Skip to main content
Beste forumgebruikers,

/

Ik heb hier al menig relaas gelezen over de instabiliteit van het ganse Belgacom-netwerk en ik kom mijn steentje bijdragen... jammergenoeg.

De situatie hier thuis: Belgacom internet+telefonie+tv en die eerste twee reeds vele jaren.

Twee kamers, twee tv's, twee decoders, verbinding met behulp van PLC-adapters. Daarnaast draadloos internet voor twee computers.

De problemen:

- blokjesvorming zodra beide decoders aanstaan en iemand een internetverbinding maakt. Gewoon de verbinding maken is al genoeg, je hoeft hiervoor niet aan het downloaden te zijn en dergelijke. Het meeste problemen zijn er bij de HD-zenders.

- plotselinge terugval in de internetsnelheid bij het surfen

- op één tv is het niet mogelijk te pauzeren en terug te spoelen, de tv-gids is wel beschikbaar

- bij dezelfde tv is ook geen klok-logootje en record-logootje terug te vinden wanneer een opname gepland/bezig is. Deze opname is ook slechts terug te vinden wanneer de decoder eens uitgeschakeld wordt.

Nu zou ik toch graag eens weten waarom Belgacom soms wel werkt en soms niet. Ik heb al de nodige resets gedaan met de PLC-adapters en kabels trekken is absoluut uitgesloten. Op gegeven ogenblikken lukt het wel degelijk om te surfen en tv te kijken... dus als het dan lukt, ligt het niet aan de instellingen/situatie thuis, als ik er logisch over nadenk. Een uur later stuikt het ganse boeltje als een kaartenhuisje in elkaar.

Verbetering zal er blijkbaar enkel komen bij een overstap naar Ruckus, maar dat zal terug handen vol geld kosten.

(of een volledige switch naar Fibernet van Telenet )

Graag uw comments op bovenstaande problemen.

Gegroet

Beste

vermoedelijk een probleem van uw installatie. Wellicht storende elementen eoals een plotse verhoging van het elektriciteitsvermogen - electrische verwarming ? of andere electronische apparatuur. Helpdesk 0800/22700 contacteren is hiervoor aanbevolen. Er kunnen meerdere oorzaken zijn. Indien mogelijk kan je best enkele dagen testen met kabel door uw tv en decoder rechtstreeks met een losse ethernetkabel inpl v/d PLC te verbinden . BLijft de blokvorming achterwege is de oorzaak gevonden. De ruckus werkt niet via het lokale electriciteitsnetwerk maar kan onderhevig zijn aan bv de afstand in woning of aanwezige meubels-spiegels en dergelijke.

muisje

Miba, vermits ook je internet beïnvloed wordt, kan het aan een slechte verbinding liggen (en misschien niet aan de PLC-adapters). Best de modem eens terugzetten naar de "factory default settings", ofwel met een puntig voorwerp met knopje achteraan op de modem, ofwel via de configuratiesite van de modem

http://192.168.1.1/

onder "advanced setting/maintenance" "restore to factory default configuration"). Dat doet soms wonderen. Wél de Wifi-instellingen en beveiliging onthouden of opschrijven, want die moet je nà de reset terug instellen (beveiliging). Best niet doen vlak voor je TV kijkt of terwijl er iemand aan het surfen is op de Wifi, want het kan wel even duren voor op de modem terug alle nodige lichtjes branden. Eventueel ook een factory reset doen van de decoders.

Als dat niet helpt best met de technische helpdesk bellen 0800 22700, 7 dagen op 7 tot 22.00 uur bereikbaar. Het zou ook kunnen dat je op een repair"profiel zit.

Ruckus werkt bij mij al 2.5 jaar prima. Maar je weet maar of het bij jou goed werkt als je het probeert. Als de PLC's voordien wél goed werkten, vermoed ik dus dat het daaraan niet ligt. Moest dat toch zijn, kan je eens proberen de PLC van de slechtwerkende decoder eens in een ander stopcontact te steken. Soms kan een slecht werkende spaarlamp storingen veroorzaken.

Ik zal nog es contact opnemen met de helpdek dan...

Er was nog één ding dat ik vergat te vermelden: als we een programma opnemen op de ene decoder, komt het er bij de andere ook op... is dit effectief een functie van Belgacom of klopt hier iets niet?

Het omgekeerde is ook waar: onlangs hadden we toevallig op beide decoders hetzelfde programma willen opnemen. Omdat dit onnodig was, hebben we één programmatie geannuleerd. Bleek achteraf dat ook die andere programmatie geannuleerd was en zo misten we wat we wilden opnemen.

Ik vind het heel vervelend dat iemand op de andere decoder de opnames op mijn decoder kan wissen, terwijl ik de kans nog niet had het programma in kwestie te bekijken...

Als je programma's opneemt op de hardeschijf (PVR) dan kan je die alleen afspelen (en wissen) op de decoder waar de opname gebeurd is.

Bij netwerk opnames (nPVR) kan je opnemen op de ene decoder en afspelen (en wissen) en dit ook op de andere decoders omdat die opnames niet op je harde schijf zelf opgenomen worden maar worden wel bijgehouden (30 dagen) op de servers van BGC.

Als je merkt dat er een programma na het programmeren met 30d komt te staan, kan je dat in de planning via de opties naar PVR (harde schijf) omzetten bij de opties/verwijderen en dan 30 dagen veranderen in "indien de schijf vol", dan gaat de opname op je harde schijf. Wél opletten, want er kunnen wél conflicten ontstaan met andere erpmee samenvallende PVR opnames. nPVR-opnames geven nooit conflicten, maar zijn wel op al de decoders op je lijn zichtbaar, en dus wisbaar (dan zijn dan ook voor alle decoders gewist want op het netwerk). Uiteraard kan dat niet meer nà de opname.

Reageer