Af en toe 1 sec. zwart beeld

  • 12 March 2016
  • 45 reacties
  • 2836 Bekeken

Hallo allemaal,

Sinds enige tijd merk ik tijdens het tv-kijken (bij zowel live als opgenomen programma's) dat het beeld af en toe wegvalt en 1 (halve) seconde zwart is, waarna het gewoon weer normaal verder gaat. (Als ik het desbetreffende stukje terugspoel en opnieuw bekijk speelt het gewoon normaal af en heb ik zoals eerder geen zwart beeld). Opvallend is dat dit enkel bij HD-zenders het geval is. Alle kabels zijn goed aangesloten, HDMI-kabel is nieuw, decoder al gereboot, recentste update, firmware Philips tv heeft recentste update enz. Vooral op enkele fora uit NL wordt ook wel eens gewag gemaakt van bovengenoemd probleem. De decoder staat ingesteld op 1080i en de tv heeft tot 4K-ondersteuning.

Zijn er die hetzelfde probleem herkennen?
Ligt het aan de televisie zelf of is het bij Proximus te zoeken?

45 reacties

staan er devolo's of andere draadloze oplossingen tussen je bbox en decoder
lees ook eens wat hier staat
▬▬►http://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_tv_no_start_screen/particulieren/support/televisie/uw-digitale-tv/een-tv-probleem-oplossen/het-startscherm-verschijnt-niet-na-installatie-van-de-decoder.html
bbox en decoder zijn rechtstreeks met elkaar verbonden, staat niets tussen.
Bedankt voor de link naar de website van Proximus, maar deze stemmen niet overeen met het eigenlijke probleem (ik kan nog van zender veranderen, proximus tv start op, ...).
Reputatie 7
Badge +4
Beste,

kan ik via privé je vaste lijn nummer of klanten nummer krijgen? Dan bekijk ik het.

MVG,

Wim
Met nexflix heb je dat ook als de volgende blok start 3 sec zwart scherm, ligt het nu aan Netflix of bij PX geen flauw idee.
Update: het blijkt niet aan de televisie noch aan de hdmi-kabel te liggen, dus moet er gekeken worden richting Proximus?
Misschien is het probleem te vinden bij de ethernetkabel om de decoder op de modem aan te sluiten!?
Dat zijn allemaal zaken die je gemakkelijk zelf kunt uittesten door ze o.a eens te vervangen en veel meer, dan de ganse boel resetten, kan je toch niet doen.
Heb ook dat probleem maar bij mij is het scherm niet zwart maar 1 sec blauw
Dat is toch al iets beter dan dat sober zwart :-))))
🙂 is beter dan zwart klopt Elsa , hebben al genoeg zwart in Europa
Reputatie 6
Badge +2
Wat zal de volgende kleur zijn? Appelblauwzeegroen zeker? Zo zullen we alle kleuren van de regenboog doorlopen hebben. 😃
Reputatie 7
Badge +4
kan je eens testen met een andere ethernetkabel ? dan heb je hier zekerheid over
Deze ochtend heb ik een andere (grijze) ethernetkabel aangesloten.
We zullen zien wat het geeft.
Die zal even slecht zijn ;-))))
Zelf al is de kans klein kan je natuurlijk niet anders dan zoveel mogelijk alles uit te sluiten.
Eerst stak er een gele ethernet-kabel in.
Als het dat niet is, "zoeken" we verder natuurlijk 🙂
Deze ochtend heb ik een andere (grijze) ethernetkabel aangesloten.
We zullen zien wat het geeft.


Update: het probleem blijft. Een andere kabel brengt dus geen soelaas.
Wat zal de volgende kleur zijn? Appelblauwzeegroen zeker? Zo zullen we alle kleuren van de regenboog doorlopen hebben. :D

FYI &FWIW .. mijn vorige TV gaf bij "geen signaal" een blauw scherm en dat is al méér dan 10 jaar geleden !!!

TS 10 tegen 1 is het uw TV ... 😉 (al eens met een scart kabel geprobeerd ?)
Ah zo, je vond het geen mooi kleurke en daarom dat je een andere gekocht hebt :-)))
Ah zo, je vond het geen mooi kleurke en daarom dat je een andere gekocht hebt :-)))

nope .. enkel omdat hij steeds vanzelf aan/uit ging .. en er geen mens nog tijd wou steken in de reparatie van een 6 jaar oude TV ... consumeren nietwaar ! kapot = gooi weg !
Reputatie 7
Badge +6
Je decoder staat ingesteld op 1080i? Kan je dit eens wijzigen naar default waarde = 720p. Het heeft in principe geen zin deze te wijzigen aangezien je stream steeds 720p is. Je tv gaat deze toch upscalen.
EDIT: Menu -> instellingen -> systeem -> beeld -> resolutie

Wanneer dit nog steeds problemen geeft raad ik een reset aan van de decoder. Dit is afhankelijk van het type decoder dat je gebruikt.

V5-compact (laatste nieuwe):

- Schakel de decoder uit via de ON/OFF schakelaar achteraan
- Houd de Reset-knop ingeduwd met een puntig voorwerp. (achteraan decoder)
- Schakel de decoder terug aan via de ON/OFF schakelaar achteraan. Houd Reset ingeduwd totdat je het scherm “Software update” te zien krijgt. Laat nu Reset los. De restore duurt ongeveer 15-20 min.

V5:

- Schakel de decoder uit via de ON/OFF [/b]knop achteraan de decoder
- Schakel de decoder terug aan via dezelfde ON/OFF [/b]knop
- Duw direct nadien op de knoppen UP [/b]en TV [/b]vooraan de decoder (Tip: je kan ook heel snel afwisselend de knoppen indrukken. Dit werkt soms beter)
- Blijf duwen totdat je op het scherm Waking UP +[/b] te zien krijgt. Nu mag je knoppen loslaten. Vervolgens moet het bericht Hello DRA [/b]op het scherm van de decoder verschijnen. Als dit het geval is, is de restore correct gebeurd.
Thomas,

je zegt aangezien je stream steeds 720p is.
Is dat dat dan zo, want ik lees van verschillende die beweren dat bijna alles in 1080i gestreamd wordt tegenwoordig?
Reputatie 7
Badge +6
@Elsa, ik had voor mijn post nog even gesynchroniseerd met onze TV ingenieurs en onze stream is nog steeds 720p. We raden dan ook aan deze setting niet te wijzigen.
NB: Het is wel zo dat de decoder default op resolutie " auto " staat

Er wordt natuurlijk van alles beweerd op het internet en op vele forums en daar lees ik o.a.
in België gebruiken de zenders 1080i.
Duitse publieke zenders gebruiken nog 720p, de commerciëlen 1080i.
Reputatie 6
Badge +3
@Elsa, ik had voor mijn post nog even gesynchroniseerd met onze TV ingenieurs en onze stream is nog steeds 720p. We raden dan ook aan deze setting niet te wijzigen.

Interresant, Ik had toch 1080i verwacht afgeleid uit de instellingsopties. Weer iets bij geleerd.
Ik heb toch beter beeld als ik hen op 1080i zet en zal hem toch zo laten staan, maar ieder moet dit maar voor zich zelf uitvissen natuurlijk.
Nu ben ii, benieuwd of dit iets zal uitmaken omtrent nu en dan zwart beeld, die decoder staat al jaren op 1080i en dit nog nooit voorgehad, enfin dat is wat mijn geval betreft 😉

Reageer