Betalen voor weergave oproeper

  • 8 March 2017
  • 7 reacties
  • 1762 Bekeken

Reputatie 2
Op m'n recent geïnstalleerde vaste lijn verschijnt steeds "verborgen nummer" als iemand belt... en ietwat tot m'n verrassing ontdek ik dat het € 3,99 per maand kost (oftewel bijna € 50 per jaar) louter en alleen om het nummer van de oproeper weer te geven op de vaste lijn.

Ook andere vergelijkbare opties (zoals 2e oproeper, doorschakelen, ...) kosten meerdere euro's per maand. Je kunt ze combineren maar dan nog ben je (verhoudingsgewijs) absurd veel kwijt per maand.

Proximus, dat is toch niet meer van deze tijd? Al die opties zijn de normaalste zaak van de wereld bij mobiele telefonie (je kunt je niet voorstellen dat je daar ook zoveel euro per maand zou moeten bijbetalen voor dat soort basic opties) maar bij vaste telefonie wordt er stevig op doorgerekend...

Zijn er plannen om dit iets klantvriendelijker te maken?

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Hey Bremel,

Aan deze opties zijn inderdaad extra abonnementskosten verbonden.

Ook bij andere providers is dat zo en ik merk dat we ongeveer dezelfde tarieven hanteren.

Op dit moment zijn er geen plannen om deze prijzen aan te passen.

Groetjes,

HeidiE
Reputatie 2
Beste HeidiE,

Bedankt voor je reactie... maar ik vrees dat ze inhoudelijk nogal naast de kwestie is.

Zoveel "andere providers" zijn er alvast niet, vaste telefonie wordt maar door een handjevol providers aangeboden. Als ik daar eens een tour toe, zie ik toch heel andere dingen.

Om te beginnen biedt jullie eigen dochter Scarlet krak hetzelfde aan voor € 1,02 per maand, dus slechts een vierde van jullie tarief (https://www.scarlet.be/nl/trio-internet-tv-telefonie/#trioTarifs). Dat zou ik zonder veel discussie ervoor over hebben.

Kijk je naar TéléSAT, dan zie je dat die optie helemaal gratis is (https://www.telesat.be/uploadedFiles/ContentTelesat/Documents/telesat_tarifs_telephonie.pdf).

En kijk je dan naar de belangrijkste concurrent Telenet, dan zie je dat het hele pakket extra opties voor de vaste lijn (inclusief doorschakeling, tweede oproep...) zelfs volledig inbegrepen is in hun concurrerende pack (https://static.telenet.be/productfiches/Bundle_16295_NL_WIGO_2.pdf).

Dus samengevat doen twee van jullie concurrenten het helemaal gratis (inbegrepen) en de andere doet het voor een vierde van de prijs. Ik meen dat daar toch een flinke schreeftrekking zit.

Voor het bedrag dat ik maandelijks betaal voor een "Tuttimus" had ik echt wel verwacht dat zo'n basic optie (nogmaals, stel je ter vergelijking eens een gsm voor waar je niet eens het nummer van de oproeper kunt zien!) tenminste inbegrepen zou zijn. De Tuttimus blijkt dus helemaal niet zo "tutti" te zijn.

Ik herhaal dus m'n oproep om dit ter sprake te brengen bij de mensen die hierover gaan, want dit is echt niet klantvriendelijk voor wie elke maand heel wat centjes aan jullie toevertrouwt voor een quadruple play-pack. Het lijkt wel alsof deze opties een beetje over het hoofd gezien zijn bij alle tariefbepalingen.
Reputatie 7
Badge +3
Goedemorgen Bremel,

Ik heb je reactie doorgestuurd naar Marketing.

Groetjes,

Antonella
Reputatie 2
Bedankt Antonella,

Intussen heb ik ook nog Voo gevonden en ook daar blijkt zelfs de hele waaier aan "extra" diensten (nummerweergave, tweede oproep enz) gewoon inbegrepen te zijn: http://www.voo.be/nl/telephone/services-options/

Ik hoop dus dat jullie Marketing de juiste beslissing neemt en dit minstens voor klanten met een Tuttimus inbegrepen maakt, jullie lijken echt de enigen die hier nog dergelijke kosten voor in rekening brengen.
Reputatie 7
Badge +3
Dag Bremel,

Hierbij het antwoord van Marketing:

Klopt helemaal:

  • Indien je de diensten apart neemt:

  • Weergave Oproeper / Weergave Naam kost inderdaad 3.99/maand

  • Signaal tweede oproep: €2.99/m

  • Oproepdoorschakeling: € 2.99/m

  • …..

  • Maar er bestaat ook een boeket Slimme diensten voor €4.99/m

  • Weergave Oproeper / Weergave Naam

  • Signaal 2de oproep

  • Oproepdoorschakeling

  • Oproep met Vaste Bestemming

Ter informatie bij de concurrentie is het of betalend of niet vergelijkbaar. Zie hieronder meer details

Bij Telenet is het ook betalend: €4,5/maand:

  • Telenet berichtendienst

  • Ken-je-beller

  • Signaal tweede oproep

  • Oproepdoorschakeling

Info op : https://www2.telenet.be/nl/internet-en-tv/vaste-telefonie/

Bij Scarlet:



Nummerweergave: € 1.02/maand

Opgelet het aantal opties is zeer beperkt (geen signaal tweede oproep,…) en andere opties zoals onbeperkt naar nationaal mobiel bellen van 16u tot 8u + WE is betalend

Dus altijd te checken met de noden van de klanten

Bij Telesat

Inderdaad optie is gratis maar geen Free Calls National, Free Calls international, geen doorschakeling mogelijk, geen signaal tweede oproep, geen oproep met vaste bestemming,enz…..

Groetjes,

Antonella
Reputatie 2
Dag Antonella,

M'n reactie ging dan ook vooral over die nummerweergave en niet per se over allerlei extra diensten die je erbij zou willen hebben.

Hoe je het ook draait of keert, feit is en blijft dat je daarvoor dus nog steeds € 3,99 per maand kwijt bent als je dat wilt, terwijl het bij Scarlet € 1,02 is en bij al de rest gratis/inbegrepen. Dat je die optie "voordelig" kunt combineren met andere opties, doet daarbij eigenlijk weinig ter zake als vooral die nummerweergave je interesseert.

Ook bij Telenet geldt dit trouwens, bij hun Wigo (equivalent van jullie Tuttimus) zit die er wel degelijk bij en hoef je die €4,5 dus niet te betalen. Zie de fiche van dat pack ( https://static.telenet.be/productfiches/Bundle_16295_NL_WIGO_2.pdf ), onderaan de eerste pagina zie je de "Top-lijn" (dat hele pakketje bijkomende diensten) met als prijs... € 0,00.

Dat jullie het voor "light"-klanten dus betalend maken, kan ik ergens begrijpen en komt enigszins overeen met wat de concurrenten doen, maar bij een "Tuttimus" is het zelfs op het randje van het misleidende af als zo'n basic optie niet eens inbegrepen is en dus duidelijk ook niet marktconform...

Aan jullie de keuze of jullie stug op jullie positie blijven dan wel dit eens met een echt open blik bekijken uit het standpunt van de klant. 😉
Reputatie 7
Badge +3
Dag Bremel,

Zoals in het antwoord van Marketing staat, hebben alle klanten verschillende noden.

Voor een WIGO betaal je wel vanaf 100 euro per maand. Lijkt me meer gepast om te zeggen dat het daar inbegrepen zit in de prijs van WIGO, niet dat je het niet hoeft te betalen.

Bij ons heb je een Familus M voor 67 euro per maand een een Tuttimus vanaf 81 euro per maand. Zelf al pak je de optie weergave oproeper erbij, dan kom je nog goedkoper uit dan WIGO.

Scarlet is een low budget bedrijf. Dus dat de optie weergave oproeper daar goedkoper is, lijkt me ergens wel logisch.

Groetjes,

Antonella

Reageer