Skip to main content
Op 04/02/2017 heb ik een gsm gekocht en nu heb ik gemerkt dat de adapter om op te laden niet meer werkt... De gsm zelf laadt wel op als ik een andere adapter probeer... Kan ik deze gewoon naar de winkel doen om deze om te ruilen in garantie?
Ondertussen in een Proximus winkel te horen gekregen dat ik waarschijnlijk geen garantie heb op de oplader...?? Klopt dit wel?
Het schijnt dat proximus samen werkt met https://www.drmobile.eu/nl/

mss daar eens je ligt opsteken of wachten tot hier iemand van prox reageert
Info: wettelijke garantiebepalingen voor consumenten

http://statbel.fgov.be/nl/consument/Garantie/#.Wbzg8LpuLIU

= 2 jaar bij "correct" gebruik

de kans is wel reëel dat betrokken adapter niet direct vervangen wordt en voor reparatie dus een tijdlang niet beschikbaar is
Heb het aan een proximus verdeler gevraagd en op een adapter van een smartphone samsung galaxy is dit 6 maand garantie op de adapter en 2 jaar op toestel zelf.



Er is ook zoiets bij proximus dat je gratis een vervangtoestel kunt krijgen als je toestel tijdens de herstelling onbruikbaar wordt.
Ter info:



http://economie.fgov.be/nl/consument/Garantie/Wettelijke_garantie/#.Wb1K5rpuLIU



***************

Hoe lang is de garantietermijn?

De wettelijke garantie kan worden ingeroepen indien de non-conformiteit van het geleverde goed wordt vastgesteld binnen de 2 jaar vanaf de levering van het goed.

De wettelijke garantie begint te lopen vanaf de levering van het goed aan de consument.

Indien het goed defect gaat binnen de eerste zes maanden na de levering, wordt verondersteld dat het gebrek bestaat sinds de levering. De verkoper moet het tegendeel bewijzen indien hij niet akkoord gaat.

Indien het defect van het goed meer dan zes maanden na de levering wordt vastgesteld, dan moet u als consument bewijzen dat het goed niet-conform was op het moment van de levering.

****************

= > 6mnd : aan u op te bewijzen dat het goed niet conform was op datum van aankoop

= quasi onmogelijk (verborgen gebrek?)

= "het sop is de kool niet waard" zonder goede wil van verkoper
Die garantie is al altijd een pijnpunt geweest (zie maar de verhalen die hierover hoort en leest) tot 1 jaar maken ze bijna nooit problemen maar daarna wordt het moeilijk en begin er dan maar aan als ze niet van goed wil zijn .......

NB: test aankoop is er zich ook van bewust dat die garantie maar met een klein percentage juist uitgevoerd en met online aankopen is het nog erger......
Alvast bedankt Martin & M_016 voor de reacties... graag had ik van Proximus zelf hierover een reactie willen hebben...?
stuur anders eens een privébericht met je vraag aan Het Proximus Team via

    https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679

    (daar je tekst invullen in het voorziene tekstveld en nadien klikken op 'Verstuur' = verzenden)



NB: wel morgen op zondag geen antwoord verwachten, mss best maandag één versturen anders geraak je mss verzonken onder de stapel privéberichten 😉

Reageer