(bedenkelijke) snelheid VDSL2

  • 29 May 2012
  • 9 reacties
  • 757 Bekeken

Hallo,

Eind verleden week ben ik overgestapt van de klassieke ADSL naar VDSL2. Volgens de medewerkers ging mijn snelheid een aantal factoren hoger liggen (theoretisch 30 Mbit, maar 20 Mbit was zeker geen probleem). Als ik nu naar de statistieken in mijn bbox2 kijkn, heb ik een download van 9064 kbps en een upload van 552 kbps. De download is ongeveer verdubbeld en de upload is quasi hetzelfde (maw even traag als vroeger). Nochtans zou dit veel beter moeten kunnen. Is er iemand iets softwarematig vergeten te configureren (dat er bepaalde limieten opzitten) of iemand hier ervaring mee...

Had ik deze reëele snelheden (of moet ik spreken van traagheden) vooraf geweten hadden ze mij nooit een VDSL2 pakket kunnen slijten, en zal ik rap mijn conclusies trekken indien hieraan niets te doen valt...

Suggesties ?

mvg

9 reacties

Badge
Hallo

Ofwel kan je maar maximum aan deze snelheid geraken, door de lange afstand tot de ROP. Dit kan je ook eens bekijken via een beschikbaarheidstest, dit doe je via http://www.belgacom.be/onetelco/be-nl/annex_custombody/acb_webcheck_RES.page?

Aan de hand van het aantal tv's en hd tv's kan je zien aan welk profiel je kan geraken.




























































VDSL2
VDSL2 9/0.5 Mbps 2xSD
VDSL2 12/0.5 Mbps 1xHD 1xSD
VDSL2 14.5/1 Mbps 1xHD 1xSD
VDSL2 14.5/4 Mbps 1xHD 1xSD
VDSL2 ♥ 16.5/2 Mbps 2xHD (was 1xHD 1xSD)
VDSL2 ♥ 20/2 Mbps 2xHD 1xSD (was 2xHD)
VDSL2 20/6 Mbps 2xHD 1xSD (was 2xHD)
VDSL2 25/6 Mbps 2xHD 1xSD (was 2xHD)
VDSL2 26,5/6 Mbps 2xHD 1xSD (was 2HD)
VDSL2 ♥ 30/6 Mbps 3xHD 1xSD (was 2xHD 2xSD)
VDSL2 ♥ 50/6 Mbps 3xHD 1xSD (was 2xHD 2xSD)

Ofwel is er iets mis met uw bekabeling. Je ben denk ik op een repair profiel gevallen, namelijk 8d ® 9/0,5 ®.

Je kan eens een automatische test doen.

  • Automatische lijntest via het nummer 0800 22 424: Indien uw lijn op een repair profiel staat. Dan kan je het via dit nummer terug op je normaal profiel laten zetten, mits je lijn het aan kan. Indien dit niet lukt dan toch best de helpdesk opbellen: 0800 22 700 PS: Je lijn kan op repair profiel terugvallen wegens een probleem die zich voordoet in je binnenhuis installatie.
zie op ricy's blog http://bgctv.skynetblogs.be/#profielen

daaruit kopieer ik het stukje dat voor u van belang is :








8d ® 9/0,5 ®

Wat een repair profiel is

op zijn blog staat ook : http://users.belgacom.net/rrd/#automatischelijntest

PS: Je lijn kan op repair profiel terugvallen wegens een probleem die zich voordoet in je binnenhuis installatie.

is je binnenhuisinstallatie goed aangesloten zie op ricy's blog voor wat meer info omtrent correcte aansluiting:

http://users.belgacom.net/rrd/#vdsl2splitterbeschrijving

groetjes,

Elsa


Uw modem staat inderdaad op repairprofiel. Uw bekabeling van de binneninstallatie moet aangepast worden.


Als u het niet lukt met de documentatie van Elsa dan kan u naar belgacom bellen en dan zal een technieker uw lijn in orde zetten.


Mvg,


Thyssen Davy

Technicus BGC
Reputatie 6
Badge +3
U heb hopelijk de binneninstallatie volledig aangepast aan de nieuwe VDSL-normen ?

- bij binnenkomen kabel belgacom direct scheiden van telefonie van DSL dmv een van de meegeleverde splitters.

- op het telefonie gedeelte kunnen alle telefoons parallel geplaatst worden in om het even welke configuratie

- op het DSL-deel mag er enkel en alleen de kabel naar de router geplaatst zijn, dus directe verbinding zonder aftakkingen etc... Ben je niet zeker dat op een oude kabel al dan niet aftakkingen zitten, dan moet je een nieuwe kabel gebruiken.
Beste,


Volgens mij is onze configuartie als volgt: het inkomend signaal gaat eerst naar onze alarmcentrale en dan naar een doos waar een stekker opzit voor afleiding naar telefoon (in dit geval naar de telefooncentrale Easycross 208) en de DSL splitter waarvan de verbinbing rechtstreeks naar de router gaat. Mogelijk veroorzaakt het alarm in deze configuratie problemen. Hoe dient de bekabeling te gebeuren om geen conflicten te hebben ?

mvg

Heb je al gaan kijken naar de blog van ricy : http://users.belgacom.net/rrd/#vdsl2splitterbeschrijving" rel="nofollow

daar staat o.a volgend schema:

NTP2007

Telefooncentrale en alarmcentrale aansluiten zoals je een telefoon aansluit.


Reputatie 6
Badge +3
Je bekabling is verkeerd uitgevoerd, afsplitsing DSL moet in het begin van de installatie, NIET nà de alarmcentrale of telefoon.

Dus inderdaad, uitvoeren zoals Elsa schrijft.
Hallo,


Even een update. De binnenbekabeling was in orde. Vandaag een belgacom technieker langsgeweest en blijkbaar zit er een onbalans op de lijn. Het ene draadje zou volgens de metingen 396m langer zijn dan het andere...


Op naar de volgende hersteller


Bedankt voor de feedback

dus ze hebben ene draad genomen van de rechtstreekse en ene van de retourlus waarschijnlijk.

Hou ons verder op de hoogte hoe het verder afloopt.

Elsa

Reageer