Belgacom steelt bandbreedte van klanten

  • 15 December 2011
  • 21 reacties
  • 3638 Bekeken

  • Apprentice
  • 3 reacties
Dag iedereen,

ik zal meteen met de deur in huis vallen. Ik heb belgacom-internet Comfort (met een datalimiet van 100 gb dus). Tot enkele maanden geleden de problemen begonnen. Het viel mij op dat op zon- en feestdagen op bewuste tijdstippen de bandbreedte van mijn internet wordt verkleind. Dat merk ik als ik een video wil streamen, maar ook aan de snelheid waarmee HTTPS-verbindingen reageren ten op zichte van andere dagen.

Het grootste bewijs zit hem wanneer ik een online game wil spelen. Daar valt op dat ik telkens 120-130 ping haal terwijl dat anders 30-40 is. Onmiddellijk zie je in de ranglijsten van de -internationale- server wie een even hoge ping heeft. Dan ga ik chatten met die personen in het Nederlands en al snel blijkt dat die mensen in Vlaanderen wonen en ook Belgacom-klant zijn. Om commentaar van wijsneuzen te vermijden: ja, ik heb het al op ettelijke andere servers geprobeerd en het resultaat blijft hetzelfde.

Zoals je hierboven kan lezen, kwam het probleem op zon- en feestdagen voor tussen 's morgens en de late avond. Daarna lijkt alles weer normaal te werken. Vorige week begonnen dezelfde problemen echter midden in de week, binnen dezelfde tijdsspanne. Gisteren duurde het probleem tot omstreeks 16u.

Het is NIET normaal dat Belgacom zo met zijn klanten omgaat. Het wil zeggen dat het bedrijf bespaart op de rug van de klanten. De klant betaalt elke maand braaf zijn factuur en Belgacom snoept op bepaalde momenten bandbreedte af. Zijn er mensen die dit ook meemaken? Zoja, meld u en misschien kunnen we Belgacom op de vingers tikken!

met vriendelijke groeten,

Maarten


PS:Als ik genoeg mensen vind met hetzelfde probleem, maak ik een petitie of breng ik het in de kranten. Ik schrijf freelance voor een Vlaamse krant.

21 reacties

Vreemd dat hier geen reactie op komt...
Ik zal dan wel met het zelfde probleem zitten zeker.

Overstappen in mijn geval.

Ik zit met een youtuber in huis en hierdoor gaat het "haperen" als ik op ps3 speel.


mvg
Dus Belgacom "verplicht" de klant om over te stappen naar een duurder tarief door hen plots weer trager internet aan te bieden?
De concurent is niet veel duurder. Heb toch al een tijdje genoeg van belgacom.


mvg
Badge
uw bandbreedte is op alle dagen gelijk, is wel afhankelijk van uw lijn en binneninstallatie maar dit zal nooit enkel in het weekend een oorzaak zijn. Is uw internetverbinding beveiligd ? Surfen de geburen niet mee?

muisje
Reputatie 6
Badge +3
Indien je draadloos verbonden bent met de b-box dan kan de snelheid fluctueren, naar gelang de signaalsterkte. De internet snelheid wordt ook beïnvloed wanneer er meerdere tv's tegelijkertijd met Belgacom opstaan en voornamelijk in HD aan het kijken zijn. Hoe groot de impact op je snelheid is afhankelijk van je huidige snelheid. Surf naar 192.168.1.1 in je browser en post eens wat er achter downstream en upstream line rate staat geschreven. Probeer ook om p2p, torrent programma's af te sluiten. De b-boxen hebben het moeilijk wanneer er teveel gelijktijdige connecties/verbindingen zijn wat meestal het geval is met streamers, p2p en torrent programma's. Verlaag het aantal gelijktijdige connecties in deze programma's. Beter is met lan kabel werken of met een plc adaptor die rechtstreeks met de b-box verbonden is.
M_V , ik heb de zelfde probleem al 2-3 weken mijn internet gaat heel traag wanneer ik op zaterdag , zondag , feestdagen . Ik ben aan het gamen ineens verhoogd mijn ping in 90-150 normaal gezien ook 30-40(battlefield 3 , call of duty modern warfare 3 , battlefield play4free).

En op dit moment ook nog facebook traag werkt!
je werkt waarschijnlijk wireless en wordt gestoort door buren die op het zelfde wifi kanaal zitten.
Reputatie 2
Badge +1
Zal idd zo wel iets zijn.
BGC knijpt geen bandbreedte af en heeft daar ook geen enkele reden voor. Capaciteitsproblemen hebben ze niet.

Ben je verbonden via Wifi? Staat BGC TV aan of af? meerdere gebruikers?Beveiligde Wifi?
Badge +1
Wij hebben ook dit probleem en zitten niet wireless. Daaraan kan het dus zeker niet gelegen zijn. Ping bij online games ligt ook vaak boven de 100.
Xenne bedankt ik heb inderdaad gezien dat we de zelfde kanaal hebben ze zijn ook belgacom klant. Ik heb het veranderd nu is mijn ping bij games terug 10-30 🙂. @Carrooke u moet verbinden zijn met een dichbijstaande server's dan heb je snelle pings en heb je meestal Belgen en Nederlanders ;D
Programmer, dan heb jij nog geluk want ik kan geen één vrij kanaal meer vinden bij mij , dat wifi gedoe wordt een serieus probleem als je het mij vraagt en het ergste is soms stel je vast dat er een vrij kanaal is en dan verzet je die in je bbox en een dag later zie je ineens dat er weer een stoorder in de buurt is !!

Dus aan mensen die nog moeten bouwen of verbouwen voozie maar genoeg buizen waar je enkele netwerkkabels kunt door trekken, dat is nog altijd het beste en betrouwbaarste systeem of ga anders bouwen ver afgelegen van alle bewoners Knipogen

PS: bij de nieuwe bbox3 zouden ze best nog de 5Ghz band ook voorzien (al zal die op den duur natuurlijk ook eivol geraken)
Reputatie 7
Badge +3
De kanalen '1', '7' en '13' zijn het meest interessant, want die overlappen elkaar totaal niet. Alleen... Ook andere WiFi-apparaten in uw nabijheid kunnen op die kanalen zitten. Het WiFi-kanaal met de minste ruis en de minste collega-WiFi-basisstations is natuurlijk het snelste WiFi-kanaal.

WIFI maakt namelijk gebruik van bepaalde ‘radiokanalen’. Standaard staat het bij apparaten op kanaal 6. Dus als jij dat nooit veranderd hebt (zie handleiding van je apparaat) en de buren hebben het ook gewoon geïnstalleerd, heb je veel kans dat jullie elkaars ontvangst verstoren.

Een eenvoudig programma is http://nirsoft.net/utils/wireless_network_view.html" rel="nofollow.




Het programma geeft je een overzicht van de WIFI kanalen. Kies vervolgens een kanaal uit wat 5 kanalen van de anderen afligt voor het beste resultaat. Een kanaal veranderen moet je doen in je WIFI router. Lees daarvoor even de handleiding bij je apparaat. Het is niet echt ingewikkeld.

hier kan je het downloaden

https:///posts/%20http:/www.nirsoft.net/utils/wirelessnetview_setup.exe" target="_blank (http://www.nirsoft.net/utils/wirelessnetview_setup.exe)


ook aan gewezen is een update van Microsoft te instaleren voor correct gebruik van het programma via deze link

http://www.microsoft.com/downloads/nl-nl/details.aspx?familyid=52a43bab-dc4e-413f-ac71-158efd1ada50&displaylang=nl


mvg,

Patrick


Mij is het ook al opgevallen dat het in het weekend minder vlot gaat dan in de week.

Aan storende wifi's of meesurfende geburen zal het niet liggen want die zijn er niet. Het voordeel van wat afgelegen wonen...

Wat ik wel vreemd vind is dat de BBox nog altijd synchroniseert op 4640/512 KBps terwijl de beschikbaarheidstest voor Belgacom TV sinds kort aangeeft dat HD beschikbaar is op mijn adres. (het nadeel van wat afgelegen wonen...)

Of moet ik daar iets voor doen? Een BBox2 gaan vragen?

Anyway die syncrate verklaart nog niet waarom het in het weekend minder vlot gaat.
Reputatie 7
Badge +3
@ Nonkel_V

Beste je zit nog op ADSL , en zoals je zelf aangeeft is HD beschikbaar dus , schakel over naar VDSL 2 en ja een nieuwe BBOX 2 heb je nodig.

Bel morgen maar naar de klantendienst 080022800

mvg,
dank voor de feedback, Progamer

mvg
Bedankt voor de feedback!

Klantendienst is gecontacteerd, BBox2 is intussen toegekomen en geïnstalleerd, maar nog steeds gesynced op 4640/512. Of moet ik nog wachten op een op andere activatie?

mvg en prettige feestdagen,
Heb je geen datum gekregen wanneer ze VDSL2 gaan activeren voor u ?
Dan pas na de activatie zal je een hogere snelheid kunne behalen (ze moet schakelingen uitvoeren in de Rop op straat)
Aan de telefoon hebben ze me enkel een datum gegeven wanneer de modem ging geleverd worden, en ik geloof dat ze ook iets gezegd hebben over een brief de ze gingen sturen. De BBox2 kwam door de staking een dag later dan ze gezegd hadden, maar een brief heb ik nog niet gekregen, en dus ook geen activatiedatum..

Moet die activatie in the field gebeuren?? Dan ben ik waarschijnlijk te ongeduldig ^^
Je zal inderdaad nog een brief krijgen met de activatiedatum, dus om een verbinding te leggen in de bgc kast (ROP) op straat en daarvoor moeten ze niet bij u binnen komen. Tussen de aanvraag van VDSL2 en de omschakeling kan er wel 14 dagen tussen zitten en nu met de feestdagen zal je wat geduld moeten opbrengen denk ik.

Nog prettige feestdagen verder.
Reputatie 7
Badge +3
Momenteel duurt een activatie gemiddeld 20 dagen.

De brief krijg je normaal binnen 10 dagen en daar staat ook de activatie datum op.


mvg,

Reageer