audio surround


Beste,


Heb recent een soundbar aangekocht met draadloze rear-speakers. Echter vraag ik me nu af of de HD zenders ook hun audio in 5.1uitzenden via proximus tv? Zou toch wel mogen met de huidige technische mogelijkheden.



21 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Bij Proximus is het niet kwestie van kunnen maar eerder van willen en dat is hem juist die ontbreekt bij Proximus.
Ik weet niet of er nog anderen zijn buiten Discovery Channel
Reputatie 2
Badge
MTV HD is ook surround
Inderdaad, ik zit in dezelfde situatie.


Geen DD5.1 op proximus decoder en dus ook geen DD5.1 op de netflix app op de belgacom decoder.


Ze mogen er toch wel eens werk van maken.
Er zijn zelf problemen door mensen gemeld dat als ze hun decoder niet op stereo laten staan, dat ze dan op bepaalde zenders geen klank meer hadden.
Reputatie 2
Badge
Koop een AppleTV ongeveer 79 euro, Netflix heb je dan wel in 5.1 audio en 1080 video.


Was vorige weekend in de Ardennen, satelliet TV gekeken heel veel zenders (o.a. Ned 1,2 en 3) in HD en vaak ook met dolby geluid. Het is dus niet dat het niet zou kunnen maar Proximus met er wel eens werk van maken:-)
Volgens Proximus hun uitleg zijn het de zenders zelf die daarover beslissen !?


Al begrijp ik de uitleg niet want waarom kan TN dan wel meer zenders in DD5.1 doorgeven, of betaalt TN dan die zenders meer dan Proximus ?
moet zeggen dat ik naar film op vier HD aan het kijkenwas gisteren en er wel geluid uit de rear speakers kwam maar of dat ook echt 5.1 is weet ik niet. Netflix via PS3 is ook optie. Gamen gaat alvast lekker en met dolby 5.1




Reputatie 2
Badge
@Kobe de meeste audio versterkers hebben extended stereo dwz dat ze 'gewone' stereo ook de achterspeakers zetten, dit is geen 5.1
Ik heb van iemand een PB gekregen die van Proximus het volgende antwoord gekregen heeft



Het is niet Proximus die beslist welke zenders dolby digital 5.1 ondersteunen , dit zijn de zenders zelf.

Deze zenders ondersteunen dolby digital 5.1 , TF1 HD , RTL HD en discovery HD.

Reputatie 2
Badge
het is inderdaad de zender die bepalen of er DD geluid is, op de satelliet in de ardennen zaten Nederland 1,2 en 3 in HD en met DD. Voor het eerst in vele jaren nog eens naar nederland gekeken.


Wat ik niet begrijp is als de zender bepaalt, dus in dit geval Nederland 1,2 en 3 , dat het in DD mag uitgezonden worden via satelliet , waarom mag het dan niet via Prox , is dat omdat Prox daarvoor niet betaalt of is er een andere reden?
Reputatie 2
Badge
Het zou me niet verwonderen dat HD signaal Proximus meer kost dan SD. Ik vermoed dat daarom is dat Proximus enkel de voor Belgie belangrijke zenders in HD heeft. Ik denk ook niet dat de Nederlandse zenders nog naar de Vlaamse markt lonken voor advertenties, dus vanuit dat standpunt maakt het voor hen niet uit. Vlamingen kijken ook niet zo veel meer naar Nederland. Franstalig is dat anders blijkbaar, onze Franstalige belgen kijken wel veel naar TF1, RTL, enz.
Akkoord maar zelf de meeste van hun HD zenders zenden geen DD klank mee, dus veronderstel ik dat ze daarvoor ook nog eens moeten bijbetalen, enfin dat is maar een veronderstelling die ik maak.
Reputatie 6
Badge +2
Het kan ook zijn dat er technische problemen zijn, ik wel hiermee zeggen dat de capaciteit van de VDSL lijnen onvoldoende zijn om DD audio mee te sturen want ik veronderstel dat DD audio meer bandbreedte vergt.
Als ze het kunnen meesturen voor één zender dan kunnen ze ook voor allemaal, want niet vergeten dat het niet is zoals bij TN waar al de zenders doorgestuurd worden op het zelfde moment en dat alle gebruikers ook nog eens op dezelfde node zitten, daar is het bij PX één zender tegelijkertijd en ieder ontvanger heeft een aparte verbinding !
Reputatie 6
Badge +2
Ja Elsa, maar er zijn mensen die op een ADSL lijn zitten die naar HD kunnen kijken en waarschijnlijk ook geen DD audio kunnen krijgen en dus mogen blij zijn dat ze naar stereo kunnen luisteren en in slechtere gevallen misschien tevreden moeten zijn met mono.
Dat heeft daar niks mee te maken hoor, als je een ADSL lijn hebt waar je enkel SD TV kanalen kunt ontvangen dan hebben zij net als de VDSL klanten die SD zenders bekijken ook geen DD, stel dat deze ADSL klanten wel HD zouden kunnen ontvangen dan kunnen ze ook deze HD zenders met DD ontvangen net als iemand die op VDSL zit die deze HD/DD zenders kan bekijken/beluisteren.


Die HD/DD zenders of HD/stereo zenders vallen in die voorziene 6,5 Mbps.
Reputatie 6
Badge +2
En Elsa kan je ook verklaren waarom bij Proximus audio taalkeuze niet mogelijk is, bij Telenet kan men voor ARTE kiezen tussen Frans en Duits en voor Eurosport kan men kiezen tussen Nederlands en Engels, zaken die bij Proximus niet mogelijk zijn.
Je hebt blijkbaar nog niet goed gelezen naar wat ik in deze thread eigenlijk naar op zoek ben, want ik zoek juist naar een verklaring waarom de zenders beslissen waarom bij PX DD niet mag doorgestuurd worden, dus waar haal je dan dat ik een verklaring heb, en is het mss net om dezelfde reden dat PX daar ook niet alleen over beslist kwestie taalkeuze, of is het gewoon omdat de vraag niet zo groot is , dus meer vragen dan verklaringen en nochtans is het technisch mogelijk want weer om de zelfde reden als het voor één kanaal kan het zeker voor een ander kanaal want de bandbreedte verandert niet of PX zender x en / of zender y (met vetaling en/of DD) streamt naar de decoder.
Wat er nog zou kunnen meespelen is dat PX nog niet alle nieuwe encoders heeft geïnstalleerd (wat meer bitruimte toelaat voor al degelijk bijkomende toepassingen) , maar nogmaals dit is weer een gok en alleen PX kan daar het uitsluitend antwoord op geven.


Want ze hebben nog nooit als antwoord gegeven dat het technisch niet mogelijk zou zijn !

Reageer