b-box 2 en belgacom tv

  • 8 August 2011
  • 47 reacties
  • 5296 Bekeken

sinds enkele weken hadden wij problemen met de b-box . regelmatig herstarts op de meest ongelukkige uren enz ...

na tweemaal contact te hebben met eva an een interventie van een technieker en een nieuwe modem hebben we geen problemen meer gehad tot gisteren avond iets na 20.00 uur 4 herstarts op een rij !!!!! nu vandaag kom ik thuis en men vrouwtje zegt dat er weer problemen geweest zijn namelijk een error code op het scherm van de tv namelijk error 300 en error 100 en de boodschap bij aanhoudelijk probleem belgacom the contacteren .

iemand enig idee wat het probleem kan zijn ?

een ander probleem dat we ondekt hebben is dat programmas opgenomen voor de nieuwe modem niet meer te bekijken zijn is dit normaal ?

47 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Probeer de modem eens te resetten naar de fabrieksinstellingen

factory reset is het zelfde natuurlijk als fabrieksinstelling en dit kan dan weer op twee manieren:
  • hardwarematig: bij de BGC-Modem BBOX2 knopje bereikbaar via gaatje onderaan (met puntig voorwerp ca. 10 seconden indrukken).
  • softwarematig: via software bvb BGC-Modem bbox2 via de browser "URL:192.168.1.1"
advanced settings/maintance/restore to factory default configuration.

Het duurt wel eventjes voor alle juiste lichtjes terug branden en flikkeren.

Erop letten dat standaard de Wifi opstaat. Terug afzetten kan in de Quick start (disable). Als je Wifi gebruikt moet je die terug beveiligen.

Dit lost meestal de error 300 foutcode op.

De decoder herstarten is aangewezen (even zonder stroom zetten).

Verder kan je ook daarna nog de decoder naar de factory settings terugzetten.

Factory Reset van BGC-decoder:

voor een Belgacom V3-decoder (met grote blauwe LED's in de display)
trek stekker van decoder uit het stopcontact en wacht 10 seconden vooraleer terug te steken
Druk de volgende 3 knoppen tegelijkertijd in "ON/OFF"> + "MENU" + "OK"
tot de boodschap "FACr" op het scherm van de decoder verschijnt en laat dan de de 3 knoppen los
.
voor een Belgacom V4-decoder (met matrix puntlichtjes in de display met zendernaam)
trek stekker van decoder uit het stopcontact en wacht 10 seconden vooraleer terug te steken
(of gebruik de aan/uit schakelaar aan de achterkant v/d decoder i.pv. de stekker)
Druk de volgende 3 knoppen tegelijkertijd in "MENU" + "BACK" + "OK"
tot de boodschap "START DRa" op het scherm van de decoder verschijnt en laat dan 3 knoppen los.
Bijkomende Opmerkingen:
♦ Opnames worden niet gewist blijven gewoon op HDD staan.
Decoder zet zich terug naar originele fabrieksinstelling.
De decoder wist de geïnstalleerde software en haalt deze opnieuw binnen van 't Bgc netwerk,
de laatste firmware wordt effectief opgehaald.


Veel succes !

bedankt voor de tips .

heb voorlopig enkel de decoder een reset gegeven en de error 300 foutcode is verdwenen dus toch al 1 probleem opgelost .

helaas is het probleem met het herstarten van de bbox2 nog steeds aanwezig dus morgen nog maar eens contact nemen met eva of de helpdesk ....

Beste gunther,


u mag ons gerust contacteren op 0800/22700 zodat we uw lijn nogmaals kunnen controleren. Het kan zijn dat de connectie tussen uw modem en onze centrale wegvalt door een lijnprobleem of eventueel een modem-probleem.

Door een lijntest te doen, kunnen we u hier meer info over geven.


U mag ons natuurlijk ook via privé-mailbericht uw lijnnummer bezorgen en dan kunnen we uw lijn testen.


Mvg

Eva van Belgacom
privé-mailbericht verstuurt hoop zo snel mogelijk info te krijgen over het probleem .

zonet weeral uitgevallen ben het nu stillaan beu aan het worden ...

nog altijd geen info gekregen over de lijn ? juist weeral een uitval gehad van de bbox ...

als dit blijft duren gooi ik de rommel straks buiten denk ik
privé-mailbericht verzonden op zaterdag 13 augustus we zijn nu een week verder nog steeds geen antwoord gekregen ....!!!!!

de bbox is juist terug uitgevallen met de mededeling error 303 en daarna error 5 ???

nu heb ik de 2 opties die de technieker mij verteld heeft geprobeerd en nog steeds dezelfde problemen .

eerste optie was het verwijderen van de plc en rechtstreeks aan te sluiten de tweede optie was een kortere vdsl2 kabel gebruiken [de korte blauwe kabel die meegeleverd was ]

geen van deze heeft het probleem verholpen .

dus nu nog maar eens een factory reset van de decoder en modem proberen ...hoop dat het [waarschijnlijk niet ] helpt.
Je bent toch zeker dat er geen aftakkingen zitten (bvb: naar een telefoon) tussen de Intro van bgc je modem.
Je Intro van bgc (waar de kabel van bgc binnenkomt) met de vdsl splitter staat die dicht bij je modem.
de intro komt binnen in de garage daar heeft de technieker de vdsl2-aansluitdoos gemonteerd en de splitter aangebracht.

van daar gaat een kabel naar de living [gewone telefoon kabel vermoed ik ] en in de living heeft hij een klein rechthoekig doosje naast gehangen [ik vermoed een soort splitter ]van dat doosje gaat de vdsl2 kabel naar de modem .
Hoeveel aansluitdozen heb je van deze :http://users.belgacom.net/rrd/BgcNTP-2007-doos.jpg
en waar zit de spliter : http://users.belgacom.net/rrd/BgcTF-2007-doos.jpg
van beide heb ik er maar 1 en die zitten allebei daar waar de intro binnenkomt .

zal er morgenvroeg een foto van nemen is misschien iets duidelijker .
Inderdaad een foto zal duidelijker zijn.
Ik denk dat zowel de Intro http://users.belgacom.net/rrd/BgcNTP-2007-doos.jpg" target="_blank en de splitter http://users.belgacom.net/rrd/BgcTF-2007-doos.jpg" target="_blank waarschijnlijk in de garage staan.
Van daar een telefoon kabel naar de living (neem mss daar ook eens een foto van het doosje dat in de living staat.)
En hopelijk zit er dan geen aftakking op de draad van de garage naar de living.
Maar je foto's gaan mss meer duidelijheid brengen.
Kan je ook eens de statistics van je BBOX modem doorspelen als volgt:

Uitlezen van BBOX Statistics
http://192.168.1.1

● Advanced Settings
→ Statistics

Dan krijg je iets dergelijks te zien:





































VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
VDSL line status SHOWTIME
Downstream Training Margin : 22.6 dB
Downstream line rate 20.000 kbps
Upstream line rate 2.000 kbps
TX total power -24.9 dbm
Downstream delay 7.6 ms
Upstream delay 5.4 ms
living ik hoop dat dit duidelijker is ?

garage
Zo te zien heeft de technieker (of heb jij dat gedaan) een telefonie-kabel bijgetrokken voor het VDSL signaal in de zelfde buis van de coax kabel en dan in de living een koppelstukje op de muur gezet om af te takken voor je modem.
Zo te zien zal de bekabeling wel correct uitgevoerd zijn.
De bbox is die al vervangen geweest ?

Ik heb het ook al voor gehad dat de bbox regelmatig uitviel en met de vervanging ervan was het opgelost.
Later heb ik terug hetzelfde voor gehad maar toen was het in de ROP in straat.
de kabel is bijgetrokken door de eerste technieker omdat dan makkelijker was om mijn modem te plaatsen [korter bij pc]

de bbox is al vervangen geweest [nu een 3tal weken geleden denk ik ] en daarna hebben we meer dan een week geen probleem gehad daarna is de miserie weer begonnen .
hier hetzelfde gehad, regelmatige disconnects -> modem vervangen - > geen oplossing

na techische interventie alles opgelost, wonderbaarlijk is mijn profiel dan ook omhoog gegaan van 16,5 naar 30Mbit, wat ook maar logisch was gezien ik op 364m van de ROP zit/zat. jammer genoeg geen uitleg gekregen van de technieker wat nu juist het probleem was, maar na interventie bij mij thuis is hij naar de ROP gereden, vermoed dat daar iets loos was

mvg
Om 100% zeker te zijn zou je eigenlijk direct de modem moeten aansluiten in de garage op de Intro http://users.belgacom.net/rrd/BgcNTP-2007-doos.jpg" rel="nofollow" target="_blank om de binnenbekabeling uit te sluiten. Je hebt PLC' als ik het goed begrijp en die zou je dan kunnen gebruiken om de modem met Decoder te verbinden dan of een vaste utp kabel om de test te doen is natuurlijk nog zekerder.Dat vraagt natuurlijk wel wat aanpassingswerk !
ok rechtstreeks aangesloten op de intro doormiddel van lange kabel .

ik zal het nu bekijken om te zien of we een uitval hebben .

bedankt voor de hulp btw.
kan je even de resultaten doorspelen van het VDSL2 Modem Tool
Klik op "connect and read"
Dan krijg je eventueel een popup venster om toelating te vragen, klik op OK
Klik op "copy to clipboard"
Dan krijg je eventueel een popup venster om toelating te vragen, klik op OK
Deze waardes van het clipboard kan je nu pasten (plakken) op bvb het forum
of een tekstverwerker om het resultaat te zien.
de modem is zojuist weer uitgevallen [met rechtstreekse kabel ]


dit zijn de resultaten van de tool

************************ * VDSL2 modem tool 1.6 * ************************

download upload line: 21628 kbps 2860 kbps payload: 16536 kbps 2056 kbps max line: 34844 kbps max payload: 28484 kbps bands used: 1 2 bandplan: 8D training: 17.0 dB loop length: 332 m near end: 287 m far end: 421 m avg. length: 347 m snr margin: 16.3 dB attenuation: 11.4 dB avg. margin: 16.9 dB avg. snr: 41.7 dB forecast max line: 76500 kbps forecast max payload: 62050 kbps
statistics van de modem : nu met een vaste kabel is de downstream training marge kleiner is dat goed ?




































VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
VDSL line status SHOWTIME
Downstream Training Margin : 17.0 dB
Downstream line rate 16536 kbps
Upstream line rate 2056 kbps
TX total power 0.0 dbm
Downstream delay 14.4 ms
Upstream delay
4.4 ms

Je hebt toch de telefonie kabel aan de intro (ntp2007 ) die naar de living loopt eerst losgekoppeld van de blauwe schroefconnector en daar in de plaats je telefoniedraad aangesloten om de bbox modem direct aan te koppelen?

eerst was je








Downstream Training Margin : 25.1 dB

en nu








Downstream Training Margin : 17.0 dB

Dus de toestand is slechter geworden.
nee gewoon de lange vdsl kabel ingeplugd in de intro [dacht dat ge dat bedoelde ] zonder de connector in de living te gebruiken
NTP2007
eigenlijk moet alleen de BGC invoerkabel (zwart schroefklemblokje) en een kort stuk kabel verbonden (aan het blauw schroefklemblokje) naar de modem . de originele kabel naar de living eerst wegnemen.
Als je het uitvoert neem eerst een closeup foto ervan zodat je achteraf weet waar de draden aangesloten waren.
TF2007
In plaats van met een schroef verbinding te werken (aan blauwe schroefklem) kan je ook met een stekker verbinding werken (RJ11) en inpluggen in (zie foto hierboven ) opening onder aanduiding DSL
ah de tweede optie heb ik gedaan met de stekker daar de blauwe vdsl kabel ingeplugd die was meegeleverd in de originele doos .ik heb wel de kabel aan het blauw blokje niet losgekoppeld .

Reageer