bbox vervangen

  • 14 January 2012
  • 18 reacties
  • 2660 Bekeken

Reputatie 2
Badge
/files/9a8f6117d6/netwerk.png 912x656

18 reacties

Van apple Airport weet ik niet veel af, maar in bridged mode gebruiken en zorgen dat je airport in het zelfde subnet zit van de bbox2 dus 192.168.1.X

laat je airport bvb adressen uitdelen via zijn dhcp van 192.168.1.202 tot 254. bvb.

Stel je airport adres (webinterface van airport ) in op 192.168.1.201.

wifi kanaal van de airpoort op een ander instellen dan de bbox zijn wifikanaal of anders wifi van de bbox uitzetten.

vg,

PS: Andere gelijkaardige topic => https:///posts/3f7e69fb06



  • geplaatst 15 januari 2012 door https:///people/0653ae6df7Intense User



Plug&play

1) verbind alle ethernet kabels die je wil gebruiken

2) "airport utility" software moet op een computer staan die (met kabel natuurlijk) verbonden is me de Airport Extreme router

3) power on de Airport Extreme router

4) nu gaat alles automatisch, ik heb zelfs geen IP adres moeten ingeven

'Ge' is gewoon giga-ethernet, mijn NAS is nu zowel via 1 Gig ethernet sneller, maar vooral het snellere Wifi maakt de NAS veel sneller voor mijn draadloos laptop

Interface met de airport extreme router is niet via web maar weer met die Airport Utility soft, die is ook als app beschikbaar op de iPad. Nu kan ik mijn netwerk beheren via iPad

wifi op de bbox staat nog op maar ik gebruik het niet meer, ik wil dat wel afzetten maar dan is de FON ook weg.






Reputatie 2
Badge
(Die airport is maar als voorbeeld, zou ook een andere router kunnen worden)

wifi: het was mijn bedoeling om de wifi van mijn bbox uit te zetten (of toch mijn thuis SSID).

dhcp: bbox heeft ook een dhcp server, krijg je nu geen 2 dhcp servers in mijn netwerk? Ik dacht de bbox als dhcp server te blijkven gebruiken

bridged: waarom zou jij die airport in bridged mode zetten?

Badge +1
Je ik zou dit ook doen de DHCP van je bbox aanlaten en die van je tweede router uitzetten. Maar ik denk dat je dan wel weer met snelheidsverlies zit aangezien alle IP adressen van je bbox moeten komen en deze maar 100 MBit kan halen. Nog een tip om optimaal van je Gbit verbinding te genieten moet je CAT6 UTP kabels gebruiken. (Deze van belgacom zijn volgens mij CAT5) Als je je wifi van je bbox uitschakeld kan je bbox ook geen FON meer zijn.
Inderdaad je bbox deelt IP adressen uit tot 63 en de airport begint ut te delen van 201 tot 254 bvb en 't voordeel daarvan is dat je zelf geen vaste Ip's moet geven aan wat aan je airport hangt . Het voordeel van bridged is dat je in het zelfde subnet kunt werken en anders moet met twee verschillende werken bvb 192.168.1.x en voor je airport 192.168.2.x dus 't is enkel voor de eenvoud.
bgc utp cat5e voldoet voor Gbit lan

cat6 10 gbit
Reputatie 2
Badge
ok begrepen en bedankt voor de tips; nu eens zien waar ik een Gig-router kan kopen
Reputatie 2
Badge
update:

heb een Airport Extreme base station gekocht en de installatie was gewoon plug and play, was in 5 minuten gedaan. Default gaat de airport -in mijn config- in bridge mode staan en laat DHCP en NAT over aan de bbox (voorlopig hou ik dat dan maar zo).

Ik heb nu Ge naar mijn NAS en 11n naar al mijn wireless toestellen en dat is een enorme verbetering.
Badge +1
@ Ricky cat6 is voor Gigabit (hier worden 4 draden gebruikt van de 😎 en cat 6 kan ook voor 10 gigabit gebuikt worden maar dan worden de 8 draden gebruikt. cat 5 kan je ook gebruiken voor gigabit maar dit kan zijn dat je een lagere snelheid zal hebben. Je kan dit vergelijken met dat je 120 rijd op een autostrade (cat 6) en dat je 120 rijd op een expresweg (CAT5). Dit zal dus gaan maar het kan zijn daarvoor niet noodzakelijk dat bits verloren gaan tijdens het comuniceren en dat deze terug moeten verzonden worden zodat er dus snelheidsverlies optreed. Cat 7 wordt meestal gebruikt voor 10 Gbit verbindingen.
Dat verloopt blijkbaar heel soepel als het zo zit.

Plug & play wil dit zeggen opzetten en de rest gebeurd vanzelf of wat houd dit juist in eerst alles aansluiten en vist hij alles zelf uit ?

Want een Airport Extreme daar ken ik niks van.
Wat is Ge naar mijn NAS ?

Heb je nu ook nog je wireless van de bbox die opstaat of heb je die uitgezet

Om in de webinterface van je Airport te gaan welk adres moet je nu invoeren in je brouwser ?

Ik stel mss veel vragen maar het is altijd interessant om iets bij te leren.


mvg
@ swimmer hoe gaat dat dan in zijn werk met 8 draden !!! als ik enn ethernet poort heb op een switch of router( het doet er niet toe) dan heb twee draden TX+ en TX- en nog twee draden RX+ en RX- ; waar sluit je dan die andere vier draden aan ? Of zijn dat dan speciale ethernetpoorten ?

mvg.
Reputatie 2
Badge
Plug&play

1) verbind alle ethernet kabels die je wil gebruiken

2) "airport utility" software moet op een computer staan die (met kabel natuurlijk) verbonden is me de Airport Extreme router

3) power on de Airport Extreme router

4) nu gaat alles automatisch, ik heb zelfs geen IP adres moeten ingeven


'Ge' is gewoon giga-ethernet, mijn NAS is nu zowel via 1 Gig ethernet sneller, maar vooral het snellere Wifi maakt de NAS veel sneller voor mijn draadloos laptop


Interface met de airport extreme router is niet via web maar weer met die Airport Utility soft, die is ook als app beschikbaar op de iPad. Nu kan ik mijn netwerk beheren via iPad


wifi op de bbox staat nog op maar ik gebruik het niet meer, ik wil dat wel afzetten maar dan is de FON ook weg.
Bedankt RolandT voor je duidelijke uitleg.

Wel fantastisch eigelijk dat het via die "plug en play" allemaal zo souple verloopt dat zou eigenlijk voor alles en nog wat het geval moeten zijn hé,

We werken tegenwoordig toch ook niet meer met DOS waar je nog al de commando' moest kennen om iets uit je computer te krijgen.

Wat kost zo'n Airport Extreme base station tegenwoordig.
Heb je die online gekocht of in één of andere winkel?

Mvg,
Reputatie 2
Badge
Airport Extreme kost 119 euro in de apple winkel of online. Dat is redelijk duur maar je krijgt gig-ethernet doos; snel dual band wifi en config via iPad (en het ziet er mooier uit dan de bbox:-)

Ik wil ook mijn printer aansluiten, dan kan ik ook van op mijn iPad printen.

Ik ken de tijd van DOS heel goed, autoexec.bat, config.sys en al die memory managers, OS/2 en de verschillende Linux versies enz, maar vandaag is de computer gewoon een gebruiksvoorwerp geworden zoals een microgolf en moet het gewoon werken (zeker als mijn vrouw op Facekook wil gebruiken:)
Nog een vraagsken (ik kan nogal zagen hé !)
je hebt toch je router poort van de Airport verbonden met de Lan poort van je BBOX
of
heb je een lanpoort van je Airport verbonden mat Lan port van BBOX?

Mvg,
Reputatie 2
Badge
router port van Airport is verbonden met lan port van bbox. Al weet ik niet of dit in bridged mode veel uitmaakt...
Ja dit was ook hetgeen ik mij afvraagde,
maar ik denk dat het toch zijn voordeel heeft in die zin dat je routerpoort als het ware een Lan poort wordt
en dat je hierdoor geen Lan poort minder hebt zoals in het geval als je een Lanpoort van de Airport zou met een Lanpoort van de Bbox zou verbinden.


Reputatie 2
Badge
heb eens gevraagd naar die cat6 en het is waar maar...enkel van belang voor grote afstanden. Dus niet voor 1 meter, dan is Cat5e voldoende
Dat denk ik ook en zelf langer dan 5 meter want je mag niet vergeten dat die snelheden gegarandeerd worden tot 100m dus ....

maar die uitleg van swimmer met zijn 8 draden dat zou ik toch graag eens weten hoe dit werkt?

Mvg

Reageer