Vandaag krijg ik mijn factuur in de bus: 40 EUR ipv 25 EUR. Vermeld staat dat ik 15 EUR herinneringskosten dien te betalen voor mijn vorige factuur.
Laat me even de situatie wat meer verduidelijken. In Augustus (19 augustus) werd ik gebeld door Proximus, met de vraag of ik wil overstappen naar een abonnement aan 25 EUR per maand, waardoor alles zo veel goedkoper zou worden. Daarvoor had ik een Pay&Go aan 20 EUR, die ik inderdaad meer dan 12 keer per jaar liet opladen. Dus ik dacht, waarom ook niet.
Sindsdien is alles de mist in gegaan:
- De 25 EUR die ik betaal, krijg ik niet als krediet. Dit is mij nooit verteld. Op een bepaalde avond stond ik in de regen op de bus te wachten, zonder kluttergeld en enkel briefjes. Ik wil een sms'je versturen met de 25 EUR krediet die ik dacht te hebben. Uiteraard lukt dit niet, en ik mocht bedelen of iemand geld kon wisselen (want de buschauffeurs nemen dit niet aan).
- Plots 'moest ik alles online volgen'. Ik had totaal geen overzicht meer over mijn verbruik, waardoor ik uitkwam op een torenhoge rekening van 45 EUR Internet kosten. Ik bel om te zeggen dat ik dit nog nooit heb meegemaakt, en krijg als antwoord dat ik alles online had kunnen volgen.
- Op die dag (16 september) vraag ik of ik kan teruggaan naar mijn oude abonnement. Ik krijg expliciet te horen aan de telefoon dat dit NIET gaat. Jammer, denk ik, maar ze stelt voor een abonnement aan 25EUR met maandelijkse limiet te plaatsen. Ik ga akkoord
- Enige tijd later krijg ik mijn factuur ik de bus: meer dan 90 EUR. Wat bleek? Ik heb 25 EUR betaald voor de periode tussen 16 september en 19 september. 25 EUR voor drie dagen. Daarbij kwam nog eens de hoge Internet rekening, en dit allemaal door een abonnement dat me het leven beter zou maken.
- Ik bel dus opnieuw naar de klantendienst, en krijg daar iemand aan de lijn die me totaal niet verder wou helpen. Deze vertelt mij echter wel dat er een mogelijkheid is om terug te schakelen naar een Pay&Go, namelijk in en fysieke Proximus winkel. Ik stond aan de grond genageld. Ik zeg: dit is mij toen niet verteld (op 16 september). Als antwoord krijg ik: 'Tjah'. Ik vraag dus om deze kosten af te trekken van de factuur, alsook een vergoeding voor een deel van het Internet. Dit wordt geweigerd. Ik vraag haar letterlijk de vraag of ze het normaal vindt dat er vlakaf tegen mij wordt gelogen aan de telefoon (betreffende het terugschakelen naar een Pay en Go) waarop ik als antwoord krijg: "Wij zijn niet verplicht alles te vertellen, en misschien wist mijn college dat gewoon niet".
Amai, daar was ik dus veel mee! Ik had er nochtans expliciet achter gevraagd, dus had ze het mij WEL moeten vertellen.
Ik laat alles een uurtje bezinken en bel opnieuw. Daar krijg ik iemand aan de telefoon die het verhaal wel begrijpt, en om mij als klant te houden doet ze een voorstel. De 25 EUR dien ik alsnog te betalen, echter komt er een vergoeding ter waarde van het Internet bedrag. Dit onder de vorm van een credit nota (ik had toen mijn factuur reeds ontvangen, maar nog niet betaald). Dus ik zeg, akkoord, ik zal wachten op de credit nota.
Weken gaan voorbij, zonder credit nota. Wel een aanmaning in de bus voor de oorspronkelijke factuur. Dus ik bel opnieuw (om te zeggen dat ik wacht op de aangepaste factuur), wordt zeer vriendelijk ontvangen maar krijg te horen dat ik eerst de factuur dien te betalen, en dan pas krijg ik de creditnota. Zodoende doe ik dit.
Vandaag krijg ik dus mijn factuur:
25 EUR abonnement: volledig mee akkoord.
15 EUR herinneringskosten: ik was aan het wachten op jullie creditnota?! Ik wist niet dat de factuur eerst diende betaald te worden, er had mij dit niemand gezegd of gevraagd.
Tenslotten staat er 'commerciële geste mobiele data' ter waarde van 54 EUR. Dit is een commercieel tegoed. Ik was wat verwonderd dat dit niet werd afgetrokken van de huidige factuur, en begon verder te denken. Zou Proximus mij hier echt enkel een 54 EUR krediet hebben 'cadeau' gedaan, te gebruiken voor Internet, terwijl ik maandelijks reeds 2GB Internet heb? Ik vermoed van wel. Opnieuw werd dit mij volledig anders verteld aan de telefoon.
Vandaag heb ik reeds 9 keer willen bellen naar Proximus; telkens krijg ik te horen dat er vanwege een technisch probleem geen contact kan worden opgenomen met de klantendienst.
Graag had ik hiervoor, op vriendelijke manier, een oplossing willen vragen.
This topic has been closed for comments
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.