Aansluiting Belgacom TV/Internet

  • 15 November 2014
  • 9 reacties
  • 1604 Bekeken

Trouwe Belgacom-klant zijnde, heb ik reeds een pack met Belgacom TV, Internet en Smartphone abonnement. Onlangs heb ik een (nooit bewoond) huis gekocht dat in 2006 herbouwd werd. Midden december 2014 trek ik er in en wens ik mijn huidige abonnement naar dat adres over te dragen. Maar ik weet niet meteen wat ik nu precies moet voorzien. Vaste telefoon wens ik niet (meer).



De situatie :



Uit de energiebocht komt een telefoonkabel. Die ligt dus klaar. Verder merk ik dat er niet aangesloten coaxkabels voorzien zijn die naar drie kamers werden doorgetrokken.



De vragen :



- Als er een telefoonkabel ligt, mag ik ervan uitgaan dat Belgacom hier gebruik kan van maken?

(volgens de test op de site is Belgacom beschikbaar op dat adres)



- Het klopt dat ik met die coaxkabels helemaal niets kan aanvangen, toch?



- Wat moet ik precies allemaal voorzien tussen de telefoonkabel en de b-box 2 (reeds in bezit)?



Splitter?





Adsl-kabel naar modem?



Zie ik zaken over 't hoofd?



- Zal ik ook een nieuwe aansluiting moeten betalen of valt dit enkel onder activatiekosten wegens verhuis?



Alvast bedankt,

Steven

9 reacties

Voor de stappen die je moet ondernemen voor je verhuis surf naar ►ik-ben-proximus-klant-en-ik-verhuis


en ook ► proximus-verhuis
♦ omtrent deze splitter vind je meer ☞ HIER

alsook vind je daar de link naar de 'aansluithanleiding'.enz..
 Ik zie toch even het bos door de bomen niet meer wanneer ik de links volg. De b-box komt in een andere kamer dan waar de telefoonlijn binnen komt. Moet ik nu een adsl of vdsl kabel trekken tussen de de ruimte waar de telefoonkabel binnenkomt en de ruimte waar de modem komt?
En de coax kabels mag ik dus verwijderen wegens compleet nutteloos, right?
Normaal installeert en raad Proximus aan van de intro NTP2007 (en TF2007 , vdsl filter) te zetten waar de Proximus lijn binnen komt.


Nu wordt er van deze regel heel dikwijls afgeweken (zoals ik trouwens ook gedaan heb) en wordt de lijn verder doorverbonden tot waar de modem komt te staan , als je maar geen aftakkingen maakt in het eerste punt dus bij u waar de lijn binnen komt (aftakking om bv een telefoon aan te sluiten)
coax kabel kan je gebruiken voor telenet maar niet voor Proximus.


Telenet werkt over coax en Proximus over koperdraad.


wat ik in de post hier juist boven uitgelegd heb staat hier ook ► Proximus-Intro-aansluitdoos-NTP2007-aansluiten


daar staat oa : - de kabel die naar de bbox modem gaat aansluiten op de blauwe klemmen van de NTP


maar dat kan ook via de rj11 stekker op je TF2007 vdsl filter waar 'DSL' gemarkeerd staat onderaan de TF2007
Als je de lijn verder doortrekt naar de plaat waar je modem komt en er staat daar en enkel daar alleen een 5 polige Telefoon aansluitdoos dan kan je, (in plaats van daar de intro doos ntp2007 te gebruiken) , gewoon de 5pool naar 6 pool adapter op inpluggen en daarboven op je tf2007 vdsl filter op inpluggen. Zo kan je dan ook de modem en de telefoon aansluiten.
Ik geloof dat ik het min of meer begrepen heb. Bedankt Elsa.



Eigenlijk moet ik de bestaande situatie in mijn huidige woonplaats opnieuw creëren in de nieuwe. Ik sluit de telefoonlijn aan in de NTP2007, steek vervolgens de TF2007 er op. Alleen is de kabel (met rj11 stekker, mijn bijgeleverde is een blauwe) die dan met mijn modem verbonden moet worden niet lang genoeg. Ik zal een paar meter extra moeten halen, je pense. Verlengen of simpelweg volledig nieuwe. Dit is een gewone adsl-kabel, toch?




Hetgeen belgacom levert is eigenlijk zo'n ronde dunne utp kabel met maar één paar getwiste draden en aan beide uiteinden een RJ11 stekker in en bij een echte utp (netwerkkabelkabel) heb je 4 paar getwiste draden. met aan beide uiteinden een RJ45 stekker.


Die dunne ronde hebben ze in twee maten in de proximus shop dacht ik, een korte van zo'n twee meter en de langere 12m, als ik mij niet vergis.


Ik heb die zelf gemaakt met 15m gewone ronde telefonie kabel met twee paar getwiste draden er in en je overal kunt kopen (niet de platte telefonie kabel gebruiken, die ook overal verkocht wordt, want daarvan zijn de draden niet getwist), dan moet jer er wel zelf de RJ11 stekker op klemmen of toch zeker aan ene kant want aan de kant van VDSL2 filter kan je die aansluiten aan het blauwe klemmenblokje rechts onderaan in je NTP2007


NTP2007bron: vdsl2 splitter beschrijving

Reageer