Vraag

Lastige fiberaansluiting

  • 3 April 2024
  • 6 reacties
  • 104 Bekeken

Na 6 maanden wachten op de voltooiing van de openbare werken aan mijn straat, is het volgende week woensdag 10 april eindelijk zover en wordt de fiber aansloten 👏! Althans, dat hoop ik 🤞...

Mijn bestelling van een Flex Fiber pack staat namelijk al maanden op pauze omdat bij de vorige afpsraak voor aansluiting de technieker onverrichter zake is weggegaan. Omwille van die werken die toen nog volop bezig waren, kon hij met zijn bestelwagen met geïntegreerde lift niet tot bij mijn voorgevel komen en kon hij volgens hem de fiberaansluiting onmogelijk maken.

Deze werken zijn nu dus net afgelopen, maar als ik het zo bekijk, maak ik me serieus zorgen dat de aanpak met een bestelwagen met geïntegreerde hoogtewerker nog steeds niet gaat lukken.

In plaats van de situatie te proberen beschrijven, heb ik een foto genomen en daarop de belangrijkste zaken aangeduid:

De groene lijn geeft dus aan waarlangs de installateur de fiberkabel moet trekken om vanaf de aftakdoos op 7.5 meter hoogte op de gevel (daar geplaatst door Proximus zelf) tot aan het ingangspunt naar mijn technische kast te komen.

Gezien het verbrede voetpad en het toevoegen van groenzones heb ik er echter weinig vertrouwen in dat die installatie met zo’n bestelwagen met geïntegreerde lift in deze situatie gaat lukken.

Mijn vragen:

  1. Heeft er iemand enig idee of de installateur met de standaard aanpak dergelijke installatie zal kunnen realizeren?
  2. Wordt er door de installateurs voor situaties waar de standaard aanpak niet lukt ook met aangepast materiaal gewerkt? Dat kan natuurlijk gewoon ouderwets een lange ladder zijn, maar kan ook een aparte mobile hoogtewerker zijn die smal genoeg is om op het voetpad te gebruiken, zoals deze: 

    of een hoogtewerker met een groot reikbereik zoals deze:

     

  3. Misschien eigenlijk nog de belangrijkste vraag: hoe/wie/wat/waar kan ik in contact komen met de juiste persoon om deze situatie op voorhand te bespreken zodat de installateur met de juiste voorbereiding & gepast materiaal op de afspraak kan komen??? Met de trend van de laatste jaren bij Proximus  (en anderen trouwens ook) om enkel nog te werken met chatbots & computergestuurde hulplijnen waar je na 3-maal doorschakelen en minstens 20 minuten muzak niet geholpen wordt door de juiste personen, heb ik dus geen enkel contactpunt om dit te regelen. Vroeger kon je nog via de website via een formulier een soort ticket via e-mail openen dat dan opgevolgd werd, maar dat blijkt ook al niet meer te bestaan…. En voor iemand het suggereert: de proximuswinkel is zeker NIET het antwoord, dat heb ik al geprobeerd…

Alvast bedankt voor alle nuttige info die de kans op een succesvolle aansluiting volgende week kan verhogen!


6 reacties

Ter info :

Het is natuurlijk de vraag of bij de vorige bezoeken van de technieker, de nodige opmerkingen in zijn verslag werden beschreven wat er nodig is om de installatie verder te kunnen afwerken.

De PX moderatoren kunnen morgen verder natrekken of  er uit deze verslagen al wat duidelijkheid bestaat over de verdere uitvoering van de aansluiting.

Reputatie 6
Badge +2

Deze werken zijn nu dus net afgelopen, maar als ik het zo bekijk, maak ik me serieus zorgen dat de aanpak met een bestelwagen met geïntegreerde hoogtewerker nog steeds niet gaat lukken.

In plaats van de situatie te proberen beschrijven, heb ik een foto genomen en daarop de belangrijkste zaken aangeduid:

./...

Alvast bedankt voor alle nuttige info die de kans op een succesvolle aansluiting volgende week kan verhogen!

 

Niettegenstaande jouw perfect voorstudie, denk ik toch dat je er rekening zal moeten mee houden dat deze info niet op de juiste plaats terecht komt, er er dus volgende week nog geen succesvolle aansluiting zal gebeuren 😯

Klinkt wat frustrerend, maar spaar jezelf een ontgoocheling als het niet direct in orde komt 🤔…

Wel raar dat Proximus bij de vooraanleg niet hetzelfde traject gevolgd heeft als de coax kabel op de gevel (onder venster eerste 2de verdieping). Meestal gebeurt dat wel.

Ter info :

Het is natuurlijk de vraag of bij de vorige bezoeken van de technieker, de nodige opmerkingen in zijn verslag werden beschreven wat er nodig is om de installatie verder te kunnen afwerken.

De PX moderatoren kunnen morgen verder natrekken of  er uit deze verslagen al wat duidelijkheid bestaat over de verdere uitvoering van de aansluiting.

Tja, mocht ik enig inzicht hebben in mijn dossier, zou ik daar inderdaad kunnen op rekenen/hopen, maar dat is duidelijk niet de “stijl”, dus dat blijft inderdaad “de vraag”...

Philippe_d schreef:

Niettegenstaande jouw perfect voorstudie, denk ik toch dat je er rekening zal moeten mee houden dat deze info niet op de juiste plaats terecht komt, er er dus volgende week nog geen succesvolle aansluiting zal gebeuren 😯

Klinkt wat frustrerend, maar spaar jezelf een ontgoocheling als het niet direct in orde komt 🤔…

Ik heb niet de bedoeling deze post te vervuilen, maar er is wel meer aan de hand waardoor de frustratie intussen de grens van het aanvaardbare heeft overschreden. Kort samengevat heb ik van Proximus zo’n TP-Link met SIM kaart gekregen als tijdelijke oplossing voor internet thuis. Maar aangezien dat zaakje al zo lang aansleept is die oplossing vorige week gestopt met werken en zit ik dus zonder internetverbinding.

Dus weeral geen succesvolle aansluiting volgende week is al lang niet meet “wat frustrerende...   

HI-LA-RISCHE update ( voor wie van zwarte humor houdt):
Ik heb vandaag een telefoontje gekregen van "iemand van Proximus" (of onderaannemer, niet 100% duidelijk) om mijn afspraak van volgende week woensdag 10 april te bevestigen.
Het nummer dat mij opbelde was een nummer van regio Brussel, maar voor 1 keer niet het befaamde nummer 02 235 40 00 waarvan je alleen kan opgebeld worden, maar niet kunt terugbellen. Ik was namelijk net te laat om op te nemen, maar deze keer kon ik op het nummer wel terugbellen: top!
In elk geval: DE ideale gelegenheid om mijn bezorgdheid over de installatie te uiten.

Dus ik geef een heel korte samenvatting van de vorige poging tot installatie en stel de vraag of ik op voorhand in contact kan komen met de installateur om een gelijkaardig scenario te vermijden en dus te voorkomen dat de technieker opnieuw onverrichter zake afdruipt en ik nog steeds zonder internet zit (nog een ander verhaal - zie hierboven).

Antwoord: "De technieker zal u op de dag van de afspraak een halfuurtje voor aankomst opbellen".

Ik maak duidelijk dat dat te laat gaat zijn als de technieker een specifieke aanpak & materiaal moet voorzien voor de installatie, dus vraag of ik niet vroeger in contact kan komen met de technieker.

Antwoord: ...[minstens 3 seconden stilte]... "Nee..." [stilte...]

Daarop vraag ik dan maar of ik eventueel een paar nuttige foto's en gegevens kan bezorgen, bv via email of via één of andere web interface.

Antwoord: ...[opnieuw ongeveer 3 seconden stilte]... "Nee..." [volledige stilte... vraag me af hoe lang dit zou aangehouden hebben had ikzelf niet gezegd dat dat dan een erg jammere zaak was...]

Daarmee was het gesprek jammer genoeg beëindigd.

Ik snap toch echt niet in welke maatschappij wij leven waarbij het aanreiken van nuttige informatie om de efficiëntie simpelweg geweigerd & onmogellijk gemaakt wordt.
Wanr wees nu eerlijk: gewoon die foto met gegevens uit het origineel bericht VOLDOENDE OP VOORHAND doorgeven aan de technieker kan toch alleen maar helpen?
Maar nee, liever niet, we komen ter plaaste met een bestelwagen, produceren daarbij de nodige CO2 & fijn stof uitstoot, constateren dat het niet gaat lukken en trappen het weer af, frustreren daarbij de klant de zonder internet achterblijft: vreemde implementatie van klantgerichtheid en -vriendelijkheid.
En zelfs al doe je het niet daarvoor, doe het dan tenminste om de eigen kosten te drukken!

Reputatie 7
Badge +4

In principe kan een Proximus moderator op dit publieke forum uw informatie/voorstudie toevoegen aan uw dossier (bestelling fiberaansluiting)

In hoeverre de installateur/technieker dit dossier tijdig/voorafgaandelijk zal raadplegen blijft inderdaad evenwel een open vraag

Reageer