Aantal karakters in een sms

  • 25 January 2017
  • 11 reacties
  • 2813 Bekeken

Hello,
Ik heb 160 karakters om een sms te schrijven. Dus als ik bv 30 karakters hebt getypt dan duidt mijn gsm aan hoeveel karakters ik gebruikt heb,30/160. Wanneer ik een smiley toevoeg dan verandert mijn sms in een mms en dan verandert het aantal karakters naar 70 ipv 160, dus het aantal karakters wordt dan: 33/70.Hoe komt dit? Wat betekent dit?
Het zijn de standaard smiley's in de gsm, geen gedownloadde.

Wanneer een sms langer is dan 160 karakters (alleen tekst), wordt dit automatisch omgevormd naar een mms, zonder verwittiging.
Dit vind ik onterecht want ik verstuur helemaal geen foto's via smsen en een mms is duur en dus supplement op mijn abonnement terwijl ik ongelimiteerde smsen heb in mijn abonnement.

Bedankt voor de verheldering!

11 reacties

Een smiley neemt in ieder geval meer bytes aan data in beslag dan één karakter.
Ik heb dit ook voor op mijn smartphone dat als ik een smiley gebruik wordt die ook omgevormd tot mms, daarom zet ik de smileys er zelf in onder vorm van karakters zoals bv :-)) wat dan maar in dit geval 4 karakters in beslag neemt.
Reputatie 5
Badge +2
Hallo Magali!

Dit kan te maken hebben dat sommige smileys tellen als 2-3 karakter, bv ":-)" = 3 karakters.

Hopelijk heb ik u hierbij een beetje duidelijkheid gegeven.

Mvg,

Wouter
Wouter,
bedankt voor je reactie. Ik weet dat smiley's meerdere karakters in beslag nemen maar dit legt mij niet uit waarom het aantal karakters van 160 verminderen naar 70.
voorbeeld:
ik schrijf een sms van 30 karakters --> 30/160
in diezelfde sms voeg ik een smiley in --> verandert van 30/160 naar 33/70.
waarom verandert het totaal aantal karakters van 160 naar 70??
Magali
Reputatie 5
Badge +2
Kan u mij vertellen welk karakter of symbool u gebruikte? Toen dit voorviel?

Dan kan ik me daarna eens informeren met een technisch medewerker.

Mvg,

Wouter
Dag Wouter,
Het gaat om de smiley's die standaard in mijn i-phone zitten.
En dit gebeurt altijd wanneer ik een smiley gebruik....

Mvg,
Magali
Reputatie 7
Badge +6
Magali,
Heb je de mms-functie al eens uitgezet op je iPhone?
Zie ook deze pagina

Dan kan je geen MMS meer ontvangen ook, (veronderstel ik toch), is er dan geen andere oplossing?
Reputatie 3
Badge +1
Ik heb hier hetzelfde voor met mijn i-phone dat het aantal karakters verandert van ../160 naar ../70 bij het schrijven van een sms tekstbericht na het invoegen van een standaard smiley. I-phone is een 5C
Door het feit dat die smileys gebruikt worden die bestaan uit 16 bits tekens , wordt het hele sms bericht geëncodeerd met 16 bits karakters, ook wanneer de rest van het bericht uit gewone lettertekens bestaat (7bits).
Dus alle lettertekens in 16bit ipv 7 bit, maakt dat je veel minder karakters kunt verzenden per sms.
Reputatie 5
Badge +2
Hallo Magali!

Ik ben het nodige gaan navragen,

het zit zo dat bepaalde emoji's die voorgeprogrammeerd zijn in iPhone gebruik maken van bit-eenheden.

Dat wil zeggen dat deze emoji's soms 5 tot 10 maal groter kunnen zijn als een letter. Dus het is normaal dat sommige smileys veel karakters in beslag nemen.

Hopelijk heb ik u hierbij voldoende kunnen informeren.

Mvg,

Wouter
Zie uitleg > Waarom 70 karakters i.p.v. 160!

Reageer