Bbox2 : Geen verbinding via vast netwerk (wél wireless en BGC TV)

  • 16 January 2011
  • 8 reacties
  • 4190 Bekeken

Sinds enkele weken heb ik het probleem dat ik regelmatig met een vaste PC geen internet- en (thuis-)netwerk-verbinding krijg. Alle andere verbindingen (wireless, BGC TC, ...) werken wél normaal.

Met "ipconfig" op de PC stelde ik vast dat een fout IP-adres (dus niet bv. 192.168.x.x) toegewezen werd. Door de bbox2 te herstarten (voeding uit, min. 20 sec wachten) lukte dit nadien (soms na meerdere pogingen) wél weer.

Sedert gisteren lukt dit echter totaal niet meer. Door het IP-adres vast toe te wijzen op de PC "zie" ik wel andere vast verbonden netwerkapparaten (NAS) maar krijg ik geen internet of contact (ping) met een wireless apparaat.

Nu heb ik ook een D-Link router rechtstreeks op de bbox2 aangesloten en deze geeft wel "connected" (kabel aangesloten) maar "network status" = Establishing (please wait ...). Er wordt dus ook geen correct (WAN) IP adres toegekend.

Ik veronderstel dus dat de bbox2 defect is, of kan ik daar iets in de settings wijzigen (staan nog origineel) ?

groeten,

JC

8 reacties

Ligt het vast IP adres dat je hebt toegekend aan de pc buiten de DHCP range van de bbox?

Welk IP adres krijg je dan wel toegewezen als het niet 192.168.x.x is?
Het IP adres dat via vaste verbinding wordt toegewezen is (vandaag) 169.254.121.228 (wel niet zeker of dit altijd hetzelfde is). Opvallend is ook dat bij ipconfig (IPv4-adres) de Standaardgateway blanco blijft.

Het vast IP dat ik probeer toe te kennen (en dat vroeger automatisch toegekend werd) is 192.168.1.7 en dat ligt binnen de range 192.168.1.2-1.63 . Dan zie ik wél mijn NAS (192.168.1.10) maar dus geen internet of wireless toestellen.

Ondertussen ook eens met een USB Wifi adapter getest, en dat werkt zonder problemen (automatisch adres 192.168.1.x) !

Verklaring en/of oplossing ?
169.254.x.x is een IP adres toegewezen door Windows omdat er geen DHCP server wordt gevonden.

Er is dus ergens een probleem met de verbinding tussen de modem en uw pc. Een oplossing heb ik niet zo direct, nee. Kan veel oorzaken hebben.

Bbox eens resetten, wie weet?
Andere LAN-poort op de bbox?
Andere netwerkkabel?
Ik vermoed dat hij zijn kabel in een "tv poort" gestoken heeft en niet in een "pc poort" van zijn bbox.





De gele zijn voor de pc

de grijze voor de tv
"hij" wist wel het verschil tussen tv- en pc-poort, dus daar lag het probleem in geen geval.

Aangezien alle andere opties uitgetest waren, heb ik de harde reset uitgevoerd zoals door Wouter gesuggereerd en dat heeft het probleem wél opgelost ;). Wel vreemd want zelf nooit iets in de originele settings gewijzigd (buiten bij eerste installatie de wireless settings).

Bedankt voor de reacties,

JC
Niet te geloven, vanmorgen weer zelfde ! Terug een harde reset nodig => andere modem, zeker ?? Wenkbrauw ophalen
Mjah, dan zou ik eens bellen naar 0800 22 700 en een omruilnummertje vragen. Is niet meer normaal...
Eind vorige week mijn modem uiteindelijk ingeruild (zeer vlot met zo'n omruilnummer) en sindsdien alle problemen opgelost.

:D

Er was dus duidelijk iets mis met de modem.

Bedankt voor alle advies !

JC

Reageer