BBOX configuratie met tweede router?

  • 13 January 2011
  • 16 reacties
  • 11293 Bekeken

Hallo

Gisteren werd mijn Belgacom Internet geinstalleerd.

Er werd een BBOX geplaatst

Ik wil mijn eigen (dual band en extra zware) wireless router blijven gebruiken om meerdere technische redenen (niet ter discussie).

De technieker installeerde de BBOX met ip address 192.168.2.1 en met DHCP zodat mijn router zijn werk kan doen. 'Dat kan niet anders'

Nu heb ik een homeserver hangen in mijn eigen netwerk in 192.168.1.x range. Deze kan van buiten uit niet meer gezien worden.

Is deze setup normaal ?? Indien niet, wat moet ik doen?? (kent iemand het paswoord van de bbox??)

Dank voor je hulp


16 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Je hebt geen paswood nodig voor de setup te doen.

Zowel Wouter1984 en ik hebben hier reeds uit de doeken gedaan hoe je een andere router achter je BBOX kan hangen. De zoekfunctie brengt raad.
dank axs voor je feedback.

Echter ik heb de 4LAN poorten op de linksys nodig.

wat zijn de opties als ik toch de WAN poort van de linksys wil gebruiken?? Hoe configureer ik de BBOX (wireless staat al af)?

trouwens, hoe werkt dat met PPPoE? Nooit eerder gebruikt.

Als ik me niet vergis moet ik daar nog een extra veld ingeven?
In het kort:

- Wireless uitschakelen/beveiligen op de bbox (indien gewenst).
- Linksys aansluiten via de WAN poort op één van de LAN poorten van de bbox.
- Nieuwe PPPoE sessie maken op de Linksys. Werkwijze is afhankelijk van het model, zie handleiding Linksys (in principe enkel uw username en wachtwoord ingeven en verbinding maken).

Uw Linksys heeft nu zijn eigen extern IP adres, de overige toestellen krijgen een lokaal IP adres in het subnet van uw Linksys (al dan niet via DHCP, dat kiest u zelf), extern bereikbaar via NAT.

De configuratiepagina van uw bbox is op deze manier niet meer toegankelijk via de Linksys. Dit kan enkel als u rechtstreeks verbinding maakt met de bbox (met kabel, of draadloos indien niet uitgeschakeld).
Hey Wouter1984!

Dank voor je deskundige uitleg.

Misschien laat ik de wireless van de BBOX wel open zonder beveiliging als guest WLAN :-)

Kan je me vertellen welk ip address ik best neem voor de BOX? .1.1 en de linksys dan op .1.3 ?

Dank !
Nog laatste vraag:

ivm

- Nieuwe PPPoE sessie maken op de Linksys. Werkwijze is afhankelijk van het model, zie handleiding Linksys (in principe enkel uw username en wachtwoord ingeven en verbinding maken).

is dat mijn skynet userid en pw?

Dank!
Reputatie 2
Badge +1
ziet er uit als volgt:

login: userID@SKYNET

pw: paswoord van je internetverbinding
Nu nog een antwoord op mijn IP vraag en ik kan eraan beginnen

-->

Kan je me vertellen welk ip address ik best neem voor de BOX? .1.1 en de linksys dan op .1.3 ?

Dank !
Reputatie 2
Badge +1
Dat kan...
Intussen opgelost geraakt, maar niet zonder horten of stoten...

Definitieve setting:

BBOX

Eerst gehele reset

DISABLE wireless (geeft toch geen internet meer)

DISABLE PPPoE onder advanced settings, connections ==> router functie weg, alleen nog modem

LINKSYS

verander router IP adres: .1.x

Internet Connection Type: PPPoE - user id @SKYNET ; pw (= NIET het skynet email pw 🙂 )

Zorg ervoor dat DHCP lease de .1.1 NIET uitleent (vb start vanaf .100)

GO GO GO :-)

alles onder controle

Thx axs en Wouter1984 !!!!!!!!!!!!!
Mijn uitleg was inderdaad misschien iets TE kort, excuses. Blij dat het toch gelukt is! Hoe meer mensen verlost zijn van het juk van de bbox, hoe beter.

Changing the world, one bbox at a time ;-)
Ik heb nog enkele kleine vraagjes over dit onderwerp.

Ik heb thuis een bbox 2 en zou daarvan het singnaal willen versterken met een wirless range extender.

Deze heb ik van netgear. Daarnaast heb ik ook nog een router van hercules.

Ik heb al verschillende keren geprobeerd de range extender te programmeren met de bbox als basis bron maar dit lukte niet.

Nadien heb ik geprobeerde de hercules router tussen mijn vaste pc en de bbox te plaatsen maar hier loopt het steeds fout met het maken van de internet verbinding.

Dus daar heb ik nog enkel vraagjes over bij het reseten van de bbox moet ik dan nadien mijn username en paswoord opnieuw ingeven in de bbox of beter enkel bij de hercules router.

En wat moet ik allemaal uitzetten in het menu 'network interface'.

alvast bedankt

jan
Reputatie 6
Badge +3
Hallo vragen man

Hier kan je de instructies vinden hoe dat je een externe router als access point kan instellen:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1260465/0 Zo heb ik het gedaan om beter draadloos internet te hebben.

Door een n wireless router als access point te gebruiken. Hoe dat je je wireless extender moet installeren weet ik jammergenoeg niet.

Groeten

familievandesype







@ axs, wouter1984 & djgert:

Hartelijk dank voor jullie posts. Dankzij jullie tips en duidelijke uitleg heb ik het gisteren ook "aangedurfd" en ... succes :-)

Eindelijk terug m'n eigen router ipv die BrolBox ;-)

Mvg,Sven
Blij dat te horen :)
Hallo Gert, Wouter,

Had vandaag hetzelfde probleem.
Blijkbaar heeft de Bbox een probleem als er een router achter hangt.
Je hoeft niet persé dan je router via wifi te laten connecteren.
Het probleem blijkt het volgende:
Standaard ip van de bbox is 192.168.1.1, maar dat van de router is dat ook, en bijgevolgd krijgt die geen ip via dhcp.
Bij mij had de eerst technieker aanvankelijk het ip van de bbox aangepast, wat ook kan , maar dan draait het in de soep voor updates van de box blijkbaar.
Dus best in je linksys het ip bij Setup->basic setup->router ip address aanpassen naar iets zoals 10.10.1.1
Even herstarten of een ip release en renew en dan zou het moeten gaan.

Spijtig dat je bij Bcom dan alleen maar standaard antw hoort in de zin van :
Ja maar meneer , da's uw router en dat ondersteunen wij niet, dan moet u bijbetalen
jamaar da's een residentieel en daar geven wij geen support op,
Ja maar voor ons is er geen probleem
enz enz...

Eerder discussieren i.p.v. even een deftige netwerk engineer door te geven die het antwoor dop 2 minuten kan geven.


Bij mij was het computer store Digame die me gratis! op het goeie spoor heeft gebracht,
en gelukkig is de (externe) installateur nog terug even langs geweest om de settings te vergelijken van de 2 boxen.

Hopelijk kan er iemand hier nog gebruik van maken, want mij heeft het alleszins zo'n 4 u gekost.

Reageer