BelgacomTV krijgt nieuwe functies



Toon eerste bericht

166 reacties

Blijkbaar blij met dooie mus....

Software update zonder echte UI change.

Maar... stond er vroeger bij opgenomen/gepland bvb 1/25 resultaten ?

Blijkbaar houdt pvr nu toch aantal opnamen bij ?


Vriendelijke groet,


Artie
dat van die resultaten staat er bij mij ook zenne... maar of dat daar altijd gestaan heeft? goeie vraag.... durf het niet zeggen

maar ik denk dat niemand nog de nieuwe interface heeft, zoals in artikel begint de uitrol maar vanaf de negentiende....

't is dus nog afwachten... maar ik heb de indruk dat de updates vooral betrekking hebben op de op aanvraag functionaliteit, iets wat ik eigenlijk niet ga gebruiken

mvg

Zo krijg je op termijn programma’s en films op maat aangeboden.


Wat bedoelen ze met programma's op maat aangeboden !?

Gaan ze dan voor ieder persoon een ander gratis zender voorzien ?

of hoe moet je dat interpreteren !!

Elsa
Elsa,

Volgens mij moet je profiel aanmaken en zal men jou op basis van dat profiel films en series 'aanbieden'.

Ik denk dat je je dan eerst moet aanmelden in BGC menu op tv, naar je profiel gaan , op ok drukken ...

Dan zal je 'aanbiedingen' krijgen voor je profiel. Als je bvb opgeeft in je profiel dat je graag naar docu's kijkt en er is die avond op tv

net een docu, dan zal BGC dat voor jou aangeven.

Met andere woorden, je moet de ganse tv gids niet uitpluizen om op zoek te gaan naar een docu.

Idem voor films, eerst genres opgeven in profiel.....

Nog effe afwachten dus wat volgt, maar zoals xenne al schreef, heeft het allemaal veel te maken met de op aanvraag functies.

Mijn gedacht hoor....


Vriendelijke groet,


Artie
Ok, bedankt voor je uitleg, en ik denk dat je uitleg inderdaad zal kloppen.

groetjes,

Elsa
dus toch voorrang voor de V4 decoders, vind ik beetje ongelukkige keuze... mensen die nog een V3 huren zijn de dupe, wat mij betreft kunnen ze gerust ook een V4 aanvragen, uiteindelijk betalen ze ook hun €7/maand

mvg
Badge
De nieuwe software is intussen op mijn V4 geïnstalleerd. Voor de geïnteresseerden: het versienummer is 'Charles1_2.7.2.190' (blijkbaar geen onderscheid meer tussen SW en UI versie).

Mijn eerste indrukken:

- het werkt niet sneller dan de vorige versie (mijn V4 reageerde met de vorige versie ook al erg snel op commando's van de afstandsbediening). Ook bij het zappen merk ik geen verschil.

- veel tamtam rond 'gemakkelijker en beter zoeken', maar de beste functie van de vorige versie, nl. 'zoeken op titel in de tv-gids', vind ik niet meer terug. Er is in de plaats een 'zoek en vind' functie, maar die vindt helemaal niets terug in de tv-gids. Heel vervelend, hopelijk wordt dat aangepast/opgelost. UPDATE: blijkbaar werkt deze functie wel nog, maar lichtjes anders. Je moet nu een volledig woord uit de titel opgeven, stukken van woorden worden niet meer teruggevonden. Concreet voorbeeld: zoeken op 'solsi' geeft niks als resultaat, maar zoeken op 'solsidan' werkt wel: alle afleveringen van deze reeks worden dan gevonden. Aangezien ik gisteren nog op 'solsi' gezocht (én gevonden) heb met de oude zoekfunctie, moet ik zeggen dat ik dit wel een stap terug vind.

- interface is nu HD: veel scherpere letters, maar helaas ook veel kleiner. Op mijn 32 inch tv soms moeilijk te zien vanuit de zetel. Het vakje voor het zenderlogo op de infobalk is nog altijd even groot, maar het logo is om één of andere reden veel kleiner en vult maar een derde van het vakje. Vreemd.

- Het overzicht van de opgenomen programma's lijkt nu op de 'on demand' catalogus, inclusief prentjes bij de opnames. Maar vreemd genoeg is er ongeveer een derde van het scherm niet benut (spijtig, met die kleine lettertjes) en zie je niet meer op het zicht wat er 30 dagen beschikbaar is, en wat er lokaal opgenomen werd: je moet effectief op een programma gaan staan, voor je dat te zien krijgt. Idem voor series. Zal wel wennen, maar lijkt mij geen verbetering.

- Spoelen in opnames gaat erg vlot, zowel NPVR als PVR opnames. De nieuwe spoel-snelheden zijn 2x, 16x en 64x.

- De tv-gids lijkt vlotter in te laden: vooral bij het wisselen van dag, valt het op dat de gegevens er onmiddellijk staan, terwijl daar vroeger soms eens 'even geduld' kon verschijnen.


MAAR: de verrassing is de opstart-tijd. Ik heb de stekker uitgetrokken, en dan de boel weer opgestart met de chrono in de hand: na 1 min en 28 seconden is de boel VOLLEDIG opgestart: beeld, opnames, tv-gids, gewoon alles. Wat mij betreft hadden ze beter hier wat reclame voor gemaakt ipv hun zoekfuncties. Want dit is volgens mij waar veel mensen zaten op te wachten.
Bedankt voor het posten van je bevindingen.

Dat het het geen spectaculaire verbeteringen gingen worden dat was wel te verwachten
maar ja dit kan je dikwijls maar alleen als je alles opnieuw van de grond af heropbouwt wat ook niet altijd evident is.

groetjes,

Elsa
Heb je de Factory reset tijd 'Start Dra' ook al eens gecontroleerd, voor mij is deze belangrijk want dit doe ik ongeveer om de 14 dagen.

Elsa
Badge
Neen, maar om eerlijk te zijn: ik zou niet weten waarom je dat om de 14 dagen zou willen doen. Ik lees hier wel soms over problemen met vastlopende decoders, en andere vreemde fenomenen die blijkbaar enkel opgelost kunnen raken met een factory reset, maar ofwel heb ik een speciale decoder, ofwel enorm veel geluk, want ik heb op een jaar tijd (sinds ik de V4 decoder heb) nog maar één keer gehad dat de decoder vastliep en dat ik hem opnieuw moest opstarten (met knopje achteraan, geen factory reset). Zeker nu zou ik enkel nog de decoder herstarten als het nodig is (geen Facr): op anderhalve minuut ben je weer vertrokken.
bedankt voor uw eerste indrukken, Steven...

ik vind het al minder erg dat ik nog maanden zal moeten wachten op de nieuwe interface (heb immers nog een V3 decoder)

ik vind het jammer dat er bij elke update handige features sneuvelen, in dit geval zie je blijkbaar het onderscheid niet meer tussen nPVR & PVR opnames in het PVR menu, en dus ook niet hoeveel dagen de nPVR opnames nog beschikbaar zijn? dat er prentjes bijstaan zat ik niet op te wachten, waar ik wel op zat te wachten is een aanduiding wat er wel / niet bekeken is. maar we gaan er blijkbaar een stap op achteruit ipv vooruit...

de snellere opstart is leuk meegenomen, maar is natuurlijk iets wat ik niet alle dagen doe, dus naar dagelijks gebruiksgemak toe vind ik dit niet zo belangrijk... belangrijkste is dat je geen 10min meer moet wachten op beeld

mvg

Badge
@Xenne: in de lijst van opnames zie je gewoon een lange lijst van titels van programma's. Als je een programma selecteert, dan krijg je links een foto van de reeks met daaronder (in piepkleine letters) of het HD is, hoe lang het nog beschikbaar is (in het geval van NPVR). Er is geen visueel onderscheid tussen bekeken of nog niet bekeken opnames. Zoeken in tv-gids werkt blijkbaar wel nog, maar enkel nog op volledige woorden: zie mijn aangepaste post hierboven.

ok Steven, bedankt voor de verduidelijking

wat het zoeken betreft vind ik het geen verbetering...
wat de tv gids betreft vind ik het ook geen verbetering, zie graag in één oogopslag hoelang mijn nPVR opnames nog beschikbaar zijn. als extra had ik graag gezien wat er wel of niet bekeken is, helaas werd mijn idee blijkbaar niet uitgevoerd

gelukkig kan ik nog enkele maanden genieten van de oude interface Knipogen

mvg
@ steven, ik doe een 'Start Dra' omdat er soms rare fenomenen na een zekere tijd zich voordoen en dan niet over blokkeren of zo dat niet maar soms bij PVR opnames en NPVR opnames bvb er niet opstaan ook dat het doorspoelen van nPVR opnames stotteren enz..... en sedert ik dit doe heb ik dit nooit meer voor.

Je hebt inderdaad geen speciale decoder maar dit is wel iets te kort door de bocht gredeneert, mijn gebuur heeft ook blijkbaar bijna nooit een facR moeten doen met zijn V4 mijn dochter kan veel kleine probleemkes niet oplossen met gewoon een reset te doen dus je ziet dat een digitaal signaal met veel eentjes en nullekus soms kan verstoord worden door tal van factoren die niet in de hand hebt bvb meer ruis op de lijn , Devolo's kunnen ook hiervoor zorgen enz... enz.....
Dus ik merk op dat mijn gebuur bijna nooit last heeft, mijn dochter dan weer veel meer dan bij mij het geval is en we zitten allemaal met lijnen op 30/6 dus zo simpel is het blijkbaar niet om er een rechte lijn door te trekken.

Of ik kan het met een ander voorbeel aangeven mijn vriendin en ik hebben allebei dezelfde wagen merk en model in 't zelfde jaar gekocht en zij staat regematig in de garage en heeft heel veel problemen en ik (hout vast houden ) nog geen enkele keer dus dan heb ik blijkbaar ook een speciale !! ;-)

Om af te sluiten, ieder moet maar voor zich overwegen of ondervinden of een FacR al dan niet nodig is.

Groetje,

Elsa
Badge
Nog wat bijkomende bevindingen over de nieuwe software:


- het zappen gaat iets trager: de infobalk springt direct naar de gekozen zender, maar het scherm is merkbaar langer zwart vooraleer het eerste beeld verschijnt. Spijtige evolutie, want ik was bijzonder tevreden met het snelle zappen van de vorige interface. Nu, het is voor mij merkbaar, maar 'traag' is het niet te noemen, ik denk dat de meeste mensen dit niet zullen merken. Maar ik vind het wel sterk dat ze in hun aankondiging van de nieuwe interface het 'sneller zappen' benadrukken...

- de PVR blijft me irriteren: je kan in de lijst van geplande opnames niet meer zien of een opname in NPVR (30 dagen beschikbaar) of PVR opgenomen zal worden. Zelfs niet als je de opname selecteert. Pas wanneer de opname begint en verhuist naar 'opgenomen', kan je zien dat het in NPVR of PVR is. Ook bij het instellen van de opname zelf krijg je geen melding meer als de opname in NPVR opgenomen zal worden. Vroeger kreeg je te zien 'uw programma zal 30 dagen beschikbaar blijven', maar die melding is dus verdwenen. Ik heb trouwens geprobeerd om een geplande NPVR opname naar PVR om te zetten, maar dat lukt niet. Er is nog altijd een menu 'opties', en daar zie je iets staan van 'bewaren tot de schijf vol is', maar je kan dat niet aanpassen. Terwijl ik dat aan het proberen was, werden de tekstjes 'begin' en 'einde' trouwens opeens vervangen door het cijfer 0 (die 'begin' en 'einde' slaan op het aantal minuten eerder beginnen opnemen en langer opnemen). Duidelijk toch een paar kinderziekten.
Bedankt voor het verder posten van je bevindingen.

Het was inderdaad te verwachten dat er met een aanpassing van software er weer lijken uit de kast gingen vallen,

ik vraag mij nog altijd af in hoeverre BGC dit eerst uittest vooraleer het uit te brengen !!

Waarschijnlijk de gebruiker zelf hé.

Elsa.
Badge

ik vraag mij nog altijd af in hoeverre BGC dit eerst uittest vooraleer het uit te brengen !!

Waarschijnlijk de gebruiker zelf hé.


Ik denk wel dat ze dit zelf uittesten, maar waarschijnlijk niet zo grondig. De gebruiker moet er natuurlijk alle dagen met werken, dus wij zullen sneller fouten tegen komen denk ik.

Maar dan ze toch onze ideeen mogen realiseren die op dit forum staan. Want van alle goede ideeen, is er nog niets uitgevoerd, wat ik jammer vind.
men moet idd eens meer rekening gaan houden met wat er leeft bij de klanten en de ingenieurs moeten stoppen hun eigen zinnetje te gaan doen... ik verwijs ze gaarne naar de ideeenbus, bv PVR status aanduiden

voor klant is het essentieel dat ze zien hoeveel dagen een nPVR opname nog beschikbaar is, deze info niet meer tonen is niet te begrijpen. bv gisteren op de valreep nog een opname bekeken die 1 dag beschikbaar was, had deze info er niet bijgestaan dan was deze opname onbekeken vervallen

vroeger kon je opname van nPVR omzetten naar PVR en omgekeerd door middel van de groene knop, maar deze is bij de vorige update reeds gesneuveld...

gelukkig kan ik nog paar maanden van de oude interface genieten

mvg


Badge
Ik vrees dat de meeste inspanningen van de software-ontwikkelaars gaan naar de features die de inkomsten kunnen aanzwengelen: alles dat mensen tot het 'on demand' aanbod drijft. "Voor mij aanbevolen", "zoek en vind", enz: hoe gemakkelijker je iets vindt in hun betalend aanbod, hoe liever ze het hebben. Iets opnemen, daar verdienen ze niet aan, en daar wordt volgens mij dan ook niet bijster veel aandacht aan besteed. Hoe gemakkelijker het is om op te nemen, hoe kleiner de kans dat je een programma mist en het tegen betaling op aanvraag moet bekijken. Ik wil niet zo ver gaan dat ze de PVR met opzet slechter maken, maar dat het voor de ontwikkelaars geen prioriteit is, daar ben ik van overtuigd. Maar ja, het is bij de concurrentie niet beter: Telenet verplicht de mensen zelfs om 6 keer te klikken voor je aan je eigen opnames geraakt, die staan onder de lijst van betalende opties.
ik heb ook de indruk dat deze update vooral de bedoeling heeft de 'brug' naar het VOD aanbod te verkleinen

ergens wel begrijpelijk, maar dat dit ten koste gaat van PVR vind ik toch niet kunnen

mvg
Reputatie 7
Badge +1
De aanduiding van de resterende aantal dagen bij nPVR is toch essentiëel voor het systeem ? Ik heb eergisteren ook nog een nPVR opname bekeken met 1 dag resterend...Ik heb ze laten staan nà bekijken, en gisteren was ze dus écht weg. Ik ben benieuwd naar de 19e, want ik heb nu ook een nieuwe V4 , waar ik overigens héél tevreden over ben. Vooral doorspoelen in nPVR en scrollen door de TV-gids gaat nu veel vlotter.
Ik sta uiteraard ook nog op SW-versie rel5.reno.myrioi--39. Ik zal het in het oog houden volgende week.

Ik ben benieuwd naar de 19e

we zijn vandaag al de 20ste zenne Knipogen uitrol is dus bezig... één dezer dagen kan je het aan uwe rekker hebben Tong uitsteken

mvg

Reputatie 7
Badge +1
Gelijk heb je Xenne, de 19e was gisteren. Verstomd
Ja Sinjoor den dag dat je 'Charles' gaat binnen krijgen dan ga je anders zingen ;-))
Badge
Ik hoop dat de bugs die ik hier meld, opgepikt worden door het Belgacom TV team, want ik heb net een erg vervelend probleem gevonden in -alweer- de PVR:

opnames die gepland worden via TV Overal (de mobiele app, of via de website) komen NIET in het overzicht van de geplande opnames op de decoder. Héél vervelend.

Ze worden wel opgenomen. Maar ook daar is nog een probleem mee: een lopende NPVR opname kan je niet stoppen of verwijderen. De opties zijn wel beschikbaar, maar je krijgt een nietszeggende boodschap in de trant van 'de lopende opname zal op het einde van de ingestelde tijd gestopt worden'. Je krijgt die melding ongeacht of je 'stoppen' of 'wissen' kiest. Dat of 'OCI error -5' :-)

Het trage zappen begint ook op mijn zenuwen te werken. Ik was geen fan van de vorige interface, maar na een paar dagen met 'Charles' begin ik zowaar heimwee te krijgen.

Reageer