Beantwoord

2 modems in 1 huis


Hallo


Beneden in mijn huis staat een B-box 3 maar nu wil ik boven in mijn kamer een lan verbinding aanleggen. Het probleem is dat ik geen draad van beneden naar boven kan trekken. Op het eerste verdiep is echter wel een telefoonstekker. Van daaruit wil ik cat5e draad leggen tot in mijn kamer. Heb ik hiervoor een nieuwe modem nodig? Zelf ken ik niet super veel van netwerken, vandaar mijn vraag. :)
Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Elsa 15 July 2016, 21:32

Bekijk origineel

25 reacties

Je hebt hiervoor geen nieuwe modem nodig je zou tot op het 1st verdiep met PLC adapters kunnen werken die je beneden in een stopcontact steekt en verbindt met utp aan je bbox3 en op het eerste kan je een tweede plc in het stopcontact steken en daar je aangelegde utp kabel er ook op aansluiten.
Je zou zelf eerst kunnen proberen met de tweede pls direct in je kamer te plaatsen.
Misschien lukt het wel door één wifi bridge bij te kopen en op je kamer te plaatsen, of het goed werkt zowel voor plc's of wifi-adapter hangt van de lokale situatie af.
Ideaal zou natuurlijk zijn moest je van aan de bbox3 een utp kabel kunnen trekken tot in je kamer.
hier vindt je de draadloze apparatuur die bij proximus te koop is
http://www.proximus.be/nl/id_cr_connecttv/particulieren/producten/toestellen/toestellen-voor-internet-en-tv.html
zoals
- plc adapters
- Plc adapter wifi-extender
- Wifi-bridge
Ik wil graag een goede verbinding zoals mijn computer die naast de b-box 3 staat. Ik ga in september een computer maken en het is voornaamlijk bedoeld voor te gamen, vandaar dat ik een kabel wil trekken. Met powerline hadden we in het verleden niet zoveel succes. De afstand was wat te groot en de internet sterkte was niet super. Is er toevallig nog een mogelijkheid? Alvast bedankt!
je zal maar de hoogste prestaties krijgen door echt je te verbinden met een utp kabel
maar een wifi-bridge die nu de wifi ac ondersteunt haalt wel hoge snelheden, weeral in goed omstandigheden, en dat kan je alleen maar uittesten ter plaatse om 100% zeker te zijn dat het voldoening zal geven, die werkt op 5GHz wifi en daar verzwakt het signal uiteraard vlugger door afstand en tussenliggende muren afhankelijk van het materiaal.
NB: als je wat info wilt over de wifi-bridge vind je hier=> http://bgctv.skynetblogs.be/#wifibridgespecificaties
Reputatie 3
Badge +1
Je kan ook indien de telefoonkabel die op het eerste verdiep aankomt door een buis loopt je utp aan je telefoonkabel beneden vastmaken en zo je utp tot boven trekken. Indien ooit nodig kan je de utp nog altijd gebruiken als telefoonkabel. Die draadloze oplossingen zijn natuurlijk altijd een goed alternatief maar als er ook maar een optie is om kabel te leggen is kabel altijd de beste optie!

Voor gaming geeft PLC wel een betere PING, het nadeel is wel dat de PLC niet overal even goed werkt. Best even checken welk electriciteitsnet je hebt. 3x220 geeft meestal minder problemen dan 3x380 + 0. Dus even in je hoofdzekering de draden tellen.

Andere optie is je modem naar je 1ste verdiep zetten en zo naar beneden sturen voor internet /tv als je meer prioriteit wil richting je pc.
Let wel op, je kan niet zomaar je modem van plaats veranderen zonder je bekabeling anders aan te sluiten van je telefoonlijn

MVG
Kan Proximus eigenlijk een kabel tot boven trekken in de muur zonder heel de muur open te breken?
Reputatie 3
Badge +1
Een elektricien kan dit ook, Proximus trekt geen kabels tenzij er echt een specifieke wachtbuis is, boren niet vertikaal, vervangen in het algemeen geen bestaande bekabeling die nog werkt. Je modem boven aansluiten zou optioneel nog kunnen...
In ieder geval Tom als je met PLC of draadloos moet werken zal je het eerst moeten uitproberen want je kan nooit zeker zijn op voorhand dat het werkt, zoals ik reeds gezegd heb probeer met utp te werken al moet 100 m utp kabel trekken 😉
Je kan ook indien de telefoonkabel die op het eerste verdiep aankomt door een buis loopt je utp aan je telefoonkabel beneden vastmaken en zo je utp tot boven trekken

of gewoon een utp naast de telefoonkabel erbij trekken met een trekkabel (zo heb ik het gedaan) , bij mijn broer heb ik zelf een utp door de zelfde buis getrokken waar zijn TN coax in loopt, soit ik geef ze maar als tip mee indien het voor u op die manier ook zou lukken.
3x220 geeft meestal minder problemen dan 3x380 + 0

was vroeger zo ! (ter info: 3x230 en 3x400 + 0)
Met de laatste versies van PLC's (homeplug) wordt zelf ook nog de aardgeleider gebruikt voor signaal overdracht wat nog eens een winst maakt tov de oudere plc's, eigenlijk kan om het even welke combinatie van twee kabels gebruikt worden!
Waarschijnlijk ga ik een elektricien laten komen om ineens in meerdere kamers een aansluiting te zetten voor internet en TV.
Graag wil ik jullie allebei bedanken voor de hulp!

Mvg
Reputatie 3
Badge +1
Ja en nee, kom soms tegen dat ik de PLC uitmeet en +- 450Mbit (heen en terug) op de connectie meet en toch onderbrekingen/blokjes heb op TV, als het aan mij lag en ik er over mocht beslissen verdwenen de PLC uit het gamma of worden ze enkel nog voor niet TV doeleinden gebruikt, PLC is zo sterk als het zwakste puntje in een elektriciteitsnetwerk. 1 Enkel kabelje dat van slechte kwaliteit is kan alles verstoren. Heb thuis 3 zekeringkasten en 3x380 + 0 (pak de minimumwaarde in levering van stroom daar dit regioafhankelijk is) en over 2 kasten heb ik een goede connectie zonder probleem. Soms kom je in een nieuwbouw en werkt het niet deftig. Ik vind die dingen echt onbetrouwbaar en spendeer toch nog altijd liever geld aan utp kabel daar je voor de prijs van een duo set bijna een doos utp van 200m hebt. En idd, indien je een trekijzer hebt trek je best een kabel bij of je kan ook gewoon je telefoonkabel gebruiken om 2 utp erdoor te trekken, heb je geen trekijzer nodig 🙂
De nieuwe plc's hebben toch geen last meer van drie fasen al bij enkele klanten uitgetest (zoon installeert veel PLC's) uitgetest de aarding speelt een veel grotere rol in doorvoersnelheid aangezien mimo dan mogelijk wordt 2Tr/4Rx, moet wel op de plc's vermeld staan dat ze MIMO ondersteunen want anders is het SISO.
Ik begin mij af te vragen of die van prox wel de HP-AV2 ondersteunen uit de negatieve uitleg die je doet ??
je zit ook op een slecht net aan gezien je geen 3x400 hebt, dat is mss de reden :-))))))

Nu één feit is zeker, Je kan er zoveel theorie over verkopen als je wilt maar bij een praktisch test komt zeker de waarheid boven 😉
Kabel trekken in bestaande kabelbuis hangt af van enkele dingen.
- de afstand
- zijn er veel bochten
- hoeveel kabels zitten er al in
- is er bij de bouw iets ingeraakt dat kan leiden tot obstructie of zit er een knik in leiding

En dan is er nog het feit dat ge een aansluiting moet plaatsen.

Hier lukt(te) het indertijd met Powerline adaptertjes, ben zelfs nog aan het denken ze een upgrade te geven. de 1200Mbps van Devolo werken met ook de 0-geleider zoals Elsa zei. internet is belange zo snel niet. dus wat snelheids verlies ga je niet merken op dat gebied. een echte gigabit netwerk kwaliteit moet je er niet van verwachten.
Een goed netwerk indien verreist doe je met kabels.

mvg
Er bestaat geen twijfel dat er niks boven utp gaat dat valt buiten alle discussies maar als je geen mogelijkheid hebt om die te leggen dan ben je wel verplicht van alternatieven te zoeken.
En of je een kabel al dan niet kunt bijtrekken , probeer het gewoon anders ga je het nooit weten, mijn vader zei altijd in al die tijd dat je het hier aan het uitleggen bent kon ik het 10 keren uitgeprobeerd en uitgevoerd hebben 😉
mits hij over het materiaal beschikt.
Het is hier dan ook forum theorie 🙂
Reputatie 6
Badge +3
TomV zegt dat het om te gamen is. Dan is bekabeld sowieso het beste.

Maar er zijn ook andere oplossingen bijv zelf vdsl inhuis plaatsen.
Hier eentje: https://www.amazon.com/gp/aw/d/B002CLKFTG?fp=1&pc_redir=T1&tag=cnet-viglink-20
Reputatie 6
Badge +3
Goedkoper model: ://www.amazon.com/gp/aw/d/B01BOD8C9W?psc=1
Dan heb toch nog altijd utp/TF-kabel nodig dus helpt dat TS niet veel vooruit of mis ik hier iets ?
zelf al plaatst hij de modem boven (zoals voorstel Longhouse) kan toch ook over utp of TF kabel, heb ik trouwens zo uitgevoerd.
En is toch een stuk goedkoper bv 20 meter TF kabel dan die toestellen te moeten kopen en op die 20 m zijn mijn VDSL karakteristieken niet veranderd.
mits hij over het materiaal beschikt.
Het is hier dan ook forum theorie :-)

nylon trekkabel en wat utp kabel kost toch de wereld niet.
Ik heb dat op plaatsen geprobeerd waar het niet lukte maar dat materiaal heb je nog voor later en zelf al is het verloren, eens minder op restaurant gaan en je hebt het al uitgewonnen ;-))
Een lange utp kabel kan je gebruiken om draadloze oplossingen te overbruggen om fouten te elimineren bv.
zo'n utp kabel tang en RJ45 stekkers heb ik nog in de Makro gekocht, het moet geen professioneel materiaal voor die paar keer dat je dit toch maar gebruikt. Enfin ieder zijn dada natuurlijk ;-)

Opmerking: Ik veronderstel dat TS al lang opgegeven heeft na al onze uitleg hier :LOL:
Reputatie 6
Badge +3
Dan heb toch nog altijd utp/TF-kabel nodig dus helpt dat TS niet veel vooruit of mis ik hier iets ?
zelf al plaatst hij de modem boven (zoals voorstel Longhouse) kan toch ook over utp of TF kabel, heb ik trouwens zo uitgevoerd.
En is toch een stuk goedkoper bv 20 meter TF kabel dan die toestellen te moeten kopen en op die 20 m zijn mijn VDSL karakteristieken niet veranderd.


Er ligt blijkbaar een telefoonkabel tussen de 2 ruimtes.
Met een interne VDSL kan je een telefoonkabel gebruiken om ethernet om te zetten in DSL en aan de andere kant opnieuw in ethernet.
Maar dat vind ik is een dure oplossing, zelf zou ik het als allerlaatse optie proberen. Beter iemand betalen om een gat te boren en kabeltje te trekken.

Zelf heb ik al eens thuis 2 uur zitten boren om een gat door beton te krijgen, een buisje te steken en daar zitten nu al 3 netwerkabels door. (Met beter materiaal was dat misschien sneller gebeurd)
Ook heb ik al netwerkkabel in via mijn spouwmuur naar andere kamers en zolder gebracht (kwestie van erbij te zijn terwijl de ramen vervangen worden;..).
Als het echt nodig is kan je ook een kabel door de muur naar buiten boren....

Ik ken de toestand natuurlijk niet van TomV als hij zegt dat hij géén kabel kan trekken naar boven.
Het huis van TomV is misschien gehuurd en dergelijke zaken kan je ook niet zomaar in een huurhuis doen.
Moest ik u zijn ik zou een tot bij Tom gaan, je hebt er al ervaring mee de nodige boren enz .... :-))))
zoals je zegt: Er ligt blijkbaar een telefoonkabel tussen de 2 ruimtes.
dus het kan zoals Longhouse voorgesteld heeft ook en zoals ik het ook vroeger opgelost heb, modem staat nu 20 meter verder aangesloten met gewone TF kabel.
Reputatie 3
Badge +1
Het lijkt mij ook een beetje waanzin om van je VDSL modem, naar LAN en van LAN terug een VDSL signaal te gaan maken naar een ander verdiep, als je de modem verplaatst gaat je VDSL signaal gewoon door en heb je geen toestel van zo veel geld nodig. Kan me nu wel voorstellen dat je niet zomaar een gat boort naar boven toe, de risico's die je neemt zijn te groot zonder deftige detector voor leidingen. Laat staan als je juist verbouwd hebt / huurt of dergelijke dat je niet zomaar een gat naar boven toe boort, zoals Elsa zei, gewoon nylon trekkabel kopen, dat kost mischien 5€ of je bestaande kabel gebruiken om een nieuwe erdoor te trekken kost niets, als andere oplossing gewoon de modem verplaatsen als dit gaat voor TV DMV Wifi Bridge of PLC. Maar de keuze bij mij is simpel, voor beiden een UTP als dit kan! De buur / broer / etc zijn PLC / Wifi Bridge eens testen en dan eens kijken is soms nog het eenvoudigste...
Kan inderdaad zijn dat het lukt want bij mijn zoon werkt het met wifi-bridge waar 3 verdiepingen tussen zitten, ik had eerst gedacht dit lukt nooit maar zoals je ziet je moet het gewoon een tijd uittesten, het hangt gewoon af van het materiaal waar het wifi signaal door moet passeren.

Reageer