Bboxmodem 2 aan of afzetten.


Reputatie 1
Badge

Hallo,


Kan dat kwaad als ik s'nacht's mijn bboxmodm 2 afzet? Kan ik dan nog updates krijgen? Binnenkort vertrek ik ook op reis voor ruim 2 weken. Ik heb een veiligheidstekkerdoos tegen blikseminslagen en stroompieken dus ik hoef geen stekkers uit te trekken. Wel ben ik van plan mijn bboxmodem 2 af te zetten via aan/uitknop zodat de lichtjes niet onodig branden maar krijg ik nog updates na 14 dagen als ik terug kom van verlof en zal alles nog naar behoren werken?


Groetjes,


Moesty

21 reacties

'k denk het wel...


Elke avond zet ik mijn b-box 2 af, en dat zonder problemen. Als je een nacht-update mist, dan wordt de update tot de volgende dag uitgesteld...

Reputatie 1
Badge
En wat als ik hem voor14 dagen uitschakel via de aan/uitknop bv als ik met vakantie ben? Wat gebeurt er dan?

Groetjes,


Moesty
Same principle: de update wordt uitgevoerd zodra je je modem opnieuw aan zet, zelfs als het 14 dagen later is.

Ik zet het ook af tijdens mij vakantie (ecologie + economie 🙂, en ik heb nooit een probleem gehad.


Groetjes
is niet echt een probleem...

modems zijn wel niet gemaakt om dagelijks af te zetten, dus dat zal vermoedelijk wel ten koste gaan van de levensduur (maar je krijgt ze toch in huur, dus niets om van wakker te liggen)

de fon hotspot moet momenteel nog niet actief zijn om van andere fon hotspots gebruik te maken, dus da's ook al geen reden om hem aan te laten als je op vakantie gaat

mvg
Beste,


Ik raad de klanten altijd aan om de BBOX of BBOX-2 te laten opstaan in geval van Belgacom TV.

Redenen : Als u de BBOX 2 of BBOX 's nachts uitschakeld dan stopt uw TV ook met spelen en soms bij langdurige onderbrekingen gaat de Belgacom TV zijn signaal niet meer automatisch herstellen waardoor dat u uw decoder ook even moet rebooten.

Voor de rest kan je hem gerust uitschakelen want die updates gebeuren toch waneer de modem terug online komt.

Wel rekening houdend met de lange wachttijden die met updates zich meebrengt


Mvg,

Thyssen Davy

Technicus BGC
Beste Davy,

Dat doe ik al jaren aan een stuk iedere avond de bbox2 afzetten en nog nooit rebooten van de decoder vastgesteld en ook geen andere problemen ondervonden hoor

ook ivm met updates heb ik nog niet vastgesteld dat ik langer moet wachten.

Dus dan moet ik al veel geluk gehad hebben hé ;-)

groetjes,

Elsa

Reputatie 1
Badge
Hoi Christine is dat dan gewoon de modem aanzetten s'morgen en wat na 14 dagen?


Groetjes,


Moesty

Elsa,


Dit gebeurd niet altijd hoor. Maar wel al veel meegemaakt in de field vooral bij V4 CISCO decoders.


Het kan natuurlijk ook zijn dat ik niet genoeg geduld heb :p
Reputatie 7
Badge +1
Na een langere periode is de hele TV-gids te updaten en zal het wel wat langer duren vooraleer de decoder terug alle functies geeft denk ik (maar ook geen uren). De modem zette ik vroeger altijd af (voor ik Belgacom TV had, maar ik had al wel dezelfde b-box2 en VDSL2). Nu laat ik alles aanstaan (decoder in standby). Doe wekelijks een herstart van de decoder (voor de interne klok die achterloopt), en maandelijks een factory reset van de decoder om fouten te vermijden/corrigeren. De modem geef ik maar een factory reset als er écht problemen zijn met het TV-netwerk (error 300), maar dat is al een hele tijd geleden.
Reputatie 1
Badge
Dus ik kan hem met een gerust hard afzetten he. Ben nog maar pas Belgacomtvklant en het is nog wat zoeken

Groetjes,


Moesty
ja hoor, Moesty

mvg
Reputatie 7
Badge +1
Niet vergeten aan te zetten als de decoder iets moet opnemen op de harde schijf als je niet thuis bent! (PVR, voor netwerkopnames uiteraard niet van toepassing want niet decoder gebonden).

(PVR, voor netwerkopnames uiteraard niet van toepassing want niet decoder gebonden).


Sinjoor bedoelt natuurlijk nPVR en niet PVR

groetjes,

Elsa
Reputatie 1
Badge
En de DSLstekker moet ik die uittrekken? Lijkt me nogal riskant om die uit te trekken is een zwaar geval.


Groetjes,


Moesty
DSL stekker moet je niet uittrekken je kan de kleine stekker aan het blauw kabeltje los maken van de modem of van de VDSL filter als je denkt aan een overspanning inductie ten gevolge van een bliksemslag.


groetjes,

Elsa
iemand al eens getest op de opnames op afstand wel degelijk doorgaan als de bbox afligt?

graag feedback

mvg
Reputatie 1
Badge
Aan Elsa: Ok is niet nodig denk ik want ik heb een stekkerdoos die me beschermt tegen stroompieken en blikseminslagen en daar zit de stekker van de modem in. Ik heb ook gezien dat er een aan/uitknop is ook aan de decoder moet ik die ook uitzetten en wat gebeurt er na dat ik terug ben uit verlof? Sorry dat ik jullie lastig val maar ik wil zeker zijn dat alles nog werkt na mijn verlof want ik hoor van mensen dat ze soms al eens een probleem hebben met hun digitale tv en internet na hun verlof en ik wil niet voor ongewone verrassingen komen te staan.


Groetjes,


Moesty
Ik heb dit al frequent gedaan dus zowel de decoder als de modem spanningsloos gezet en heb daarbij nog geen hinder ondervonden, het terug opstarten van de decoder vraagt wel wat meer tijd maar dat komt allemaal terug in orde, dus ik zou mij daar geen problemen over maken, trouwens als je ooit met een stroompanne af te reken zou hebben dan is dit juist hetzelfde of dat je manueel alles zonder spanning zet. Ik zet wel de modem altijd eerst op tot die volledig opgestart is en dan pas de decoder.
vroeger waren er wel problemen bij het eerst opstarten van de decoder en dan pas de modem, maar als het toch zo zou zijn dan zet je terug alles af en begin opnieuw eerst met de modem en dan pas de decoder.


Groetjes,

Elsa
@ xenne ik zet altijd mijn modem 's avonds af en mijn opnames op afstand zijn altijd doorgegaan.


groetjes,

Elsa
Reputatie 5
Badge +3
Gewoon aan laten staan, modems zijn niet ontworpen om dagelijks aan en af te te schakelen, alsook decorders, ok iedereen doet maar wat voor hem of haar het beste lijkt.. Moesty, een veiligheidsstekker is inderdaad nuttig bij spanningspiekken, maar is zeker niet opgewassen tegen blikseminslagen in je huis, bij dergelijke impacten is uw elektrische leiding en alles wat er op aangesloten is naar de vaantjes!

Als je met vakantie gaat, zou ik opteren om de modem en decorder uit te trekken. (en ook TV, PC, enz...)

Mvg.
Dat klopt als een bus, alles uittrekken is altijd het veiligste, natuurlijk zal je diepvriezer wel best leeg zijn dan hé ;-)

groetjes,

Elsa

Reageer