Beantwoord

Bbox2 omruilen voor Bbox3


Reputatie 1
Is het mogelijk om je Bbox2 gratis om te ruilen voor een Bbox3? Momenteel hebben wij een Bbox2 met 16/4 profiel. Ik heb de lijnsnelheid gecontroleerd op de Proximus website en daaruit kwam dat we 3 tv's in HD kunnen aansluiten, nu hebben we een tv in HD en een tv in sd, dus normaal moeten we sneller kunnen dan 16 Mb download. Ik heb ook de online speedtest van Edpnet uitgevoerd met als resultaat 70 Mb download en 8 Mb upload. Daar de Bbox3 vectoring ondersteund zou die wel eens voor een snelheidsboost kunnen zorgen maar mijn vraag is dus of je hem gratis kan omruilen voor een Bbox2.
icon

Beste antwoord door ThomasP 19 May 2016, 09:34

Bekijk origineel

139 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Frederik, ik ga even mijn best doen om wat licht op deze zaak te werpen en enkele dingen op te heldere.
Eerst even dit: Dit forum is er voornamelijk om mensen te helpen in een community based omgeving. De Proximus medewerkers alsook verschillende andere leden hier proberen dit steeds zo goed mogelijk te doen. Wij hebben geen baat bij om je zaken 'proberen wijs te maken', nog minder om met je voeten te spelen.

Nu terug on topic, ik heb even de kabelplannen van jouw straat en de nabije omgeving erbij genomen en de kabel waar je momenteel op bent aangesloten loopt via de Bes...straat. Ik zie dat vroeger de (kortste) kabel door jouw straat niet volledig door jouw straat liep maar ongeveer tot de helft kwam tot nr 46. Alle huizen erachter werden toen via de andere kabel aangesloten. Later is de kabel in jouw straat doorgelast zodat je een in principe een lus krijgt. Ik heb dit even besproken met de desbetreffende dienst en we kunnen je, mits een kleine ingreep, aansluiten op de andere kabel zodat je korter bij de verdeelkast zit en een hogere snelheid kan halen. Deze ingreep is een verlassing van je inleidingskabel en gaat dus gepaard met kleine werken voor je woning, meestal op de rooilijn. Deze werken kunnen gratis worden uitgevoerd.
Ik hoop dat dit zo enigszins wat duidelijker is geworden.

Indien dit ok is voor je, laat me dit even weten via PM naar Het Proximus Team zodat we hiervoor het nodige kunnen doen.
Inderdaad Sinjoor,
en als je de juiste persoon kunt aanspreken komt dit blijkbaar allemaal veel vlugger in orde, vroeger woonde hier iemand die bij proximus werkte niet ver van mijn deur en als je dan het probleem eens met hem besprak kon het probleem dan ineens wel in orde door het feit dat hij de bevoegde dienst goed kende, maar dat zou ook moeten gemakkelijker kunnen zelf al ken je niemand van Proximus natuurlijk.
In ieder geval heb ik geluk gehad in het begin dat ik een aansluiting genomen had bij Px of anders had mijn probleem van toen mss nog niet opgelost geweest ;-)
Langs de ander kant moet ik er nu wel bij vertellen dat ik de laatste tijd wel altijd zonder veel problemen geholpen geweest ben door de TH en het ook doorgegeven werd aan de specialisten op mijn vraag en er ook met mij contact opgenomen werd, en vind ik ook de correcte manier van werken.
Reputatie 1
Mannekes mannekes mannekes, ik moet jullie heuglijk nieuws melden! Px is vanmorgen gekomen om het trottoir open te smijten en ons op een andere kabel aan te sluiten. Zeer rappe respons van Px moet ik zeggen! Nog eens bedankt daarvoor Proximus! We zitten nu effectief op 70 Mb volgens mijn vader. Ik zal het ih weekend nog eens checken als ik thuis ben. Px zei ook dat we tot 100 Mb kunnen halen. Mijn vader heeft ook gevraagd(in mijn naam) of ze vectoring konden activeren in de rop nu ze toch bezig waren maar de techniekers zeiden dat ze dat niet konden, dat dat id centrale moet gebeuren. Ik zal het eens checken met de Sagem tool of vectoring actief is.

Het is nu ook zeker dat we op de rop aangesloten zijn welke ik al dacht, op 327 m. We komen dus in zone 1 terecht. Voorheen waren we op de retour aangesloten heel de blok om, crazy eigenlijk, vandaar dat we op 674 m zaten. Nu zijn we op het direct paar aangesloten.
Als je van vectoring wilt genieten en van de hogere wifi snelheden die je kan halen dan moet het mogelijk zijn deze om te ruilen,
je kan bellen naar de technische helpdesk op 0800 22 800 (7/7 tot 22u) en een ruilnummer vragen voor je bbox2.

Lees ook eens deze topic in dit zelfde verband:
=> https://nl.forum.proximus.be/internet-installatie-configuratie-10/bbox2-omruilen-voor-bbox3-34242
Reputatie 1
Bedankt voor je snelle antwoord, Elsa. Is de Bbox3 compatibel met de v4 decoder?
Zijn er nog andere manieren om je internetsnelheid omhoog te krijgen anders dan de Bbox3? We hadden vroeger een abo met 50 Mb downloadsnelheid. Moet dit dan ook geupgrade worden?
eens de TBF test uitvoeren kan je ook om de DLM te triggeren via het 0800 22 424 nummer
controleer ook eens welke snelheden je zou moeten halen volgens proximus => lijnsnelheid doe best eens beide tests op bestaande en op nieuwe klant om te zien of ze het zelfde resultaat opgeven.
Reputatie 1
Hallo Elsa,

De TBF test heb ik al gedaan en dat heeft geen sneller profiel opgeleverd.

De test voor lijnsnelheid resulteert voor bestaande klant in Max: 27,7 Mbps download - 3,8 Mbps upload en Min.: 15,2 Mbps download - 2,0 Mbps upload en voor nieuwe klant in Max.: 63,7 Mbps download - 7,4 Mbps upload en Min.: 28,1 Mbps download - 5,5 Mbps upload. Momenteel worden deze snelheden absoluut niet gehaald want we zitten op een 16/4 profiel. Als ik omruil voor een bbox3 ga ik dan die snelheden wel halen door vectoring? En is de Bbox3 compatibel met de v4 decoder of moeten die ook omgeruild worden naar v5?
Dat is nog niet zeker dat je een hogere snelheid gaat halen met de bbox3 want er zijn hier duidelijk tegenstrijdigheden!
De bbox3 is zeker compatible met de v4 want voor de decoder types maakt het niet uit of je een bbox2 of bbox3 hebt.
Je zou beter eens een privé bericht sturen naar Het Proximus Team
met je klantnummer en duidelijkheid vragen op welke snelheid je lijn kan synchroniseren omdat je de lijntest gedaan hebt op bestaande klant en nieuwe klant en je deze snelheden niet bereikt. Of anders kan je ook uitleg vragen via technische helpdesk op 0800 22 800 (7/7 tot 22u)
Was ik nog vergeten te vertellen na een TBF val je op je basis profiel dus zonder DLM verhogingen en dan zal de DLM je weer proberen te verhogen en dit zou je de eerst komende dagen pas kunnen merken en zeker na een goeie week zou je wel de verhoging moeten vaststellen, maar ik zou toch contact opnemen met PX zoals ik hierboven al gepost heb zodat ze kunnen nagaan welke snelheid je lijn eigenlijk aankan.
Reputatie 1
Hallo, ik heb dus contact opgenomen met de technische helpdesk en de man heeft onze lijn getest en gezegd dat die maar 12Mb aankan, maar momenteel zitten we wel op 16/4. Hij zei ook dat de snelheid hoogstwaarschijnlijk niet zal verhogen als ik omruil voor een bbox3 maar ik heb toch een omruilnummer gekregen. Hij kon zelf niet verklaren waarom er zo'n groot verschil is in snelheid tussen bestaande en nieuwe klant en dat je niet veel waarde aan die cijfers moet hechten. De snelheden als nieuwe klant zouden gemeten worden aan de straatkast en die als bestaande klant aan de lijn bij jou thuis. Ik weet niet wat ik er moet van geloven. Kan ik eisen van Proximus dat ze werken aan de straatkast zodat we eindelijk eens deftige internetsnelheden hebben?

Ben het eigenlijk wel een beetje beu aan het worden die trage internetsnelheden en heb veel goesting om over te stappen op Telenet, daar heb je al die problemen niet, de kabel heeft veel hogere snelheden. Ik dacht dat de bbox3 met de vectoring techniek hogere snelheden ging geven, ook omdat de Proximus website vertelt dat als nieuwe klant we max en min snelheden van resp. 63.7 en 28.1 hebben. Maar niets is minder waar weer en het is altijd maar het deksel op de neus krijgen bij Proximus. Als bestaande klant vertelt de Proximus website dat we twee tv's kunnen aansluiten, een in hd en een in sd maar als nieuwe klant kunnen we drie tv's in hd aansluiten. Dus moet dat als bestaande klant ook kunnen maar volgens mij willen ze gewoon geen aanpassingen doen aan de straatkast omdat het te veel geld zou kosten of zo. Bedankt Belgacom, ik ga over op Telenet.
Aan de hand van je snelheden die je opgeeft 16/4 kan de uitleg zeker kloppen wat ze u gegeven hebben want voor zone 4 geldt dat het basis profiel 12/1 Mbps is en dan kan de DLM je op 16,5/4 Mbps brengen, wat blijkbaar het geval is bij u.
Aangezien je daar nog niet op vectoring kunt rekenen zal inderdaad de BBOX3 je niet op een hoger profiel kunnen brengen, want om te beslissen in welke zone je valt telt de lijnverzwakking en die verandert natuurlijk niet of je nu een bbox2 of bbox3 hebt en aangezien er daar nog geen Vectoring is kan je van het voordeel van de vectoring techniek die de bbox3 ondersteunt ook niet genieten.
Dat die Proximus lijntest niet altijd klopt is inderdaad juist , heb ik zelf al ondervonden en van anderen heb ik net het zelfde al gehoord.
Dus het kan maar verbeteren voor u als Prox bijvoorbeeld een VBB (VDSL boost box) moest plaatsen waardoor je op een hoger VDSL lijnprofiel kunt komen, maar of ze dit gaan doen of wanneer en hoe je dit gaat te weten komen of dit op korte termijn zal het geval zijn dat is weer een andere vraag !
Reputatie 1
Hallo Elsa, ik apprecieer je hulp zeer op dit forum, je antwoorden zijn altijd duidelijk. Werk je eigenlijk voor Proximus (ik twijfel omdat je soms ook wel kritisch bent tov Proximus ;)).

Die lijntest is in feite pure vervalsing om nieuwe klanten te lokken. Als nieuwe klant krijg je hogere snelheden voorgeschoteld dan ze in werkelijkheid zijn. Bij ons is dat dus drie tv's in hd maar in werkelijkheid is het een tv in hd en een in sd of vertaald in snelheden 63.7 Mb download en in werkelijkheid 16 Mb. Dan zeg je 'oh ik neem wel een abo bij Proximus want de snelheid valt nog wel mee tov Telenet' wat in werkelijkheid dus niet zo is. Als je snelheden belooft moet je die ook kunnen waarmaken, anders is het fraude. Is er enige manier om Proximus te pushen om die straatkast up te graden?

Ik ga die bbox3 dan maar niet halen als de snelheden toch niet omhoog zullen gaan.

Elsa, kun je dat eens uitleggen van die zones.
Neen ik werk niet voor Proximus, het enige dat ik met Proximus te maken heb is dat ik iedere maand hun facturen op tijd moet betalen, of m.a.w. gezegd dat ik een doodgewone Proximus klant ben.
Inderdaad hun Internetsnelheidstest zou moeten kloppen en als ze dan toch niet kloppen of dat ze nog geen exacte waarde kunnen geven, zouden ze dan zeker geen hogere snelheden mogen aangeven dan er in werkelijkheid mogelijk is.
Wat die zones betreft, er zijn 5 zones en die worden bepaald in functie van de verzwakking van je lijn die binnen komt.
Hoe langer je lijn (afstand tot aan de ROP (glasvezelstraatkas waar je lijn op aangesloten is) is hoe meer het VDSL signaal verzwakt wordt en hoe meer overspraak (ruis) van andere VDSL signalen in de zelfde kabelbundel zitten als waar ze uw lijn aftakken voor je huis aansluiting, op den duur als je lijn lang genoeg is zal het vdsl signaal verzuipen in de ruis en is er geen foutloze verbinding meer mogelijk.
Daarom spreken ze van die Signaal/Ruis verhouding en die groot genoeg moet zijn theoretisch moet die minimum 6dB zijn.
Vectoring is in het leven geroepen om die ruis te onderdrukken, de overspraaksignalen (ruis) op je lijn, die van andere vdsl signalen (andere Px klanten) afkomstig zijn te onderdrukken en dat onderdrukken is het sturen van signalen op je lijn die in tegen fase zijn met de overspraaksignalen van andere klanten en zo elkaar (theoretisch) volledig opheffen en er enkel en puur nog uw VDSL signaal zou overschieten.
Proximus deelt haar zones als volgt in:
zone 1 als de lijnverzwakking kleiner is dan 0,4 dB
zone 2 van 0,4 tot 0,7 dB
zone 3 van 0,7 tot 1 dB
zone 4 van 1 tot 1,4 dB
zone 5 groter dan 1,4
kopie van tabel die je op UB vindt

Reputatie 1
Neen ik werk niet voor Proximus, het enige dat ik met Proximus te maken heb is dat ik iedere maand hun facturen op tijd moet betalen, of m.a.w. gezegd dat ik een doodgewone Proximus klant ben.
Als je niet werkt voor Proximus hoe komt het dan dat je er zoveel van af weet(gewoon nieuwsgierig)?

Volgens die tabel zitten wij idd in zone 4 en gaat het omruilen voor een bbox3 niets uithalen omdat vectoring niet bruikbaar is, zoals je al zei, dus dat ga ik dan maar niet doen.

Nog een vraagje: als je de webinterface van je bbox2 opent staat daar downstream training margin. Moet die zo laag of zo hoog mogelijk zijn? Die van mij is momenteel 15.9 dB.

Ik ga misschien toch een een mailtje naar Proximus sturen en vragen voor een hogere snelheid, aangezien dit blijkbaar nog de enige mogelijkheid is die overblijft. Bedankt Elsa voor je hulp!
Reputatie 4
Badge +2
Downstream training margin is best boven de 6dB.
Deze tabel vond ik hier ergens op het forum :
>S/R-Marge richtwaarden
• 6dB synchronisatie problemen
• 7dB-10dB is op de rand en laat weinig ruimte voor S/R variaties
• 11dB-20dB is goed geen sync problemen
• 20dB-28dB is excellent


15.9dB is dus goed
@Frederik,
Je zegt: Nog een vraagje: als je de webinterface van je bbox2 opent staat daar downstream training margin.
Moet die zo laag of zo hoog mogelijk zijn?
Die van mij is momenteel 15.9 dB.
=====================
Hoe hoger hoe beter dat wil zeggen of maw S/R (signaal ruis verhouding) hoe hoger hoe beter want dan heb je meer marge voor hogere bit snelheden want naar mate deze toeneemt zal je "downstream training margin" (S/R) dalen.
Ik had bijvoorbeeld met mijn bbox2 een heel stabiele verbinding met een S/R waarde van 8,5 dB en heeft de DLM mij nooit moeten terugschakelen naar een lagere lijnsnelheid omdat de lijn bv te onstabiel wordt.
De technische helpdesk kan bijvoorbeeld je lijn op een hogere lijnsnelheid zetten, maar de DLM zal in geval je lijn niet stabiel genoeg blijft of als deze van anderen onstabiel wordt door die verhoging (meer overspraak naar andere lijnen die in de zelfde kabelbundel zitten, de lijnsnelheid terug naar beneden trekken.
Reputatie 1
Hoe hoger hoe beter dus blijkbaar. Ik dacht dat het omgekeerd was.

Ik heb zojuist een privebericht naar het PX team gezonden om te vragen om onze snelheid te verhogen. Eens kijken wat hun antwoord zal zijn.
Reputatie 7
Badge +6
Hey Frederik, net je PM beantwoord. Voor de andere geïnteresseerde:

Ik zie dat er een fout was met je toegekend 'profiel'. Dit profiel bepaalt de snelheid die ja kan krijgen op basis van enkele parameters waaronder de afstand tot de verdeelkast in straat en de beschikbare technologie. Dit is ook waarom je andere resultaten kreeg wanneer je de snelheid van je lijn test online via onze tool (https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/producten/r-orphans/speedtest-internet-connectie.html) Ik heb het nodige aangepast en je standaard snelheid verhoogt.

Let op, vooraleer nu iedereen zijn snelheid gaat laten nakijken. Dit is uitzondering waarbij de kans dat je dit voor hebt extreem klein is.
@ThomasP,

Als die waarden verschillen tussen bestaande klant (op telefoonnummer) en Nieuwe klant (op adres dus) weet je soms van waar dit verschil juist komt?
Reputatie 7
Badge +6
Als die waarden verschillen tussen bestaande klant (op telefoonnummer) en Nieuwe klant (op adres dus) weet je soms van waar dit verschil juist komt?
Dit was niet het scenario van Frederik. De waardes op adres en telefoonnr waren gelijk.
Deze zouden normaal gezien niet mogen verschillen.
Deze kunnen verschillen als de klant huidige producten heeft die een hogere snelheid niet toelaten. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een digitale ISDN lijn waar een VDSL2 verbinding niet op toegelaten is en vectoring niet mogelijk op is.
(Ter info, ISDN is al lange tijd in phase-out en wordt vervangen door een analoge PSTN lijn met extra apparatuur (BIZZ IP-box) welke het digitale signaal gaat emuleren.)
ThomasP , in ieder geval voor je verduidelijking,
Reputatie 1
Als die waarden verschillen tussen bestaande klant (op telefoonnummer) en Nieuwe klant (op adres dus) weet je soms van waar dit verschil juist komt?
Dit was niet het scenario van Frederik. De waardes op adres en telefoonnr waren gelijk.
Deze zouden normaal gezien niet mogen verschillen.

Dit is zeer zeker wel het geval bij mij. Ik heb zojuist nog eens jullie speedtest gedaan en de resultaten zijn nog altijd hetzelfde zoals ik schreef in mijn vorige reactie nl 27,7 Mbps download - 3,8 Mbps upload en Min.: 15,2 Mbps download - 2,0 Mbps upload voor bestaande klant en voor nieuwe klant Max.: 63,7 Mbps download - 7,4 Mbps upload en Min.: 28,1 Mbps download - 5,5 Mbps upload. Er is dus een groot verschil ts die twee. Wij hebben trouwens digitale tv, teldfonie en internet en nog eens mobiele telefonie ie pack van Proximus. Voor digitale tv heb je toch vdsl2nodig neem ik aan? Als we vdsl2 hebben dat moet die max snelheid van 63.7 Mbps(voor nieuwe klant) toch haalbaar zijn? Je spreekt jezelf trouwens behoorlijk tegen. Eerst zeg je
Ik zie dat er een fout was met je toegekend 'profiel'. Dit profiel bepaalt de snelheid die ja kan krijgen op basis van enkele parameters waaronder de afstand tot de verdeelkast in straat en de beschikbare technologie. Dit is ook waarom je andere resultaten kreeg wanneer je de snelheid van je lijn test online via onze tool
en daarbna zeg je
Dit was niet het scenario van Frederik. De waardes op adres en telefoonnr waren gelijk.
Redelijk contradictorisch.

Maar goed, je hebt de standaardsnlelheid nu op 16 Mbps gezet(waarvoor dank) en dlm gaat dat binnen twee weken op 30 Mbps brengen. Is die standaardsnlelheid dan de hoogste snelheid die je mij kan bieden? Dat moet toch hoger kunnen aangezien ik op 400 m vd straatkast zit(als die afstand niet klopt moet je het mij zeggen). Als het niet hoger kan dan kunnen de waardes voor nieuwe klant nu ongeveer wel kloppen ad hand van deze tabel.


Volgens deze tabel zitten wij dan in zone 3 en zijn we dan momenteel beperkt in snelheid door de bbox2. De bbox 3 zou ons dan door vectoring op een standaardsnelheid van 30/5 moeten brengen en de dlm daarna op 60/5,wat ongeveer overeenkomt met de max snelheid dat door de Proximus speedtest qangegeven wordt(63.7/7). Correct me if I'm wrong.
Reputatie 7
Badge +6
Ik bedoelde eigenlijk dat je ander resultaten kreeg op de online test in vergelijking met je effectieve snelheid op bbox. Mijn excuses voor de verwarring.
Ik heb dit dan nog eens gecontroleerd en op adres krijg je inderdaad toch nog andere resultaten. Deze zijn helaas niet volledig correct. Volgens deze checks zit je inderdaad op een afstand van 327m. In realiteit is dit meer en zit je op een afstand van 562m. Deze afstand klopt in vergelijking met je naaste buren. Ik heb dit doorgestuurd voor de kabelplannen te laten herbekijken zodat de online tool wordt aangepast.

Concreet: momenteel is je snelheid verhoogt van 12Mbps naar 16Mbps welke dynamisch verhoogd kan worden tot 30Mbps dmv DLM. Vectoring is helaas nog niet beschikbaar.
Voorbeeld voor starten TBF:
Device: BB3Sagem
Downstream current bit rate: 30 063 kbps
Upstream current bit rate: 6 063 kbps
Downstream max bit rate: 64 839 kbps
Upstream max bit rate: 18 343 kbps
Downstream attenuation: 18,8 dB
Downstream noise margin: 17,9 dB
Upstream noise margin: 14,6 dB
Vectoring down: no
Vectoring up: no
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: unknown
DSL standard: VDSL2
DSL profile: 17a
Estimated distance: 546 m
Proximus profile name: 30/6
Proximus DLM profile: yes
Proximus repair profile: no
==================================
Na starten TBF: dus DLM nog niet in actie:
Device: BB3Sagem
Downstream current bit rate: 16 550 kbps
Upstream current bit rate: 2 063 kbps
Downstream max bit rate: 49 211 kbps
Upstream max bit rate: 8 927 kbps
Downstream attenuation: 16,4 dB
Downstream noise margin: 25,1 dB
Upstream noise margin: 21,6 dB
Vectoring down: no
Vectoring up: no
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: unknown
DSL standard: VDSL2
DSL profile: 8d
Estimated distance: 546 m
Proximus profile name: 16,5/2
Proximus DLM profile: unknown
Proximus repair profile: no
==============================
Reputatie 1
Ik bedoelde eigenlijk dat je ander resultaten kreeg op de online test in vergelijking met je effectieve snelheid op bbox. Mijn excuses voor de verwarring.
Ik heb dit dan nog eens gecontroleerd en op adres krijg je inderdaad toch nog andere resultaten. Deze zijn helaas niet volledig correct. Volgens deze checks zit je inderdaad op een afstand van 327m. In realiteit is dit meer en zit je op een afstand van 562m. Deze afstand klopt in vergelijking met je naaste buren. Ik heb dit doorgestuurd voor de kabelplannen te laten herbekijken zodat de online tool wordt aangepast.

Dit klopt wel want ik weet de kast staan. Ik heb de afstand nagemeten met Google Maps en die 327m klopt wel. Maar goed, zelfs al zitten we op een afstand van 562m volgens jou(dezelfde afstand als mijn naaste buren volgens jou) dan nog resulteert de Proximus speedtest als ik als nieuwe klant het adres van mijn naaste buur invul in dezelfde max snelheden als van mij, nl max 63.7 Mbps download. Zelfs het adres dichtst bij deze straatkast heeft dezelfde max snelheid.

Kan je die max snelheid dan alleen halen als vectoring actief wordt gemaakt op onze lijn en dus met bbox3? Waarom is vectoring momenteel nog niet beschikbaar bij ons? Komt dit omdat de straatkast nog niet geupgrade is met vectoring kaarten of omdat het op onze lijn nog niet geactiveerd is? Kunnen jullie vectoring dan eens beschikbaar maken op onze lijn? Kan je ook eens duidelijk zeggen in welke zone we zitten volgens de tabel die ik gepost heb in mijn vorige reactie. Ik neem aan in zone 3(door het nieuwe toegewezen standaard profiel van 16.5-->30(dlm)). Met vectoring en daarna dlm zou dit dan op 60/5 komen en dan kloppen de waarden vd speedtest wel. Maar als je slechts op 327m vd straatkast zit ben ik van mening dat de snelheid eigenlijk nog veel hoger zou kunnen.

Reageer