Vraag

Aansluiting

  • 21 August 2021
  • 15 reacties
  • 2415 Bekeken

Hallo,

 

Onlangs verhuisde ik naar een huurappartement en plaatste ik een bestelling bij Proximus voor internet en televisie. Er werd mij bevestigd dat dit mogelijk is in het appartement. De vorige huurder was aangesloten bij Telenet.

 

Nu kwam gisteren de technieker bij mij langs. Na enkele seconden besloot hij niets te kunnen doen omdat er geen aansluiting was van Proximus in mijn appartement. We gingen op zoek naar andere mogelijke aansluitingen en zagen dat er in de kelder onder mijn (gelijkvloers)appartement bekabeling van Proximus aanwezig is en ook in de gedeelde hal op het gelijkvloers is er bekabeling en hangt er een bakje. (Dit bakje draagt wel nog de naam Belgacom). De technieker liet weten dat er een kabel ging moeten doorgetrokken worden en er geboord zou moeten worden. Dit kon ik via Proximus doen of zelf een elektricien laten langskomen.

 

Volgens mijn huisbaas is er in mijn appartement echter wel de nodige aansluiting tot Proximus en heeft een eerdere huurder al internet van Proximus gehad. In het gebouw zou er momenteel ook iemand aangesloten zijn bij Proximus. Volgens de huisbaas is boren dus niet nodig.

 

Vandaag belde ik naar Proximus met de vraag naar meer informatie. Uiteindelijk werd er een nieuwe afspraak vastgelegd, deze keer met een lasser en vervolgens de technieker.

Ik weet echter nog altijd niet goed wat er te gebeuren staat. De contactpersoon sprak over een klein gaatje. Hoe klein is dit gaatje dan? Moet er iets open gebroken worden? Wat doet een lasser juist? Is de plek waar er geboord wordt nog zichtbaar achteraf?

 

Ik zit met heel wat vragen omdat ik hier zelf geen kennis over heb. Ik heb hier helaas geen duidelijke antwoorden op gekregen. Kan iemand hier mij wat meer informatie brengen? Ik ben bezorgd, maar misschien onterecht, dat de werken ingrijpender gaan zijn dan wat de medewerkers van Proximus laten uitschijnen en dat mijn huisbaas hier niet zo tevreden over zal zijn …..

 

Alvast bedankt!

 

Groetjes,

Esther


15 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Er zijn geen Proximus medewerkers actief op dit publieke forum voor maandagmorgen

Indien uw huisbaas weet heeft van een Proximus-aansluiting in uw appartement, lijkt het mij wenselijk dat hij u de locatie ervan ter plaatse aanwijst

Concreet dient er op een plaats x (living?) in uw appartement een NTP2007 te worden geplaatst waarop een Bbox3(v+) modem/router wordt aangesloten en op deze Bbox wordt vervolgens een TV-decoder aangesloten

Hoe je kabels aansluiten of nakijken? | Proximus

Waarom er een “Belgacom bakje” in de gemeenschappelijke hall hangt (en hoe dit eventueel zou kunnen gebruikt worden) is mij niet direct duidelijk. Mogelijks dient bv. vanaf de Proximus-aansluiting in de kelder een nieuwe telefoonkabel te worden getrokken tot uw appartement om een NTP2007 contactdoos te plaatsen

Eventueel kan de NTP2007 voor uw aansluiting door Proximus ook in de kelder geplaatst worden en kan er vanuit de kelder telefoonkabel door Proximus of een elektricien naar uw appartement getrokken worden voor de aansluiting van een 2e contactdoos waarop de Bbox in uw appartement kan aangesloten worden (= eigen interne bekabeling,  Proximus netwerk eindigt op NTP2007, NTP: Network Termination Point)

bv.

Kopp telefoondraad rond 20 m (brico.be)

Niko Stopcontact TEL 2XRJ11 Original White | Hubo

 

@EstVW alleen de bevoegde dienst bij Proximus kan weten (ook deels uit het verslag van de technieker die geweest is) wat er juist moet gebeuren voor je aansluiting en dit kunnen de prox forummedewerkers opvragen bij de bevoegde dienst als ze hier maandag terug langskomen.

Gewoon te info een lasser is iemand die de introkabel dus dus de kabel die binnenkomt in het gebouw moet lassen op de distributie kabel die in straat passeert, maar aangezien er vroeger al iemand een Prox aansluiting had lijkt dit weinig waarschijnlijk en zou dit alleen nodig zijn als de introlijn beschadigd is of dat er geen vrij paar meer zou zijn in de introkabel die nu al binnenkomt.

maar nogmaals met onze tips en vermoedens ga je nog geen zekerheid hebben wat er juist moet gebeuren dus best meer praktischedetails afwachten van een proximus medewerker.

PS: Ondertussen best zoveel mogelijk privégegevens invullen/aanvullen in je → ForumProfiel, in de met "privé aangeduide tekstvelden, enkel proximusmedewerkers kunnen deze info bekijken.
Klik tenslotte onderaan links op "sla wijzigingen op"
In het vak "Ticket (Privé)" kun je bv. nog bijkomende informatie zetten, zodat zij maandag hiermee direct aan de slag kunnen.

Hallo,

 

Bedankt voor de reacties!

 

Ik vermoed dat mijn huisbaas zich vergist over de aansluiting. Ik zie zelf ook geen aansluitingspunt van Proximus, enkel wat hier op de foto’s te zien is en dit lijken mij enkel Telenet aansluitingen.

 

In de gemeenschappelijke hal is er dit te zien:

 

In de, dankzij de hevige regen van de voorbije maand ondertussen vochtige, kelder zou het om deze stoffige kabels gaan:

 

Ik zal er dan inderdaad op vertrouwen dat Proximus mij de nodige uitleg zal geven op de dag van de afspraak. De eerste technieker die aan huis kwam kon mij helaas niet veel uitleg geven, waardoor het nu moeilijk is om aan de huisbaas uit te leggen wat er mogelijks te gebeuren staat.

 

Groetjes,

Esther

mss willen ze die kaduke kabel in de kelder vervangen en werd er daarom van een lasser gesproken 

je eerste foto’s zijn inderdaad coax kabels voor bv Telenet aansluiting.

Reputatie 7
Badge +4

Inderdaad op basis van de foto’s Telenet in appartement, in gemeenschappelijke hall daarentegen bevindt zich mijns inziens een Belgacom/Proximus verdeeldoos van waaruit telefoonkabel naar de diverse appartementen gelegd is of kan gelegd worden

Mogelijks dient ook de bestaande bekabeling van in de kelder naar deze verdeeldoos wel te worden gemoderniseerd/ vervangen voor een  stabiele.bedrijfszekere vdsl2 verbinding

Proximus medewerkers kunnen mogelijks vanaf maandag u eventueel meer info hieromtrent verschaffen

We komen altijd tot het zelfde besluit enkel van Proximus uit kun je te weten komen wat er juist moet gebeuren!

Inderdaad. :)

Maar jullie antwoorden worden alleszins erg gewaardeerd!

Reputatie 7
Badge +4

@EstVW de lasinterventie is er inderdaad om de bestaande bekabeling  te moderniseren aangezien deze al wel wat te verduren heeft gehad, 
hierna kan de technieker dan kijken om de nodige aanpassingen te doen om je installatie te voltooien

Hij zag er inderdaad te kaduuk uit vandaar dat dit ook mijn vermoeden was.

Hallo,

 

Bedankt voor de reacties.

Ik vermoed dat de lasinterventie dan ook een invloed zal hebben op de andere huurders in het gebouw? Of zullen zij geen hinder ondervinden van deze interventie?

 

Ik begrijp ook nog niet zo goed hoe de medewerker op basis van mijn telefoontje besloten heeft dat er een lasser nodig is, aangezien ik tijdens dit telefoongesprek amper iets over wat ik hier deelde heb kunnen doorgeven. Zou de technieker die eerder langskwam dit reeds doorgegeven hebben vooraf aan mijn telefoontje.

 

Ik heb ook geen informatie gekregen over de kostprijs van deze interventie. Mijn aansluiting bij dit nieuwe pakket zou kosteloos gebeuren maar ik vermoed dat dit niet meer het geval zal zijn?

De aansluiting van de introkabel vervanging en de nodigelaswerken zijn ten laste van proximus.

Hallo,

 

Als er gesproken wordt over boren, hebben jullie een idee hoe groot het gat ongeveer zal zijn?

Reputatie 7
Badge +4

@EstVW Als er geboord moet worden is dit normaalgezien enkel een gaatje om de kabel door te steken. De technieker zal altijd samen met u bekijken wat de beste manier is om de aansluiting te doen en of het nodig is te boren. 

Reputatie 7
Badge +4

Voor telefoonkabel +/- 5 mm normalerwijze

@EstVW De technieker gaat dit bepalen in functie van de dikte van de introkabel/introbuis. 

Reageer