Vraag

4e decoder


Momenteel kan je maar 3 tv-toestellen aansluiten met een decoder. Dit omdat een 4e decoder technisch gezien niet mogelijk is, vanwege de extra druk die hij zou leggen op het verbuik.

Echter hebben wij 4 tv's thuis en is er dus één die geen decoder heeft en dus niets ontvangt. Ik heb me echter laten vertellen door een werknemer in een proximus winkel dat het in principe wel mogelijk zou zijn om een 4e decoder bij te nemen. Maar deze zou dan geen onafhankelijke besturing hebben, maar wel het beeld overnemen van één van de drie andere decoders.

Is dit waar ?

Zou het dan ook mogelijk zijn om een 4e decoder op te nemen in het abbonement ?

28 reacties

Ik heb vroeger al geruchten gehoorde dat voor het hoogste VDSL2 profiel in vectoring zone 1 (lijnsnelheid= 70mbps) dat een vierde decoder in de toekomst zou mogelijk worden, als dat nu al zo is weet ik echter niet en mss zal dat alleen maar mogelijk worden als de vectoring voor zone 1 overal rond is.
Maar dat zouden ze mss wel bij de klantendienst of technische dienst kunnen weten of dit al mogelijk is.
Reputatie 6
Badge +3
Ik heb nog nooit gehoord over het gebruik van een 4de decoder als "clone" van een andere, of iets dergelijks. Op VDSL2 zijn er momenteel nog geen profielen die meer dan 3 actieve decoders toelaten zover ik weet.

Voor de weinige mensen die het geluk hebben FTTH hebben zijn er wel 4 decoders mogelijk: zie website
Het zou nochtans kunnen, daarom niet als clone maar een echte, en mij ook niet verwonderen en waar rook is er vuur zeggen ze toch altijd ;-)
Natuurlijk zal het dan weer niet voor de lagere profielen kunnen.
En waarom zouden ze het niet doen als het mogelijk is!?
Reputatie 6
Badge +3
Een mogelijke oplossing is gebruikmaken van Chromecast en de TV Overal app (hopelijk snel ook de Proximus TV app) of een android mediaspeler met de proximusTV app?
Dat gebruik ik al (via TV-Overal) :-)))
maar ik denk dat TS het liever via decoder wil,
die vraag om meer dan 3 decoders heb ik al enkele keren gelezen via sociale netwerken en forums, dus er is blijkbaar toch vraag achter, daar heb ik ergens gelezen dat Pro⌘ dit ook zou van zin zijn maar in hoeverre dit geruchten waren weet ik ook niet.
Reputatie 7
Badge +1
Met vectoring en V5c decoders (max. 1 stream per decoder en 6 Mbps per stream) kan dat geen probleem zijn toch? alle opnames van eender welke decoder zijn dan (voorlopig toch) wel zichtbaar en afspeelbaar op alle decoders...Kan wel wat onenigheid veroorzaken in veel gezinnen? Want het zal dan wél behoorlijk onoverzichtelijk worden.
He kan zeker ze moeten alleen het TV profiel wat verhogen zelf tot zone 3 met vectoring zou een 4de decoder nog mogelijk zijn en de opnames op de cloud (nPVR), toch voor zone 3 zeker dan allen via cloud.
Reputatie 6
Badge +1
Ik heb een draadloos zendertje op de decoder in de woonkamer en een draadloze ontvanger op de Tv in de keuken. Werkt prima, je kijkt dan wel hetzelfde alsop decoder in woonkamer. Eén nadeel als je de magnetron gebruikt heb je storing. Omdat de tv daar niet zo vaak opstaat vond ik het de huur van, in mijn geval, derde decoder niet waard. In de keuken TV zit ook een DVB ontvanger en dan kan ik toch altijd zonder problemen Eén, Canvas en Ketnet ontvangen en een aantal VRT radio's.
waar sluit je dan je draadloos zendertje aan op je decoder, is dat op de hdmi en wordt de hdmi dan terug doorgelust naar de decoder ?
Reputatie 7
Badge +1
waar sluit je dan je draadloos zendertje aan op je decoder, is dat op de hdmi en wordt de hdmi dan terug doorgelust naar de decoder ?
En heb je voor die DVB-tuner geen coaxkabel- of satelliet-signaal nodig? Met googlecast zou je ook kunnen werken met TV Overal op tablet of smartphone. In de nieuwere Proximus TV app. is nog geen casticoon voorzien, maar je kunt je behelpen met het casten van het volledige scherm.
Reputatie 6
Badge +1
waar sluit je dan je draadloos zendertje aan op je decoder, is dat op de hdmi en wordt de hdmi dan terug doorgelust naar de decoder ? Op de scart, heb nog V4 decoder, zal dat dan binnenkort wel moeten veranderen.
Reputatie 6
Badge +1
waar sluit je dan je draadloos zendertje aan op je decoder, is dat op de hdmi en wordt de hdmi dan terug doorgelust naar de decoder ?
En heb je voor die DVB-tuner geen coaxkabel- of satelliet-signaal nodig? Met googlecast zou je ook kunnen werken met TV Overal op tablet of smartphone. In de nieuwere Proximus TV app. is nog geen casticoon voorzien, maar je kunt je behelpen met het casten van het volledige scherm.
De DVB ontvanger werkt bij mij met gewoon een coaxkabel in de antenne aansluiting te stoppen, wel even vermelden dat de zender hier verderop in onze straat staat. Ik heb ook een googlecast en inderdaad jammer dat het cast icoontje niet in de app staat. Dat geld voor heel veel apps, Stevie free, VTM enz hebben het ook niet. Blijkbaar zijn ze bang dat iedereen dan zijn tv abonnement gaat opzeggen. Ik heb een Huawei Smarthphone en ook een Samsung Galaxy Tab 3, maar beide schermen van deze toestellen kunnen om de één of andere reden niet gecast worden. Met de Apple Ipad Air 2 lukt het dan weer wel.
Blijkbaar zijn ze bang dat iedereen dan zijn tv abonnement gaat opzeggen.

Dat zou niet helpen want dan is het ook gedaan met PX-TV app of ook met TVO.(waar je wel het cast-icoon nog hebt).

DVB-T werkt bij mij hier ook niet met een binnenhuis antenne maar met een Yagi antenne onder de dakpannen gaat het wel nog!
Reputatie 7
Badge +1
Dat wil dan zeggen, dat je nog een werkende kabelaansluiting van Telenet hebt. Normaal werken dan alleen de niet-gecodeerde zenders op (hoofdzakelijk VRT-zenders). Voor de gecodeerde heb je een CI+-module van Telenet nodig en een CI+-sleuf in je TV. Ik begrijp ook niet waarom je geen volledige schermcasting kunt doen met je Googlecast. Dat moet je wél vanuit de GoogleCast app. starten dan. Er ook rekening mee houden dat de Chromecast 1 enkel 2,4Ghz Wifi ondersteunt. Je kunt dan je hele tabletscherm casten, ook de Px TV app.
Is dat beeld bij u even goed met screencast als bij googlecast via TVO cast-icoon)
Die screencast was dat vroeger geen aparte app naast googlecast-app of vergis ik mij?

je zegt: Chromecast 1 enkel 2,4Ghz Wifi ondersteunt

ook rekening mee houden als je met je toestel via een wifi repeater op lokaal netwerk gaat, het ook niet werkt
Reputatie 6
Badge +1
Dat wil dan zeggen, dat je nog een werkende kabelaansluiting van Telenet hebt. Normaal werken dan alleen de niet-gecodeerde zenders op (hoofdzakelijk VRT-zenders). Voor de gecodeerde heb je een CI+-module van Telenet nodig en een CI+-sleuf in je TV. Ik begrijp ook niet waarom je geen volledige schermcasting kunt doen met je Googlecast. Dat moet je wél vanuit de GoogleCast app. starten dan. Er ook rekening mee houden dat de Chromecast 1 enkel 2,4Ghz Wifi ondersteunt. Je kunt dan je hele tabletscherm casten, ook de Px TV app.
Ik heb geen Telenet aansluiting, ik ontvang het rechtstreeks uit de ether. Met de ingebouwde DVB ontvanger, TV in Spanje gekocht, zit daar standaard in. Daar heb je gratis ontvangst van een dertigtal belangrijkste TV zenders en ook nog de meerderheid in HD.
Ik heb Chromecast 2, komt een melding apparaat wordt niet ondersteund, dus kan enkel de apps met googlecast icoon casten. Met de laptop en Ipad air2 gaat het wel, deze zijn blijkbaar wel compatibel.
Reputatie 6
Badge +3
Ik heb een draadloos zendertje op de decoder in de woonkamer en een draadloze ontvanger op de Tv in de keuken. Werkt prima, je kijkt dan wel hetzelfde alsop decoder in woonkamer. Eén nadeel als je de magnetron gebruikt heb je storing.

Eigenlijk vervang je dus de kabel naar je TV door een draadloze oplossing?
ja het is draadloos dat wel, maar hij maakt er wel een "cloon" van zoals ongeveer topic starter het een beetje voorstelde maar dan wel zonder bijkomende decoder als cloon en zou eigenlijk wel kunnen de oplossing zijn voor topic starter.
Dus het is wel meer dan de kabel naar TV draadloos maken want zijn eerste TV blijft via HDMI verder werken, wel slim gezien :-)))

Of hoe zeggen ze dat alleen kan je nooit even veel weten als allen samen ;-))
Maar dat heeft ook nog een andere naam zeker, goochelen op tinternet 😉
Reputatie 7
Badge +1
ja het is draadloos dat wel, maar hij maakt er wel een "cloon" van zoals ongeveer topic starter het een beetje voorstelde maar dan wel zonder bijkomende decoder als cloon en zou eigenlijk wel kunnen de oplossing zijn voor topic starter.
Dus het is wel meer dan de kabel naar TV draadloos maken want zijn eerste TV blijft via HDMI verder werken, wel slim gezien :-)))

Of hoe zeggen ze dat alleen kan je nooit even veel weten als allen samen ;-))
Maar dat heeft ook nog een andere naam zeker, goochelen op tinternet ;)

Hij moet dan wél zijn zenders verzetten op de decoder die aan zijn hoofd-TV staat? En TV-signaal uit de ether? moet je daar niet minstens een (kleine) schotelantenne voor hebben?
Inderdaad je kan niet alles hebben in het leven 😉
'k heb nog eens getest met mijn s4 mini en de beeldkwaliteit is wel een stuk beter met TVO(GC-icoon) dan bij PX-TV (GC-screen-mirror)
Reputatie 6
Badge +1
ja het is draadloos dat wel, maar hij maakt er wel een "cloon" van zoals ongeveer topic starter het een beetje voorstelde maar dan wel zonder bijkomende decoder als cloon en zou eigenlijk wel kunnen de oplossing zijn voor topic starter.
Dus het is wel meer dan de kabel naar TV draadloos maken want zijn eerste TV blijft via HDMI verder werken, wel slim gezien :-)))

Of hoe zeggen ze dat alleen kan je nooit even veel weten als allen samen ;-))
Maar dat heeft ook nog een andere naam zeker, goochelen op tinternet ;)

Hij moet dan wél zijn zenders verzetten op de decoder die aan zijn hoofd-TV staat? En TV-signaal uit de ether? moet je daar niet minstens een (kleine) schotelantenne voor hebben?


Ja uiteraard moet ik het dan wel verzetten op de decoder bij de hoofd TV, maar is niet zo'n probleem kan ik het programma blijven volgen terwijl ik aan het koken ben. Meer info over digitale TV in de ether klik op de link voor meer info, heb geen antenne nodig omdat de zender Antwerpen centrum bij ons in de straat staat, ik kan hem zien vanuit het raam. http://www.vrt.be/ontvangst-dvb-t
Met GC (google cast) zou je het ook kunnen doen zonder een 'draadloze scart' en ik denk dat je beeldkwaliteit zeker zo goed zou zijn zelfs met PX-TV (GC-sreen-mirroring)
TVO (GC-icoon) heeft nog beter beeldkwaliteit.
@Sinjoor, ik heb eens met de S4 op wifi-5.0 getest op GC-screen-mirroring) en da "GC-Dongle V.1" wordt gevonden,
had jij niet gezegd dat dit niet lukte bij u op 5.0 GHz of heb ik het verkeerd voor ?
Reputatie 7
Badge +1
@Sinjoor, ik heb eens met de S4 op wifi-5.0 getest op GC-screen-mirroring) en da "GC-Dongle V.1" wordt gevonden,
had jij niet gezegd dat dit niet lukte bij u op 5.0 GHz of heb ik het verkeerd voor ?

Neen, ik heb gezegd dat het mij verwonderde dat het wél ging met Chromecast(GC) op 2,4Ghz en tablet of smartphone op 5Ghz, en toen heb jij mij uitgelegd waarom dat wél ging.
@WWilliamm; dan heb jij geluk dat je zo dicht op de zendmast zit hé. En ik begrijp nu wél waarom het voor jou niet zo erg is dat beide TV's op dezelfde post moeten staan.

Reageer