeer te bekijken en in de historiek van mijn oplaadbeurten staat er dat de historiek niet toegankelijk is omdat er geen informatie is
"
hulp, tips & info dus ten zeerste geapprecieerd