2 bboxen, kan dit een probleem vormen?

  • 3 April 2014
  • 5 reacties
  • 335 Bekeken


Beste belgacom klanten, hier een vraag voor jullie vooraleer ik 1 van de winkels ga zotmaken.





Wij hebben beneden een bbox2 staan die in contact staat met de digitale tv en 1 vaste pc.


Ook wifi is ingeschakeld.


Ik heb boven een playstation staan en nog een vaste pc, alsook nog 1 op de kamer van mijn broer.


In plaats van wi-fi extenders en wallpluggen te installeren (ik heb met de wallplug al problemen gehad) had ik het idee om ook boven een extra bbox te plaatsen. ik heb op mijn kamer boven een telefoonaansluiting en had dus het idee om daarop een bbox (2 of 3,welke beschikbaar is) aan te sluiten zodat ik zowel mijn playstation als vaste pc daar kan aansluiten.





Het wifi signaal van de bbox2 boven geeft maar een signaalsterkte van 49% aan en daarom deze drastische vraag.





Heeft iemand hier opmerkingen of aanbevelingen bij of ga ik toch direct best met die vraag naar een verkooppunt?


Alvast bedankt !

5 reacties

  • Een manier is een zogenaamd Access point (eigenlijk een draadloze switch) aan te sluiten op je modem via een ethernetkabel (bv. UTP cat 5e); die je dan plaats waar je het meest Wifi nodig hebt. (deze methode zal dan bij u ook niet toepasbaar zijn ; ethernet kabel trekken !) Zo'n AP behoud ook de volle snelheid van je Wifi-router (BBOX).
  • Een andere oplossing is een Repeater plaatsen, met als voordeel dat je hiervoor geen ethernetkabel nodig hebt om hem te verbinden met je modem; deze versterkt het Wifi signaal, maar heeft wel het nadeel dat het de wifi-snelheid verlaagt tot de halve snelheid van je wifi-router (BBOX).
  • Wifi-Bridges ook te koop bij Belgacom bij een bbox3 heb je maar één nodig omdat de bbox3 er één aan boord heeft bij de bbox2 heb je er twee vandoen.
  • Homeplugs zoals devolo ook te koop bij Belgacom
Dit onderwerp is al wat ouder, maar misschien toch nog actueel.
Ik wil ook m'n wifi bereik van de Proximus BBOX3 in de garage uitbreiden met behulp van een access point. En ik vraag me af of ik hiervoor een tweedehandse BBOX3 (van Sagem ) kan gebruiken ?

Ik zou dus een ethernet poort van die tweedehandse BBOX3 via een lange ethernet kabel verbinden met een ethernet poort van de Proximus BBOX3 in de garage. Dan geef ik die tweede BBOX3 een andere SSD-naam, een ander IP adres, schakel DHCP uit en dan zou alles moeten werken, denk ik.

Klopt mijn redenering ? Zou dit inderdaad kunnen werken (of krijg ik problemen met de VLANs - die kan ik als ordinaire 'user' niet wijzigen geloof ik)
Reputatie 6
Badge +4
Ik vermoed als je DHCP uitschakelt en PPPOE uitschakelt dat dit geen probleem mag vormen, mogelijks ook firewall op 'LOW' zetten, heb je nog een B-box in reserve? Anders zijn er ook alternatieve routers op de markt, hoeft geen modem te zijn. Groeten Jean-Paul.
of gewoon een AP >
voorbeelden > https://tweakers.net/categorie/314/access-points/producten/
Nee, is heb geen tweede bbox3 in de schuif liggen 🙂 Ik zag dat iemand op een website zijn bbox3 tweedehands verkocht...
Ik dacht dat er misschien voordelen waren of misschien extra functionaliteiten als ik hetzelfde toestel als de Proximus modem als AP ging gebruiken.
Alvast bedankt voor de reacties.

Reageer