30d bij programma opname en groot beeld.

  • 16 March 2011
  • 3 reacties
  • 1299 Bekeken

Diverse malen vond ik bij het vooraf programmeren van een programma in de planning achteraan naast de "R" eveneens "30d".

Groot was telkens mijn verbazing dat de opname NOOIT leek te starten vermits ik nog de "rYC" noch het "rode record" lichtje zag aanflitsen.

In feite kreeg ik dit enkel bij een programmatie op Canvas. Op andere zenders ging alle programmatie zijn normale gang. Ik ging dus van het standpunt uit dat de programmatie mislukt was...

Na telefonisch contact met Belgacom werd mij gemeld dat het programma wel degelijk wordt opgenomen...maar niet op de harde schijf van de Digicorder maar op het "Netwerk"...en effectief, de opname is echt te bereiken en te bekijken, maar enkel gedurende 30 dagen. Alleen wordt dit voor zover ik weet nergens vermeld. Volgens Belgacom kan op die manier, en tegelijkertijd, een programma op de harde schijf en een programme op het netwerk worden opgenomen...heb het nog niet geprobeerd...

Hoe komt het dat die "30d", zonder dat ik daartoe aanleiding geeft (ik doe niets) daar soms staat ? Ik weet nu ook dat ik de "groene knop" dien te gebruiken om de "30d" uit te schakelen en gewoon op de harde schijf te progammeren. Maar van waar komt die "30d" ? Doe iets verkeerd ?

Als Belgacom TV opstart krijg steeds het scherm met een klein beeldschermpje bovenaan rechts en in het midden het menu met de diverse aan te klikken mogelijkheden.

Is het niet mogelijk om onmiddellijk een volledig beeld te verkrijgen ?

3 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Je bent de laatste maand(en) zeker in het buitenland geweest, of toch zeker nooit op dit forum. Er zijn hier al tientallen discussies gevoerd over dit item.

Je kunt ook info vinden onder de blauwe knop (bij elke zender) en dan info.

Opnames op de server zijn sedert enige tijd mogelijk onder de naam nPVR, vooral om mensen te helpen waar de lijncapaciiteit geen opnames op de harde schijf toeliet omdat de streams niet voldoende waren. (ook zeker geen VDSL2 en HD mogelijkheid.)

Bij mensen met een lage capaciteit wordt dan ook de opname automatisch op de server van Belgacom gedaan (wat theorie is, want alles staat op die servers, je programmeert enkel de tijdspanne van een bepaalde zender die je tijdens 30 dagen vanop de server kunt bekijken, zoals met een gehuurde film of een TV programma van Ooit Gemist of Iwatch enz., maar dan gratis gedurende 30 dagen). Tijdens het kijken ernaar wordt de opname dus van de server naar je decoder gestreamd, wat de bediening van doorspoelen wat kan beïnvloeden/vertragen.

Als je lijn voldoende capaciteit heeft, wordt een opname (van hoofdzakelijk Belgische zenders in SD met uitzondering van Een/Ketnet/Canvas en VTM, die je wél in HD kunt opnemen) altijd eerst in PVR (harde schijf) gepland, maar je kunt die met de groene knop "bewaartijd verlengen" naar nPVR omzetten, behalve bij serieopnames. Er wordt dan enkel automatisch in nPVR gepland als er op dat moment op PVR al een overlappend programma gepland staat. Voordeel van nPVR is dat geplande opnames nooit overlappen met andere opnames (want op de server beschikbaar). In de instructies staat dat je tot 2 programma's met nPVR kunt inplannen, maar in praktijk zijn dat er veel meer. Ik heb er bv. gisteren 4 zo opgenomen + 1 op de harde schijf (PVR).

Je zult ook merken dat die 30d elke dag aftellen naar 29d, 28d enz.

Hoop dat het een beetje duidelijk is.
Ben in feite, laat ons zeggen, nieuw op het forum.

Bedankt voor de info.

Hebt U ook nog verklaring voor mijn tweede vraag, of is het normaal dat bij de start ik nooit een volledig beeld van de zender krijg.

Mogelijk staat dit ook al op het forum, maar ben nog mijn weg aan het zoeken...
Neen, het is niet mogelijk om het menu niet te tonen bij het opstarten.

Reageer