2 Bboxen in 1 netwerk.

  • 7 January 2012
  • 18 reacties
  • 1004 Bekeken

Dag iedereen,

Nu we een nieuwe bbox 2 hebben gekregen van belgacom heb ik nog een bbox 1 over. Nu wil ik die bbox1 gebruiken om boven ook een goed wifi signaal te hebben.

De situatie is als volgt:

Telefoonkabel --> Bbox2 --> develo(powerlan) --> Bbox1 --> wifi

en aan de bbox2 zit nog een computer.

Het lukt me om de bbox1 te gebruiken als switch en de wifi lukt eigenlijk ook. Maar het probleem is als ik wil overschakelen naar het wifi signaal van de bbox2, dat dit niet lukt. En ook andere computers kunnen geen gebruik maken van het wifi signaal van bbox2.

Iemand tips en hints?

alvast bedankt.


Edit: Dus eigenlijk wil ik twee wifi-netwerkjes.

18 reacties

Dat heb ik nog niet geprobeerd met een bbox maar dit zou inderdaad moeten lukken als je de bbox(1) gebruikt als switch dus dhcp uitzetten op bbox(1) en je lan IP adres van bbox(1) veranderen naar bvb 192.168.1.254
Bedankt voor de reactie.

Dat heb ik allemaal al gedaan en lan lukt goed. En wifi ook maar niet op beide bboxen. Overschakelen van het ene wifi netwerk naar het andere lukt niet. Ik kan er maar 1 gerbuiken. En dat geeft me geen voordelen.
Heb je de de wifi kanalen verschillend gezet bvb op 1 en de andere op 6 en dezelfde Beveliging en paswoord en SSID gebruikt ?
Dat nog niet. Eens proberen.

Weer bedankt.
Badge +1
Om van Twee wifi signalen 1 te maken moet je router wds ondersteunen zo moet je niet veranderen van draadloos signaal. Maar aangezien je bbox 1 geen wds ondersteund en je bbox 2 ook niet zal dit dus niet gaan. Je kan altiijd een andere router kopen om de bbox 1 te vervangen zodat je dan je bbox 2 gebruikt en een andere router(die je dan bovenzet waarschijnlijk) die WDS ondersteund. Een voorbeeld router die WDS ondersteund vindt je hier. Deze router gebruik ik namelijk naast mijn bbox 2. Hoe je het WDS gebeuren moet instellen vindt je in dit topic.
Het moet niet persé 1 draadloos netwerk zijn. Het mogen ook twee kleintjes zijn. Bv WifiBoven (bbox1) en WifiBeneden (bbox2).
mss dan toch best twee verschillende ssid gebruiken want dan kan je zelf kiezen wel wifi signaal je wilt !
Oke morgen probeer ik verder.

Alvast bedankt

Even resumeren:

•Eerste BBOX •192.168.1.1
•DHCP
•wireless channel zoals 6

•Tweede BBOX
•192.168.1.254
•DHCP is disabled
•Identieke wireless security als eerste BBOX
•Uitgezonderd wireless Channel bvb neem hier 11 als de eerste op 6 staat
•Vaste netwerkabel verbinding tussen LAN poort eerste en LAN tweede BBOX

Beide kan je een zelfde SSID geven maar het roamen verloopt niet altijd op de goeie manier
dus mss beter een aparte SSID nemen voor elke bbox dan kan zelf het AP kiezen voor je wifi.
Alles lukt perfect, maar als ik wil overschakelen tussen de twee netwerken dan lukt dat niet. Dan zegt windows dat ik geen verbinding kan maken.
Dus je hebt alles ingesteld als https:///posts/718c69e4f2#2bboxenin1netwerkresumee veronderstel ik met twee aparte SSIDs
Ja. Ik denk dat het niet mogelijk is zonder veel problemen te hebben.
Wat is nu juist het probleem nog? als je met een bepaald ssid werkt laat ons zeggen met SSID1 dan kan je niet overschakelen naar SSID2 en vice versa, is het dit wat je bedoelt?
Ja juist. Ik moet dan 1 wifi signaal uitzetten en dan lukt het wel.

Maar ik ga het verhelpen door gewoon een nieuwe router te kopen met sterker wifi. BBox2 gewoon gebruiken als modem.
Wel raar als je op wifi SSD1 geconnecteerd staat en en dan een disconnect doet

en vervolgens connect doet op SSD2 dan gaat dat niet dus !!
Kan er iemand mij zeggen waar ik dat kan afleggen op een box2 voor dat hij niet meer zoekt naar een vsdl lijn, nu pinkt dat lampje altijd op mijn SSD2 en dat is niet nodig aangezien er toch geen telefoonlijn aan gekoppeld is?
Als je bedoelt om de wif uit te zetten van je 2de bbox, als volgt



  • Dan kan u surfen naar http://192.168.1.1 en klikken op "Advanced Settings".
  • Dan klikt u op "Wireless" en klikt u bovenaan op de knop "Deactivate".
Ik bedoel dat het lampje niet meer knipert dat die aan het zoeken is voor verbinding te maken met de modem.

Reageer