Af en toe 1 sec. zwart beeld

  • 12 March 2016
  • 45 reacties
  • 2841 Bekeken

Hallo allemaal,

Sinds enige tijd merk ik tijdens het tv-kijken (bij zowel live als opgenomen programma's) dat het beeld af en toe wegvalt en 1 (halve) seconde zwart is, waarna het gewoon weer normaal verder gaat. (Als ik het desbetreffende stukje terugspoel en opnieuw bekijk speelt het gewoon normaal af en heb ik zoals eerder geen zwart beeld). Opvallend is dat dit enkel bij HD-zenders het geval is. Alle kabels zijn goed aangesloten, HDMI-kabel is nieuw, decoder al gereboot, recentste update, firmware Philips tv heeft recentste update enz. Vooral op enkele fora uit NL wordt ook wel eens gewag gemaakt van bovengenoemd probleem. De decoder staat ingesteld op 1080i en de tv heeft tot 4K-ondersteuning.

Zijn er die hetzelfde probleem herkennen?
Ligt het aan de televisie zelf of is het bij Proximus te zoeken?

45 reacties

Heb juist eens met een FacR geprobeerd maar het blijft NTE.....116 bij mij, dus maar afwachten.
Reputatie 7
Badge +6
Oei, dat wordt dan weer een stormloop onder de software 'afficionados' om die binnen te halen. Ik wacht rustig af. Ik ben natuurlijk wel benieuwd wat er anders is, maar dat zal ik hier dan wel lezen. ;-)))
Er wordt al nieuwe software uitgerold op de V5 type decoders, er zijn er trouwens al die die hebben
(sommigen krijgen zelf enkele dagen op voorhand een bericht in de brievenbus dat ze de modem en decoder moeten laten opstaan )
@rsca_rsca ik begrijp waar je het over hebt want ik heb dit probleem ook... Vroeger was het ook heel vaak tijdens live tv (minder dan een halve seconde een zwart scherm) maar na een update is het tijdens het live tv kijken niet meer voorgekomen (dus proximus kan er wel degelijk iets aan veranderen). Nu is het enkel tijdens de opnames die ik maak dat het heel af en toe voorkomt (nPVR). Niet super veel maar het komt wel voor. Ik vermoed dat er binnenkort een update aankomt en dat het daarmee verholpen is...
(bbox3, v5mini)
Edit: het is me opgevallen dat het zwarte beeld bij opnamen waar te nemen is, niet bij live tv.
Dat zal dan wel bij nPVR opnames zijn van de server veronderstel ik, waar af en toe wel eens problemen mee zijn.


Nee, ook bij opnames op de harde schijf.
Edit: het is me opgevallen dat het zwarte beeld bij opnamen waar te nemen is, niet bij live tv.
Dat zal dan wel bij nPVR opnames zijn van de server veronderstel ik, waar af en toe wel eens problemen mee zijn.
Edit: het is me opgevallen dat het zwarte beeld bij opnamen waar te nemen is, niet bij live tv.
Reputatie 5
Badge +4
Dag rsca_rsca,

Kan je mij, via privé bericht, het nummer van je vaste lijn of klantnummer doorsturen?

Dan bekijk ik dit even voor je.

Mvg,

AndyM

Het Proximus-team
Ik heb ook dit probleem, zeker 1x om de 5min heb ik een zwart scherm gedurende een halve seconde. Extreem storend!

Ik heb een V5 (met harde schijf?) en een Samsung tv (misschien handig dat iedereen ook zijn tv model/merk vermeld)


Goed idee. Zelf heb ik een Philips gehad: deze tv gaf het probleem met het zwarte beeld.
Nu een Sony tv: ook deze tv geeft net hetzelfde probleem.
Alle kabels zijn recent en goed aangesloten, decoder al geregeld gereboot enz.
Met dat in gedachten, en het feit dat meerderen er last van hebben, lijkt het toch bij Proximus en de decoder te liggen!?
De decoder die hier gebruikt wordt is v5.
Het gewoon om eventueel de fout eventueel te kunnen lokaliseren. en dit doe je door zoveel mogelijk zaken te elimineren die eventueel een invloed zouden kunnen hebben.
Dit wil zeggen:
▬ eerst proberen met alleen aan de decoder een HDMI kabel en niks anders, geen scart aangesloten en aan de tv alleen de HDMI en geen andere hdmi of scart aangesloten.
Indien je het dan nog voor hebt:
▬ kan je dan net het zelfde maar nu met enkel en alleen scart, zonder hdmi aan de decoder of tv aangesloten,
en zien of je dan ook nog hebt.
Enfin ik geef je alleen maar mee hoe ik het zou proberen uit te vissen.
Dank voor je antwoord, er gaat een scart van onze dvd-recorder naar de TV, met dvd's bekijken heb ik dit probleem niet (scart)
De hdmi (van decoder naar tv) heb ik ook al eens in een andere tv-poort gestoken maar het probleem blijft.
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om te testen via scart verbonden moest het dan ook voorvallen dan weet je toch al dat het niks met de HDMI of TV te maken heeft.
Ik weet dat er vroeger ook problemen waren als beide met de decoder verbonden waren zowel de scart als de HDMI kabel en door de scart te verwijderen waren die problemen verdwenen.
Ik heb ook dit probleem, zeker 1x om de 5min heb ik een zwart scherm gedurende een halve seconde. Extreem storend!

Ik heb een V5 (met harde schijf?) en een Samsung tv (misschien handig dat iedereen ook zijn tv model/merk vermeld)
Of dit echt de fout van de decoder ligt valt moeilijk te zeggen want niet iedereen met een v5 heeft dit probleem, zoals mijn gebuur bijvoorbeeld heeft dit nog nooit voorgehad en ik met mijn v5c ook nog niet, anders moet je eens naar de helpdesk bellen 080022800 en vragen of ze dit frequent als klacht binnen krijgen en dit een bekend probleem is !?
Dan zou het mogelijk toch ergens aan de decoder kunnen liggen!?
Want ook hier blijft het probleem zich voordoen.
En er is al veel uitgeprobeerd.
Badge
Hallo,
Ik heb identiek dezelfde opstelling als "RSCA" en heb die halve seconde zwart beeld ook.
Is begonnen met de V5-decoder, weet niet meer wanneer.
Daar had ik al lang voor gevreesd dat dit niet zou helpen, spijtig genoeg en nu! zeggen ze dan ‼
Je decoder staat ingesteld op 1080i? Kan je dit eens wijzigen naar default waarde = 720p. Het heeft in principe geen zin deze te wijzigen aangezien je stream steeds 720p is. Je tv gaat deze toch upscalen.
EDIT: Menu -> instellingen -> systeem -> beeld -> resolutie

Wanneer dit nog steeds problemen geeft raad ik een reset aan van de decoder. Dit is afhankelijk van het type decoder dat je gebruikt.

V5-compact (laatste nieuwe):

- Schakel de decoder uit via de ON/OFF schakelaar achteraan
- Houd de Reset-knop ingeduwd met een puntig voorwerp. (achteraan decoder)
- Schakel de decoder terug aan via de ON/OFF schakelaar achteraan. Houd Reset ingeduwd totdat je het scherm “Software update” te zien krijgt. Laat nu Reset los. De restore duurt ongeveer 15-20 min.

V5:

- Schakel de decoder uit via de ON/OFF [/b]knop achteraan de decoder
- Schakel de decoder terug aan via dezelfde ON/OFF [/b]knop
- Duw direct nadien op de knoppen UP [/b]en TV [/b]vooraan de decoder (Tip: je kan ook heel snel afwisselend de knoppen indrukken. Dit werkt soms beter)
- Blijf duwen totdat je op het scherm Waking UP +[/b] te zien krijgt. Nu mag je knoppen loslaten. Vervolgens moet het bericht Hello DRA [/b]op het scherm van de decoder verschijnen. Als dit het geval is, is de restore correct gebeurd.


Zojuist de instelling op 720p gebracht.
Ik hou jullie op de hoogte.


Bovenstaande geprobeerd.
Probleem blijft zich echter voordoen.
Je decoder staat ingesteld op 1080i? Kan je dit eens wijzigen naar default waarde = 720p. Het heeft in principe geen zin deze te wijzigen aangezien je stream steeds 720p is. Je tv gaat deze toch upscalen.
EDIT: Menu -> instellingen -> systeem -> beeld -> resolutie

Wanneer dit nog steeds problemen geeft raad ik een reset aan van de decoder. Dit is afhankelijk van het type decoder dat je gebruikt.

V5-compact (laatste nieuwe):

- Schakel de decoder uit via de ON/OFF schakelaar achteraan
- Houd de Reset-knop ingeduwd met een puntig voorwerp. (achteraan decoder)
- Schakel de decoder terug aan via de ON/OFF schakelaar achteraan. Houd Reset ingeduwd totdat je het scherm “Software update” te zien krijgt. Laat nu Reset los. De restore duurt ongeveer 15-20 min.

V5:

- Schakel de decoder uit via de ON/OFF [/b]knop achteraan de decoder
- Schakel de decoder terug aan via dezelfde ON/OFF [/b]knop
- Duw direct nadien op de knoppen UP [/b]en TV [/b]vooraan de decoder (Tip: je kan ook heel snel afwisselend de knoppen indrukken. Dit werkt soms beter)
- Blijf duwen totdat je op het scherm Waking UP +[/b] te zien krijgt. Nu mag je knoppen loslaten. Vervolgens moet het bericht Hello DRA [/b]op het scherm van de decoder verschijnen. Als dit het geval is, is de restore correct gebeurd.


Zojuist de instelling op 720p gebracht.
Ik hou jullie op de hoogte.
Reputatie 6
Badge +2
Bij mij staat die V4 decoder ook op 1080i maar ik heb nooit geen 1 micro seconde black out gehad, voor alle duidelijkheid die black out slaat op de decoder niet op mezelf, al heb ikzelf dat ook nooit gehad. :8
Ik heb toch beter beeld als ik hen op 1080i zet en zal hem toch zo laten staan, maar ieder moet dit maar voor zich zelf uitvissen natuurlijk.
Nu ben ii, benieuwd of dit iets zal uitmaken omtrent nu en dan zwart beeld, die decoder staat al jaren op 1080i en dit nog nooit voorgehad, enfin dat is wat mijn geval betreft 😉
Reputatie 6
Badge +3
@Elsa, ik had voor mijn post nog even gesynchroniseerd met onze TV ingenieurs en onze stream is nog steeds 720p. We raden dan ook aan deze setting niet te wijzigen.

Interresant, Ik had toch 1080i verwacht afgeleid uit de instellingsopties. Weer iets bij geleerd.
NB: Het is wel zo dat de decoder default op resolutie " auto " staat

Er wordt natuurlijk van alles beweerd op het internet en op vele forums en daar lees ik o.a.
in België gebruiken de zenders 1080i.
Duitse publieke zenders gebruiken nog 720p, de commerciëlen 1080i.
Reputatie 7
Badge +6
@Elsa, ik had voor mijn post nog even gesynchroniseerd met onze TV ingenieurs en onze stream is nog steeds 720p. We raden dan ook aan deze setting niet te wijzigen.
Thomas,

je zegt aangezien je stream steeds 720p is.
Is dat dat dan zo, want ik lees van verschillende die beweren dat bijna alles in 1080i gestreamd wordt tegenwoordig?

Reageer