bbox 3 - advanced configuratie voor NAS

  • 14 October 2013
  • 4 reacties
  • 7210 Bekeken




beste


ik ben aan het zoeken hoe ik mijn NAS device met een fixed ip address kan configureren op de Bbox3.


op mijn vorige modem had ik mijn dhcp range opgezet van 1 tot 10, mijn nas kreeg dan een ip buiten die range.


op die manier kon ik mijn NAS van alle pc's op het zelfde adres benaderen en ook automatisch laten mappen.





kan iemand mij zeggen waar ik dit moet en hoe moet configureren .


weet ook iemand welke dns adressen ik zou moeten gebruiken. ik dacht geen, maar blijkbaar maakt mijn nas daar nu een probleem van.





bedankt


Daniel

4 reacties

Beste, blijkbaar twee jaar later nog steeds het zelfde probleem :@
Kocht deze week een asustor as 302t nas en deze weigert ook alle verbinding vanop afstand/extern (cloud connect).
Op het intern netwerk geen probleem. (bbox 3)
Na tevergeefs, lang zoeken de hele installatie op een telenet modem geplaatst en direct alles ok (dubbel 😠 )
ondertussen al iemand een oplossing ?
"pebcak" ?

snel gevonden, google is misschien toch uw vriend ?
Is wel voor synology maar ... netwerkprotocollen zijn nu eenmaal verregaand standaard ... HTH
http://www.synology-forum.nl/ddns-extern-benaderen/belgacom-bbox3-en-nas/

quote
"...tech bij Proximus en heb nog nooit een port forwarding gehad die niet gelukt is mits je een beetje rondkijkt in de "user" omgeving dan ga je eigenlijk makkelijk zien zonder enige "expert" of "admin" pass nodig te hebben dat:
1. je zit in een een C-Range (192.168.1.0/24) met een DHCP dat loopt vanaf 192.168.1.1 tem 192.168.1.62 en dan een range voorbehoduen aan TV decoders van 192.168.1.63 tem ergens in de 140 dacht ik, dit is het niet zichtbaar wanneer je met "user" aanmeld.
dus als je even logisch nadenkt dan kan je je nas op een fixed ip zetten vanaf 192.168.1.200 tem 192.168.254 of zelfs af te raden in de gewone dhcp range plaatsen.
2. bij de expert login kom je eigenlijk niets tegen dat je meer kan dan kijken waar de tv range stopt dat op user niveau niet te zien is als je port forwarding wil doen, het betreft hier maar een aantal instellingen dat te maken hebben met VLAN ect, dit wil eigenlijk zeggen als de port forwarding niet lukt je daar zeker niet hoeft te zijn want dat je alleen maar meer fout kan doen.
3. bij de port forwarding zijn soms enkele problemen, deze zijn meestal op te lossen met simpel de modem eens te herstarten of soft-reset te doen (reset pin een 5tal sec inhouden)
er zijn 2 merken van BBOX3, de config komt bij beiden ongeveer op hetzelfde neer startpoort en eindpoort en interne poort + intern IP (niet alle poorten kunnen zomaar gebruikt worden zoals poort 80 etc, dit kan je op de myproximus page open zetten mits disclaimer dat enige verandwoordelijkheid ter uwe lasten word genomen
configuratie is simpel: de standaard poort van synology is 5000 en 5001
dus je zet bij (service BBOX3 technicolor op TCP) je startpoort op 5000 en eindpoort op 5000, je interne poort op 5000 en dan je ip op 192.168.1.200 bv
en
dus je zet bij (service BBOX3 technicolor op TCP) je startpoort op 5001 en eindpoort op 5001, je interne poort op 5001 en dan je ip op 192.168.1.200 bv
je herstart je modem hierna
4. je stelt je NAS in op een fixed IP bv 192.168.1.200
en je portforwarding loop zoals niets
5. Firewall maakt hier niets in uit, als je port forwarding doet in NAT zet je je firewall open op die poort!!!..."
unquote
Als het zo simple , wat het ook zou moeten zijn natuurlijk, versta ik toch niet goed waarom er zoveel zijn die met hun bbox3 last hebben en die stellen hun prortforwarding in zoals in de quote hierboven uitgelegd, die manier van instellen werd vroeger op het oud forum al enig keren op dezelfde manier uitgelegd.
De meesten werken gewoon met een eigen router waar een iedentieke pppoe opgestart wordt juist om van al die problemen met de bbox3 vanaf te zijn (ook omdat instellen van tijd tot tijd weer overschreven worden enz..., en dat zijn mensen die van netwerken wel iets afweten, dus die portforwarding kunnen instellen als een fluitej van een cent en met vast ip werken, buiten de dhcp range van de bbox3.
Enfin ik begrijp totaal niet waarom die dan ook problemen ondervinden..
verder ter info : hier kan je ook nog één en ander vinden over portforwarding enz... klik hier en meer als je naar beneden scrolt op deze pagina
Bedoel je dit ?

http://bgctv.skynetblogs.be/#BBOX3 Port Mapping

en dit

http://setuprouter.com/router/belgacom/b-box-3/port-forwarding.htm

Reageer