beschikbaar voor "ALLE" BelgacomTV klanten: toch niet


Badge
Als BelgacomTV klant van het eerste uur die onlangs overgeschakeld is van een Belgacom pack naar Scarlet One, voel ik me sindsdien een tweederangsklant. Het stoort me mateloos dat ze in hun communicatie over BelgacomTV altijd spreken over 'alle' BelgacomTV klanten, terwijl de klanten die via Scarlet betalen uitgesloten worden van alle onlangs gelanceerde nieuwigheden. En dan zijn er nog de tweedehands V3 decoders die blijkbaar 'voorbehouden' (sic) zijn voor de Scarlet klanten.

Opnemen op afstand, TV overal: je moet er telkens voor inloggen met de e-services account. Het ironische is dat mijn e-services account nog altijd bestaat én dat ik een actief BelgacomTV abonnement heb (via Scarlet), maar blijkbaar willen of kunnen ze die twee niet aan elkaar koppelen. (ik heb het zowel bij Belgacom als bij Scarlet nagevraagd: "technisch onmogelijk"...)

Voor de mensen die nu denken dat ze moeten schrijven dat ik maar niet naar Scarlet One had moeten overschakelen omdat ik had kunnen weten dat ik dan een minderwaardig product ging krijgen omdat het goedkoper was, heb ik de volgende boodschap: op mijn factuur van Scarlet staat elke maand 'BelgacomTV' apart aangerekend aan 12,5 euro, decoder: 6 euro. Een bedrag dat rechtstreeks doorgestort wordt naar Belgacom, het moederbedrijf. Nergens in de algemene of specifieke voorwaarden van het contract staat dat het BelgacomTV product afwijkt van wat klanten die via Belgacom zelf betalen, krijgen. Trouwens, op het moment dat ik overschakelde waren opnemen op afstand en TVOveral nog niet gelanceerd, op dat moment was er dus nog geen verschil tussen beide aanbieders van BelgacomTV. Scarlet is het low-budget merk van Belgacom, niet omdat de producten minderwaardig zijn, maar omdat de klanten het met wat minder service moeten doen: ze hebben geen eigen verkooppunten (om bvb. een kapotte decoder te gaan omruilen), geen telefonische helpdesk met ruime openingsuren enz.: dat verklaart het prijsverschil.

Dus, Eva en Belgacom communicatiemensen, ik zou het op prijs stellen mochten jullie de communicatie rond BelgacomTV eerlijk houden en er bij voortaan bij vermelden dat alles wat jullie aankondigen enkel beschikbaar is voor de mensen die hun BelgacomTV abonnement via Belgacom afgesloten hebben. Of beter: mochten jullie werk maken van het wegwerken van de discriminatie van de Scarlet klanten met een BelgacomTV abonnement door bvb. e-services voor hen toegankelijk te maken.

16 reacties

tsja stevenm, hoe je het draait of keert, je bent geen Belgacom klant meer, ook al krijg je het Belgacom tv produkt nog in 'onderaanneming' geleverd

tot Eva of Belgacom moet u zich in ieder geval niet meer wenden mijn inziens, als u klacht wil indienen moet u bij uw eigen provider zijn.

je kan toch moeilijk verwachten dat Scarlet klanten toegang moeten krijgen tot e-services? zou wat te gek worden...

mvg
Badge
@Xenne: dergelijke reactie had ik verwacht, maar hoe je het draait of keert: het BelgacomTV product wordt via Scarlet verkocht, maar blijft een Belgacom product. Voor mensen met een BTW nummer stuurt Belgacom (niet Scarlet) zelfs rechtsteeks een aparte factuur voor het onderdeel 'BelgacomTV'.

Wat 'indienen van een klacht' betreft: Scarlet is niet verantwoordelijk voor de aankondigingen die Belgacom de wereld instuurt. Als ik wil dat Belgacom gewoon eerlijk is in zijn aankondigingen en er bij vermeldt dat een bepaalde optie van het BelgacomTV product niet beschikbaar is voor iemand die dit product via Scarlet betaalt, dan lijkt het mij logisch dat ik mij tot Belgacom richt. Uit je reactie krijg ik zelfs een beetje het gevoel dat zelfs sommige Belgacom klanten neerkijken op de Scarlet klanten die voor een goedkoper pakket gekozen hebben, anders zou je toch niet schrijven dat ik mij zelfs niet meer tot Eva mag wenden. Met alle respect, maar als er iets 'te gek' is, dan is het wel dergelijke uitspraak.

Ik zie ook niet in wat er 'gek' is aan mijn e-services voorstel: zoals ik in mijn post ook duidelijk schreef: ik heb een werkende Belgacom e-services account. Ik zie geen reden om die account niet te mogen hebben, uiteindelijk dient die bvb. ook om producten bij Belgacom te bestellen die ik nu -nog- niet heb. Ik heb een BelgacomTV-identificatienummer net zoals Belgacom klanten met BelgacomTV. Het lijkt mij dan ook maar een kleine stap om dat nummer te koppelen aan een e-services account die ook al bestaat. Want ik vermoed geen kwaad opzet bij Belgacom om bepaalde features van BelgacomTV ontoegankelijk te maken voor Scarlet klanten (NPVR is bijvoorbeeld wel beschikbaar), er is gewoon een technische keuze gemaakt om bepaalde opties te laten activeren via e-services (een terechte keuze, overigens). Op het moment van die keuze zal niemand aan de Scarlet klanten gedacht hebben.

Intussen is het bij Belgacom hopelijk duidelijk geworden dat er wel degelijk een -grote?- groep klanten over het hoofd gezien is die commercieel volgens mij nog altijd interessant is: ook Scarlet klanten kunnen hun BelgacomTV opzeggen en naar Telenet (of Voo, voor de Walen/Brusselaars) overstappen. Wij betalen misschien een paar euro minder per maand, maar dat geld komt wel nog altijd bij Belgacom terecht. Mijn post diende enkel en alleen daarvoor: Belgacom wijzen op een onjuistheid in hun aankondigingsteksten en aandacht vragen voor een deel van de BelgacomTV klanten die totnogtoe vaak over het hoofd gezien worden.
Wat mij betreft begaat Belgacom geen foutieve communicatie.

Belgacom kondigt aan zoals je zegt voor alle Belgacom klanten; maar als we eerlijk zijn ben je geen Belgacom klant maar een Scarlet klant die een Belgacom dienst heeft. Nu enerzijds begrijp ik uw frustratie wel; maar vooralleer er verwijten kunnen gemaakt worden moeten we eerst grondig kunnen weten welke samenwerkingsakkoorden er is tussen Belgacom en Scarlet op het gebied van Belgacom TV; het kan best zijn dat skarlet maar voor bepaalde diensten een akoord heeft.
Badge
@Kurt911: ik heb niet gezegd dat Belgacom aankondig voor alle 'Belgacom' klanten, maar voor alle 'BelgacomTV' klanten. Ik ben BelgacomTV klant, geen Belgacom klant (of toch niet rechtstreeks). Trouwens, mocht Belgacom aankondigen dat bvb. TVOveral beschikbaar is voor alle Belgacom klanten, dan klopt dit ook niet: het is enkel beschikbaar voor de Belgacom klanten die ook BelgacomTV hebben. Ik begrijp dat het wellicht niet zo vlot klinkt als er telkens expliciet staat 'voor alle Belgacom klanten met BelgacomTV' (ipv 'alle BelgacomTV klanten'), maar het zou wel verwarring vermijden bij Scarlet klanten die wel BelgacomTV hebben.

Wat de overeenkomst tussen Scarlet en Belgacom betreft aangaande het tv-aanbod, dat valt af te leiden uit de contractvoorwaarden die we als Scarlet klant krijgen: Scarlet is zgn 'reseller' van het BelgacomTV abonnement, met dezelfde algemene voorwaarden als Belgacom klanten. Aanvullend op die algemene voorwaarden die identiek zijn aan die van Belgacom ('t is zelfs dezelfde PDF), zijn er een klein aantal aanvullende voorwaarden, maar die slaan op de contactmogelijkheden voor technische ondersteuning (je moet naar Scarlet bellen bij problemen, niet naar Belgacom), en op de omruiling van de decoder bij een defect (je kan die niet omruilen in een Belgacom winkel). Allemaal vrij logisch, maar op geen enkel moment wordt er specifiek bepaald dat het basisproduct, nl. het BelgacomTV abonnement minder mogelijkheden zou hebben dan de Belgacom-versie, aangezien er eigenlijk zelfs geen Belgacom-versie/Scarlet-versie bestaat: het is hetzelfde product. Vergelijk het met een iPod die je koopt in de webwinkel van Apple zelf (rechtstreeks), of bij Vandenborre (reseller): het is hetzelfde product, met dezelfde mogelijkheden en als klant heb je dezelfde rechten (in dit geval bvb. de garantie).
Reputatie 7
Badge +1
't is hetzelfde met bv. een Alditalk GSM kaart (ik heb er zoeen op mijn 2e GSM). Dat werkt met Base via Medion. Maar je bent geen Base-klant. Als je minder wilt betalen, moet je er ook de beperktere service bijnemen. ;)

Trouwens om je te kunnen helpen, moet je je klantengegevens aan Eva opgeven nl. login of klantennummer...daar strandt je schip al.
als Scarlet klant kan hij inderdaad geen beroep doen op de helpdesk van Belgacom. hij moet zich wenden met zijn klachten tot zijn eigen provider, ttz Scarlet (in dit geval reseller van Belgacom tv)

't is dan aan Scarlet om de communicatie te voeren met Belgacom om zijn frustraties op te lossen. ik begrijp het wel dat ze er zijn, maar hier is hij niet aan het juiste adres. we weten dat scarlet het belgacom tv produkt mag resellen, maar de preciese bepalingen kennen we niet, dus het is niet aan mij om te zeggen dat hij wel of niet aanspraak maakt op bepaalde diensten

ik kijk zeker niet neer op Scarlet klanten, maar je kan moeilijk verwachten dat ze toegang krijgen tot het Belgacom platform om daar hun tv bestellingen te plaatsen, dat moet immers gebeuren via mijnscarlet.be - een rechtstreekse link heeft de scarlet klant niet met belgacom, elke communicatie moet via scarlet gaan; en eventueel (afhankelijk van hun onderlinge overeenkomst) moet belgacom het nodige doen om hun tv diensten aan te bieden aan scarlet, maar dan moeten zij onderling dan maar mogelijk maken

wat tv overal betreft, dat zit nog in de testfase, en is dus nog geen echte feauture.

mvg
Reputatie 7
Badge +3
Belgacom TV

Specifieke voorwaarden



Deze specifieke voorwaarden wijken af van de algemene voorwaarden met betrekking tot de dienst Belgacom TV van Belgacom. Alle overige bepalingen van de algemene voorwaarden van Belgacom TV waarvan deze specifieke voorwaarden niet afwijken, blijven van toepassing.

Artikel 1: Aanspreekpunt en dienst na verkoop
De Klant aanvaardt dat Scarlet zijn uniek aanspreekpunt is voor al zijn vragen en problemen betreffende de dienst Belgacom TV, de levering, de betalingen, enz. De Klant dient zich voor al deze vragen te wenden tot de klantendienst van Scarlet op het nummer 02 275 27 27 of op http://mijn.scarlet.be/" target="_blank.


Badge
@sinjoor: met alle respect, maar jouw vergelijking gaat niet op. Ik zal een voorbeeld geven dat wel exact overeenkomt met de situatie Base-AldiTalk: reselling van VDSL2. Bij EDPNet kan je een VDSL2 internetabonnement nemen: technisch zal dit via het Belgacom netwerk verlopen, maar het product is anders (andere downloadlimieten, andere snelheden, om de twee belangrijkste verschillenl te noemen). In het geval van BelgacomTV via Scarlet is het product niet verschillend.

@patrick.2060: bedankt om te bevestigen wat ik eerder al schreef: dat het door Scarlet geleverde product wel degelijk identiek is aan het product dat door Belgacom geleverd wordt, met uitzondering van de bepalingen die expliciet in de specifieke voorwaarden opgenomen zijn. Aangezien er in de specifieke voorwaarden met geen woord gerept wordt over het verschillend zijn van de aangeboden diensten, ga ik er van uit dat deze dus identiek zouden moeten zijn (inclusief bvb. opnemen op afstand en de huurdecoder).

Nu, iedereen wijkt hier eigenlijk af van het onderwerp en geeft zijn eigen mening over de service van Scarlet en of ik al dan niet bij Belgacom moet kunnen aankloppen met mijn grieven. Maar ik heb dit topic niet gestart omdat ik van mening ben dat ik bij Belgacom terecht zou moeten kunnen met mijn grieven. Ik heb die trouwens overgemaakt aan Scarlet, dus wat dat betreft: case closed. Ik wou (en wil nog altijd) gewoon wijzen op het feit dat niet alle mensen met Belgacom TV (anders gezegd, de 'BelgacomTV-klanten') gebruik kunnen maken van de functionaliteiten die met veel poeha aangekondigd worden als 'beschikbaar voor alle BelgacomTV-klanten'.

Toch bedankt voor jullie reacties, maar ik hoop vooral dat Eva meegelezen heeft en misschien zelfs ook eens wil reageren, want daar was het me in de eerste plaats om te doen.

Reputatie 2
Badge +1
Niet akkoord... je krijgt ook niet dezelfde service voor dezelfde wagen bij een 'merkloze' garage dan bij de merkgarage... (bij bv softwareupdates van het motormanagement systeem...) eigen keuze en jammer genoeg dien je er dan ook maar de nadelen van te dragen. Je betaalt er dan ook niet dezelfde prijs voor.
Badge
@axs: voor de zoveelste (en allerlaatste keer): ik heb het niet over de service (facturatie, helpdesk, dienst na verkoop), maar over het product. Als ik een wagen koop bij Cardoen ipv bij een merkdealer, dan wordt die ook niet met drie wielen en zonder stuur geleverd.

Ik heb deze topic gestart om Belgacom op een onjuistheid in hun communicatie te wijzen, niet om van Belgacom klanten te moeten horen 'eigen schuld, dikke bult, je had maar niet het goedkoopste moeten kiezen'. Weinig sympathieke en totaal onproductieve reacties. Als ik hier iemand een vraag zie stellen over BelgacomTV of een technische vraag over VDSL2 -om maar iets te noemen-, en ik denk die vraag te kunnen beantwoorden, dan schrijf ik hier toch ook niet: 'ik ken het antwoord en zou je kunnen helpen, maar sorry, ik ben Scarlet klant.'?

Ik ben ontgoocheld in de teneur van de reacties, die er eigenlijk op neerkomen dat ik als Scarlet klant niks meer te zoeken heb op dit forum.
Reputatie 2
Badge +1
je mag hier gerust je vragen stellen, en deze zullen ook correct beantwoord worden. Maar dit is een scarlet kwestie...
Steven heeft gelijk

Belgacom of Scarlet, beiden hebben Belgacom TV, en zijn dus Belgacom TV klanten.
Als er staat : voor ALLE Belgacom tv klanten moet dat voor alle zijn.
Dit is een uitspraak van Belgacom en niet van Scarlet. Dus foutieve verwarrende communicatie van Belgacom.
Je moet steeds heel goed ALLE voorwaarden nakijken alvorens over te schakelen.

Zo is het ook als je overschakeld met een pack met Belgacom TV met gsm inclusief (voorheen Proximus gsm), dan is je GSM van Proximus niet meer van Proximus maar wordt je gsm een Belgacom GSM en heb je dus een Belgacom gsm nummer i.p.v. Proximus gsm nummer en geniet je niet meer van de gebruiksvoorwaarden van Proximus, maar van Belgacom.

Je geniet van de voordelen bij wie je bent aangesloten, maar je kan niet van twee walletjes eten hé.
Belgacom levert Belgacom TV.
Belgacom is eigenaar van Belgacom TV.
Belgacom TV is ook bechikbaar via Scarlet.
Dus product blijft nog steeds Belgacom TV, en je betaald ook voor Belgacom TV . (niet voor Scarlet tv)

Je krijgt ook de voorwaarden voorgeschoteld van Belgacom TV.

En Scarlet is dan nog eens Belgacom ook.
Zou het niet beter zijn dat het Scarlet TV noemde dan zou Steven in kwestie verstaan dat hij zich moet wenden aan wie hij betaald en van waar zijn provider de Tv-module ook haalt al was het van op Mars of Jupiter hij zou zich zonder morren tot Scarlet wenden.

Misschien gaat het erin als hij weet dat Scarlet een opgeplitste firma is die eigen verantwoordelijkheid draagt voor zijn verkochte produkten van waar die ook komen.
Wel nee, in Scarlet One, heb ik Scarlet internet Scarlet telefoon, EN BELGACOM TV.

Persoonlijk doet het me niets dat ik die extra functies niet krijg. Feit is
dat de reclame van BELGACOM sprak dat ze voor ALLE BELGACOM TV klanten was.

Scarlet heeft hier dan geen verkeerde informatie door maar Belgacom.
En Steven went zich met dat probleem tot Belgacom.

Hij schreef ook dat hij die functie wilde, en dat hij dit niet aan Belgacom maar aan Scarlet meldde.


Groeten

Reageer