Activatie en utp-kabel


Gisteren heb ik een tweede decoder pogen te installeren, probleem decoder starte niet op zoals het hoort. De tweede tv gaf aan dat er een zeer zwak signaal binnen kwam en om de kabels nakijken. De decoder zelf zag ik ook niets installeren alsook kon ik de afstandsbediening hierop niet bedienen wel op de tv, beneden op BBox 2 stond er wel een signaal van tweede tv. Heb hiervoor naar helpdesk gebeld en die hebben mij een storingsnummer gegeven om de decoder om te ruilen wegens softwarefout (is aangekocht). Nu heb ik eigenlijk 2 vragen hierover : als ik s'avonds mijn tv beneden terug heb op gezet moest ik een activeringscode bevestigen hoewel ik in principe de tweede decoder niet meer heb anders kon ik geen tv kijken (normaal had ik dit scherm toch moeten krijgen op mijn tweede tv), gezien de winkel geen reserve had heeft die mij het geld terug gegeven en ging men mij in de week een seintje laten wanneer er terug decoders binnenkwamen gaat dit nu geen kwaad kunnen als ik de nieuwe decoder moet installeren of moet ik daarvoor terug naar e helpdesk bellen. Ik begin nu ook te twijfelen aan de utp-kabel, dit zijn toch dezelfde als die voor de computers gebruikt worden, er bestaan toch geen speciale voor de tv ?
Groetjes,
Guido

14 reacties

de kabel die je moet trekken is idd een ordinaire utp kabel

wat je misschien eens kan proberen is je huidige decoder testen op die lokatie, en als dat problemen geeft zal er wellicht toch iets niets juist zijn met die kabel

mvg
Dat kan ik inderdaad eens proberen, maar dat zal iets voor morgen zijn in elk geval voor ik een nieuwe decoder ga halen in de week. Kan het dan geen kwaad dat er op de plaats waar de eerste decoder aanhangt niets meer aanhangt om dat uit te testen ?

Mvg.

Guido
beste

dat kan geen kwaad

mocht jouw decoder niet werken op die locatie, versteek dan ook eens de utp kabel op de andere uitgang van je bbox...

als het dan nog niet gaat moet het aan de kabel liegen

mvg
Je kan je decoder die zogezegd defect is in de plaats van de goeie decoder zetten dan je weet je direct of deze defect is of niet.

Elsa
Er zijn veel trucjes om iets uit te testen, je kan ook je utp kabel uittesten door hem ipv op de TV poort van je modem op een uitgang pc van je modem steken en je laptop op het ander einde van je utp kabel steken en een speedtest doen bvb door te surfen naar :> http://speedtest.telenet.be/

Elsa

Reputatie 7
Badge +1
Als je de (mogelijk) defecte vervangt, niet vergeten de defecte uit het systeem te laten halen als je de nieuwe activeert/registreert op je lijn (bellen met technische dienst 080022800 of direct met nr. 080099696 en instructies volgen), anders staan er 3 op je lijn geregistreerd met een beperking op je lijn tot gevolg (minder HD-mogelijkeden m.a.w. geen 4 HD-streams meer, wat toch al wél de limiet is, maar soms ook geen 3 HD-streams als je geen 30Mbps profiel hebt).
Ik wist niet dat de mogelijkheid bestond om 4 decoders aan te sluiten of wat bedoel je met 4 streams ?

Elsa
de defecte decoder testen op de andere locatie zal niet gaan, Elsa, want deze is reeds ingeleverd

mvg
Modem is al weggedaan ik had een storingsnummer gekregen van de technische dienst waardoor ik die kon gaan inruilen maar doordat de belgacom partner geen decoders meer in huis had om te verkopen moet ik nu wachten tot er een nieuwe binnen is (vermoedelijk in de loop van dinsdag). Inderdaad kan ik de kabel gaan uittesten met mijn laptop, heb meer ervaring met telenet dus belgacom is nieuw voor mij heb er dus niet aan gedacht. Maar ik weet niet meer welke decoder ik er moet afhalen, ik heb die activatie op het scherm van mijn tv beneden gekregen in plaats van op de tv waar ik de decoder wou installeren. De decoder was toen al terug naar de winkel en ik was verrast dat ik dit als beginscherm kreeg ipv boven, ik kon anders niet meer tv kijken.

Guido
Reputatie 7
Badge +1
Dit zijn de mogelijkheden:



























































VDSL2

VDSL2

9/0.5 Mbps

2xSD

VDSL2

12/0.5 Mbps

1xHD 1xSD

VDSL2
14.5/1 Mbps 1xHD 1xSD

VDSL2

14.5/4 Mbps

1xHD 1xSD

VDSL2 ♥

16.5/2 Mbps

2xHD (was 1xHD 1xSD)

VDSL2 ♥

20/2 Mbps

2xHD 1xSD (was 2xHD)

VDSL2

20/6 Mbps

2xHD 1xSD (was 2xHD)

VDSL2

25/6 Mbps

2xHD 1xSD (was 2xHD)

VDSL2

26,5/6 Mbps

2xHD 1xSD (was 2HD)

VDSL2 ♥

30/6 Mbps

3xHD 1xSD (was 2xHD 2xSD)

VDSL2 ♥

50/6 Mbps

3xHD 1xSD (was 2xHD 2xSD)

In praktijk zijn dus 3 gelijktijdige HD-streams het maximum, d.w.z. op 3 decoders HD live kijken en alleen nPVR opnemen; en alle mogelijke combinaties bv.met 2 decoders HD live kijken, op een decoder tegelijk HD opnemen in PVR en op de 2e decoder SD opnemen in PVR.
Ik heb juist de utp-kabel getest met de speedtest van telenet via de pc-uitgang op de BBox en die is in orde dus zal het inderdaad aan de decoder gelegen hebben. In elk geval is dit toch al een geruststelling, tenzij het de BBox 2 zelf zou zijn. Zal ik inderdaad toch nog moeten bellen naar de helpdesk om die decoder die ik gisteren moest activeren er terug af te halen, men zal wel kunnen zien of er 2 geactiveerd zijn of niet zeker of toch zeker wanneer geactiveerd. Mijn VDSL2 is 16,5/2 mbps daar had ik wel opvoorhand naar gekeken. Mijn tv is in orde want ik keek hierop met een HD binnenantenne en dat werkte voor een beperkt aantal zenders weliswaar omdat het hier ging om vrij te verkrijgen zenders.

Guido
Beste forumleden daar ik heb gemerkt dat er nog iemand op dit forum met als schermnaam Guido door het leven gaat heb ik besloten om mijn schermnaam te veranderen naar Zandjanneke, dit is de bijnaam voor de bewoners van de gemeente waar ik woon. Vind het in elk geval spijtig dat er met de schermnamen die worden toegekend hier geen rekening mee wordt gehouden. Bedankt in elk geval voor de feedback die jullie tot nu toe hebben gegeven.
Groetjes,
Zandjanneke.
Reputatie 7
Badge +1
Guido, met een 16,5/2Mbps profiel kan je best bij een 2e decoder de HD-functie desactiveren en toch zeker proberen zoveel mogelijk HD in nPVR (op de server) op te nemen van de toegelaten zenders (zoveel zijn dat er nu ook weer niet in het standaardaanbod en in het nederlands buiten EenHD, CanvasHD en VTM HD, de rest zijn franstalige). Boeketzenders gaan sowieso niet in nPVR.
Met 2 decoders is het misschien zelfs veiliger de HD-functie op beide decoders te desactiveren. Want dan kan je 4 SD-streams tegelijk aan (op 2 decoders live kijken en opnemen op de harde schijf van 4 verschillende zenders), want 4 x 3Mbps = 12Mbps, wat dan nog 4,5Mbps voor internet overlaat. Met één decoder met HD-functie op houdt het systeem allicht rekening (ben niet 100% zeker) met 2 x 6,5Mbps = 13Mbps, want alleen theoretisch nog 3,5Mbps voor internet overlaat, maar in realiteit is er altijd wat verlies, zodat je op speedtest soms maar 2 x opneme,n)15,5Mbps haakt denk ik.
In praktijk zal je echter zelden 4 verschillende zenders tegelijk aanspreken (voor 2 x kijken en tegelijk 2 x opnemen op HDD). Met 2 TV's kan het best dat je toch naar dezelfde zender kijkt op 2 TV's/decoders, en dan speelt de optelsom niet meer mee. Ook opnemen op de harde schijf (PVR) kan op 2 decoders van de zelfde zenders natuurlijk. In nPVR speelt dit ook niet, want die opnames zijn op beide decoders zichtbaar en afspeelbaar ged. 30d). met nPVR gebruik je maar alleen stream als je ernaar kijkt.
Voor mij blijft het gelijk of ik nu in HD of SD opneem want meestal programmeer ik de gewone zenders zonder HD. Om eerlijk te zijn ik heb niet dat type tv waar je kan van zeggen dat je merkelijk een groot verschil ziet tussen HD of SD dan moet je al werkelijk heel dure tv's met groot scherm gaan kopen en dat is het me niet waard. Ben tevreden met de huidige kwaliteit en als het inderdaad beter is zal ik deze functie ook desactiveren. Mijn laatste speedtest in lan verbinding was download speed : 15.49 mbps en upload speed : 1.81 mbps, bedankt voor je raad sinjoor72.
Mvg.
Guido

Reageer