adsl of vdsl

  • 22 August 2011
  • 79 reacties
  • 9415 Bekeken


Toon eerste bericht

79 reacties

devolo dLAN 200 AVplus 200Mbps LAN zo ziet een powerline adapter er uit, dit is de devolo dLAN 200 AVplus 200Mbps LAN


  • Die wordt direct in het stopkontact gestoken niet via verlengsnoer of iets dergelijks
  • Het verlengsnoer of verlengsnoer met verdeeldoos komt in het stopcontact van de devolo bovenaan (Max.16A). Op de verdeeldoos kan je dan de eventuele andere apparaten aansluiten. (Dus zeker niet andersom, niet de devolo in de verdeeldoos inpluggen)
  • Echt warm worden die niet en het verbruik ligt zeker niet hoog namelijk: 5 W (max.), 3,3 W in stand-by
  • Het is ook zo dat de Devolo in standbay komt te staan als er gurende een zeker tijd geen data meer verstuurd wordt, (bvb al je de decoder uit zet)
  • Het minder goeie nieuws is spijtig genoeg dat je niet met 100% zekerheid kunt op voorhand voorspellen dat je nooit problemen zult krijgen (bvb af en toe korte freezing van je beeld, om er maar ene op te noemen) Op het forum kan je terugvinden dat er mensen zijn die problemen ondervinden en andere die nooit problemen gehad hebben met de devolo's.
  • Het goeie nieuws is dat je veel minder kans hebt op problemen als je ze gebruikt om je PC aan te sluiten. In het kort uitgelegd, als je een korte onderbreking op je decoder krijgt valt dit direct op in het TV beeld maar bij je computer niet want het verloren datapakket wordt in dit geval opnieuw gestuurd.
Badge
Ik zou het enkel gebruiken voor de pc en NIET voor de TV. Voor de TV kan ik de kabel ongetwijfeld door de buis trekken die er nu ligt voor de distributiekabel van MixtIcs en deze voor de telefoon ligt er al.

Dus hoe gaat dat dan wanneer ik de Devolo enkel gebruik voor de pc. Waartoe dient dan het stopkontakt op de Devolo ?

De Bbox2 en de Devolo dienen toch beide een eigen stopkontakt te hebben neem ik aan ?

Als ik het goed heb dient dan de LAN kabel van de Bbox 2 onderaan de Devolo te worden aangesloten en waar de pc staat de LAN kabel naar de Devolo die boven in het stopkontakt zit.

En boven kan ik dus met een dominostekker in de Devolo andere apparaten aansluiten ? Een pc koeler en een bureaulamp ?

dankzij het geïntegreerde stopcontact gaat er geen stroomaansluiting verloren, maar je bent natuurlijk niet verplicht van dit type adapter te gebruiken als je het enkel voor internet gaat gebruiken

mvg
  • "De Bbox2 en de Devolo dienen toch beide een eigen stopkontakt te hebben neem ik aan ?" De stekker van je bbox die nu ergens in een stopkontact zit, die trek je uit en steekt er nu de devolo in het stopkontact. De stekker van je bbox steek je nu in het stopkontact van devolo.
  • De lankabel steek je in de bbox2 uitgang PC1 of PC2 , de andere kant van de lankabel steek je onderaan in de Devolo.
  • Boven doe je eigenlijk het zelde nu de stekker (domino) uitrekken die je pc lampje enz... voedt en de devolo in de plaats van het vrij gekomen stopcontact steken en je domino in het stopcontact van je devolo inpluggen.
  • Boven de Lankabel onderaan je devolo steken en de andere kant van de lankabel in je lankaart van je PC steken.
Badge
Is dat zo simpel ? Dan moeten we beneden toch maar één stopkontakt bijplaatsen.

Is er eenbeperking op het aantal toestellen die je met een verdeeldoos en/of dominostekker op de Devolo aansluit ? Want ik heb mij eigenlijk een beetje vergist.

Boven heb ik een verdeeldoos met 4 stopkontakten waarin zit: de printer, de oude pc, de nieuwe pc, de bureaulamp. Deze verdeeldoos is aangesloten op een dominostekker waarin als het nodig is ook de pc koeler wordt ingeplugd.

Dus mijn vraag is : mag in de Devolo een dominostekker worden gestoken die op zijn beurt ook al een stekker van een verdeeldoos met 4 toestellen bevat ?


Ja dat mag in het devolo stopkontakt mag je de domino stekker steken met verdeeldoos er aan,
het totale verbruik mag max 16 A zijn of 3500 watt.
Maar zoveel zullen je toestellen wel niet verbruiken zeker !-)


Badge
Jullie zijn allemaal stuk voor stuk al wreed bedankt voor al die informatie die zonder morren door jullie snel worden geleverd.

Evenwel nog een vraagje.

Waar haal ik die Devolo's ? en wat kosten ze.
Badge
Maar ik begrijp, als ik de configuratie door een BCG technieker laat doen, dat hij die Devolo's zelf kan meebrengen en dat ik die dan ook vooraf moet betalen ?

Maar... kan ik die hele configuratie nu eigenlijk niet zelf doen dan ? Het lijkt nu immers heel wat eenvoudiger dan bij het begin. Alleen moet ik dan zeer goed weten hoe de respectievelijke draadjes in die NTP2007 moeten verbonden worden.

Mijn postcode is 2870.

Mag ik één dezer hiervoor eens recapituleren ? Waar ik mis ben verbeteren jullie mij ?
Badge
en.... ik ben natuurlijk vóór die mét stopkontakt !!
Ik zal eerst de lijst ter info van devolo verdelers doorspelen en 'k zal later uw andere vragen beantwoorden (ik moet nu effen weg), mvg.

Network & Other ServicesMaurits Sabbestraat 128
2800 Mechelen
Telefoonnummer: +32 (0)15 27 50 38
Faxnummer: +32 (0)15 460 640
E-mail adres: info@nos.be
Webpagina: http://www.nos.be/" target="_blank

-----------------------------------------------------

WALLABIE MechelenOude Antwerpsebaan 95
2800 Mechelen
Telefoonnummer: +32 (0)15 34 78 84
Faxnummer: +32 (0)15 34 79 20
E-mail adres: info@wallabie.com
Webpagina: http://www.wallabie.com/" target="_blank

-----------------------------------------------

Vanden Borre ZemstBrusselsestwg 441 A
2800 Mechelen
Telefoonnummer: 015 42 12 40
Faxnummer: 015 43 53 07
Webpagina: http://www.vandenborre.be/" target="_blank

-------------------------------------------

Vanden Borre MechelenG. Gezellelaan 8
2800 Mechelen
Telefoonnummer: 015 21 15 54
Faxnummer: 015 71 40 91
Webpagina: http://www.vandenborre.be/" target="_blank

--------------------------------------

Okapi nvStationsstraat 92-96
2830 Willebroek
Telefoonnummer: +32 (0)3 886 90 46
Faxnummer: +32 (0)3 886 06 75
E-mail adres: info@okapi.be
Webpagina: http://www.okapi.be/" target="_blank

-----------------------------------
de prijs van de devolo's bij belgacom is redelijk goed, je zal dat type moeilijk elders goedkoper vinden, tenzij op ebay.

maar je zou wel een goedkoper type kunnen gebruiken, zeker omdat het maar enkel is voor internet

mvg
Zoals xenne hierboven al aangehaald heeft:
sinds 16/08/2011 is de migratie naar VDSL2 gratis, modem inbegrepen.
Bij de bgc modem bbox2 steekt ook de NTP2007 en splitterTF2007. (zie foto's hierboven die ik al gepost heb)
Als je naar een bgc center zelf gaat kan je natuurlijk alles zelf direct meenemen ook de devolo's.
Als je via de klantendienst gaat 0800 22 800 zal de modem via de post opgestuurd worden.
In dit geval veronderstel ik dat als je hun dan direct meldt dat je 2 devolo adapters wilt zullen ze die wel tesamen met de modem opsturen.(voor alle zekerheid vragen dat ze tesamen willen opsturen)
De datum waarop de omschakeling gebeurt van adsl naar vdsl2 wordt schrifetelijk bevestigd.
In ieder geval moet je toch de overschakeling adsl/vdsl2 eerst aanvragen via klantendienst 0800 22 800.
Badge
Kan je de omschakeling niet in een BGC winkel vragen ?, dan ook het pakket meenemen en wachten op de brief van de activatie ?
Inderdaad dat moet mogelijk zijn want ik heb op die manier mijn aansluiting op vdsl2 zo laten doen.
Dan kan je terzelfder tijd ook vragen of in de gratische switch naar vdsl2 ook de aansluiting van de ntp2007 door technieker inbegrepen is.
normaal mogen te techniekers niet aan huis komen bij activatie vdsl2, enkel als ze binnen moeten zijn (om bv een paar te wisselen) zullen ze de ntp2007 plaatsen moest hij er nog niet hangen. maar standaard zit alle materiaal in het pakket en is het de bedoeling dat je plan kunt trekken

mvg
Dat klopt xenne, maar soms komt die wel even binnen want in veel gevallen zie je hem bezig in straat aan de rop (bij mijn gebuur bvb en die heeft dan vliug de ntp gezet ).
dan negeren ze het werkbevel "no customer visit"

maar je zal altijd wel techniekers hebben met grote dorst Knipogen

mvg
hoe da gut tweet Lachen
Badge
Bij mij gaat het om een omschakeling van adsl naar vdsl .... én uitbreiding van mijn pakket met BGC TV (voor 2 toestellen)!

Ik neem aan dat ik dan wel de keuze heb: of alles zelf doen of alles door technieker laten doen ? Of komt die in dat geval alleen om de BGC TV te installeren (ook voor het 2e toestel op de verdieping) ?

Kom, dat moet ik allemaal maar in de BGC winkel vragen !



Als je de installatie zelf doet komt er geen technieker aan huis.
Hij zal de activatie doen van VDSL2 dwz aansluitingen veraneren in de centrale alsook u aansluiten aan de rop , maar daar moet je u niets van aantrekken natuurlijk.

De twee decoders, de modem (bbox2) en de devolo's kan je in de bgc winkel vinden en er zitten ook installatiehandleidingen bij.

Als je een technieker wenst om de installatie uit te voeren dan is dit natuurlijk niet gratis maar vraag het gewoon allemaal in de bgc winkel en ze zullen u daar wel de nodige uitleg geven.

PS: vraag ze daar maar nog eens voor alle zekerheid of VDSL2 wel degelijk mogellijk is bij u en hoeveel decoders (tv's) je kan aansluiten zodat je voor geen verrassingen komt te staan.
Badge
Ik wil altijd het beste om zeker te zijn dat ik " snel internet" heb.

Dus... een Devolo dLan 500 AV plus (het neusje van de zalm ?) ... lijkt toch ook maar zo'n 95 Euro maximum te kosten. De bijgeleverde kabels lijken kort. Voor de verbinding naar de pc zullen ze wellicht te kort zijn.

Heeft Belgacom die ook ? Kosten ze bij Belgacom méér ?

Ik zal dit weekend dus alles eens recapituleren en hier posten. Het lijkt mij allemaal niet meer zo moeilijk te zijn om alles zelf te installeren. Alleen zal ik misschien dus toch nog wat kabel moeten bijkopen ?
Ik heb bij BGC nog geen utp cat5e ethernet kabels (ook soms lan kabels genoemd) gekocht maar ik veronderstel wel dat ze die verkopen.

Je zal die wel in veel electronica zaken vinden. van prijzen van die kabels ben ik niet meer op de hoogte het is al te lang geleden dat ik er nog gekocht heb.
Badge
Heb het nu gauw al gedaan.

Overzicht van de werken in huis mbt omschakeling naar vdsl2 en Belgacom TV


😉 de lijn komt binnen (in de hall of in de garage ? ) In de garage komt alles binnen. Telefoon en distributie en loopt onmiddellijk onder de vloer naar a) de hall en b) de woonkamer.



Telefoon:



Ik bevestig de NTP2007 in de hall op de plaats waar zich nu de wandkontaktdoos van de telefoon bevindt . Ik neem aan dat de handleiding bij de Bbox2 uitlegt waar welke draadjes moeten verbonden worden aan de NTP2007 én aan de rest (voor telefoon, internet en TV).

De bestaande telefoonkabels naar boven en naar de keuken kunnen blijven dienen ?

Zij worden dus verbonden aan de NTP2007 ( =groene connectors )

Op de NTP2007 wordt dan de Full rate splitter geplaatst.

Aan de telefoons zelf (boven en keuken) zijn geen splitters meer nodig ? De toestellen worden gewoon in de bestaande 5-pins kontaktdozen geplugd ?




Internet:



De vdsl-bedrading aan de NTP2007 wordt verbonden zoals de handleiding in detail voorschrijft ?.

De Bbox 2 wordt aan de Full rate splitter (met RJ11plug) bevestigd ?

Er wordt een stopkontakt bijgecreeerd en daar gaat één Devolo-adapter in.

De voedings- en vdsl kabel komende van de Bbox 2 worden in de Devolo nr 1 gestoken.

Boven wordt de Devolo nr 2 in het stopkontakt gestoken en de pc wordt op de Devolo

aangesloten.




Belgacom TV



De TV-bedradingen (voor 2 digicorders) worden aan de NTP2007 en de Bbox2 verbonden zoals de handleiding gedetailleerd voorschrijft.

Er wordt een gat gemaakt in de muur tussen hall en woonkamer en beide kabels worden

hierdoor van de Bbox2 naar de woonkamer geleid.

Eén kabel dient evenwel zo lang te zijn dat hij onmiddellijk via de buis van de oorspronkelijke Telenet-distributie naar boven kan getrokken worden (de oude distributiekabel wordt uiteraard verwijderd).




Badge
a/ricy

Dat van de distributie voegde ik er (onnodig wellicht) louter informatief bij.

De telefoonkabel loopt vanuit de garage ENKEL naar de hall, niet naar de woonkamer. In de hall mondt hij dan uit in een wandkontaktdoos. En vanuit de hall lopen momenteel, met twee stekkers op elkaar, respectievelijk een telefoonkabel naar de keuken en een dito-kabel naar boven.

Ik neem dus aan dat hier in de hall dan de NTP2007 wordt geplaatst. (Heb er immers geen zin in dat de Bbox2 in de garage zou moeten staan).
Ok dan is er geen probleem.
Want moest er een aftakking zitten op de telefoon in de garage en de NTP2007 komt in de hall te staan dan zou dit betekend hebben dat er een aftakking zou zitten vóór de NTP2007 + TF2007 splitter en dit mag niet voor de goede werking.

Reageer