BelgacomTV 2 tv's in HD + vraagje ivm decoder

  • 4 August 2012
  • 5 reacties
  • 153 Bekeken

Beste,

thuis hebben we twee tv's met elk hun decoder. De ene is rechtstreeks verbonden met de modem, de andere loopt via PCL's. De tv die aangesloten is op de modem werkt vlot en staat HD ingeschakeld. Bij de andere krijg ik echter de boodschap dat er onvoldoende capaciteit is om HD in te schakelen, dit terwijl ik volgens de online test van belgacom 3 tv's in HD zou moeten krijgen. Ligt dit aan de verbinding, het gebruik van de PCL's, decoder of iets anders?

Een tweede vraag gaat over de decoder die aangesloten is via de PCL's. Die staat in de slaapkamer en wordt iedere avond uit het stopcontact gehaald omdat die anders teveel lawaai maakt enzo. Als ik die echter terug aansluit kom ik iedere keer het volgende tegen:

- eerst start hij mooi op en krijg ik beeld
- na 30 minuten valt beeld weg en zie ik enkel nog het zendernummer op de decoder (andere leds zijn uit)
- als oplossing doe ik dan een herstart met de combinatie power-menu-ok knoppen
- in dit proces valt hij op een bepaald moment ook gewoon stil
- daarna doe ik terug een herstart met de combinatie van de knoppen en vanaf dan gaat hij vlot

Ik heb als oplossing al eens geprobeerd om de decoder en PCL in het stopcontact te laten zitten tijdens de nacht. Maar ik merk dan dat na 2 dagen ik 's morgens de decoder ook niet meer opgestart krijg (komt niets meer uit dan zelfs). Waardoor ik dus terug de volledige cyclus mag overlopen die toch meestal een klein halfuur in beslag neemt.

Heeft ook voor dit probleem iemand een idee wat er fout kan zijn?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Tom

5 reacties

Badge +1
Hier (http://bgchulp.comyr.com/PLC.htm) vind je de betekenis van de lampjes op de plc. Kijk eens naar jou plc en kijk naar de lampjes. Waarschijnlijk zal het huisje oranje of rood zijn daarom kan je geen HD ontvangen in de slaapkamer. Dit licht aan het elektriciteitsnet. Ik heb dit hiet thuis ook en daar is hellaas niets aan te doen tenzij je natuurlijk een utp kabel trekt van de bbox naar je decoder.

Je tweede probleem vind ik maar raar want ik trek ook altijd mijn stekker uit het stopcontact van de decoder die op mijn kamer staat ook voor het lawaai die dat ding maakt. Maar ik steek hem dan gewoon terug in en hij start op (duurt wel wat lang) en ik kan tv kijken en een tijdje erna gaat het beeld ook kortstondig zwart maar dan komt er op de decoder is volledig opgestart en nu kan je alle functies gebruiken. Ik zou eens bellen naar de helpdesk of gewoon een nieuwe decoder halen (indien deze nog in gerantie is als je deze gekocht hebt of als je deze huurt).
Het "huisje" op mijn PLC kleurt hier in ieder geval groen.

Wat de decoder betreft denk ik inderdaad ook dat dit niet echt normaal is.
kan je eventueel via een losse utp netwerkkabel je decoder rechtstreeks verbinden met de modem dan kan je met zekerheid weten of je plc niet voor miserie zorgen.

Je kan ook als het huis groen oplicht toch problemen hebben met plc's dus niet te veel af gaan op het groen licht!

groetjes, Elsa
Je kan eventueel gewoon de twee decoders eens verwisselen van plaats als je geen lange UTP netwerkkabel hebt en best altijd eens de decoder een factoryreset laten doen.

voor factoryreset van de decoder zie op ricy's blog door te surfen naar:











Factory Reset van BGC-decoder:
⚠ (Knoppen op frontpaneel van decoder gebruiken niet van afstandsbediening !)
Voor een Belgacom V3-decoder
Trek stekker van decoder uit het stopcontact en wacht 10 seconden vooraleer terug te steken
Druk de volgende 3 knoppen op de decoder tegelijkertijd in <"ON/OFF"> + "MENU" + "OK"
tot de boodschap "FACr" op het scherm van de decoder verschijnt en laat dan de de 3 knoppen los.
(lang genoeg blijven drukken tot je "FACr" ziet, kan even duren)
.PS: hebt wat geduld bij de V3 kan dit gemakkelijk 30 tot 45 minuten duren !

Voor een Belgacom V4-decoder
1) trek stekker van decoder uit het stopcontact en wacht 10 seconden vooraleer terug te steken
(of gebruik de aan/uit schakelaar aan de achterkant v/d decoder i.pv. de stekker)
2) Druk de volgende 3 knoppen op de decoder tegelijkertijd in "MENU" + "BACK" + "OK"
tot de boodschap "START DRa" op het scherm van de decoder verschijnt en laat dan 3 knoppen los.
(lang genoeg blijven drukken tot je "START DRa" ziet, kan even duren)
⚠ (werkt niet meer met Dec. SW-versie Charles)
• Als je decoder in Standby staat kan je ook door direct de volgende 3 knoppen op de decoder
tegelijkertijd in te drukken "MENU" + "BACK" + "OK"
en loslaten van zodra 'Start Dra' op het display verschijnt.
(duurt wel lang voor je 'Launch Dir' en vervolgens 'Start Dra' ziet verschijnen op het display)
⚠ (werkt niet meer met Dec. SW-versie Charles)
• Als je decoder aan staat kan je ook door direct de volgende 3 knoppen op de decoder
tegelijkertijd in te drukken "MENU" + "BACK" + "OK"
en loslaten van zodra 'FacR' op het display verschijnt.

° De ganse Factoryreset duurt ongeveer 20 min vooraleer je terug beeld krijgt en kunt zappen.
° Met Dec. SW-versie: Charles is dit al na 9 min
wel moet je de taal van de menu's terug op NL zetten via:
Menu / Mon Compte +OK / paramétres +OK /réglage du système +OK / Language
=========================================================




Bijkomende Opmerkingen:
♦ Opnames worden niet gewist blijven gewoon op HDD staan.
http://community.belgacom.be/posts/34c314242c" target="_blank Decoder zet zich terug naar originele fabrieksinstelling.
De decoder wist de geïnstalleerde software en
haalt deze opnieuw binnen van 't Bgc netwerk,
de laatste firmware wordt effectief opgehaald.
♦ De zendervolgorde alsook nPVR opnames staan niet in je decoder
maar op de server in de instellingen voor jouw lijn.


groetjes, Elsa
Heb gebeld naar de helpdesk en decoder is vervangen nu. Ook waren er problemen met de lijn zelf. Die laatste problemen waren de oorzaak van het feit dat ik geen HD op beide decoders kon krijgen. Het probleem met de decoder zelf zou nu opgelost moeten zijn met de nieuwe decoder, maar dat is nog even afwachten. Heb wel de tip gekregen om enkel de stroom van de decoder zelf uit te schakelen en niet iedere avond ook de PLC te onderbreken.

Reageer