Skip to main content

Ik ben al 2jaar gehandicapt (blijvend) heb ik recht op sociaal tarief, heb 13 punten van FOD ?

Marina Gryson 

sint-kristoffelstraat 8

8650 Houthulst

Bij je ziekenfonds kunnen ze je daar alles over vertellen.


@marijke101 Wat info: 

https://www.bipt.be/consumenten/sociaal-tarief

Je moet onder de aanbieders van het sociaal tarief contact opnemen met de operator van jouw keuze.

De operator stuurt de aanvraag door naar het BIPT, dat zal nagaan of je aan de voorwaarden voldoet om het sociaal tarief te krijgen. Wordt het dossier goedgekeurd, dan verleent de operator het sociale tarief en past hij de facturen aan vanaf de volgende factureringsperiode.

Indien nodig neemt het BIPT schriftelijk contact met jou op om aanvullende informatie te krijgen en vervolgens laat het BIPT de operator weten of het dossier goedgekeurd of afgewezen is.

&

https://www.proximus.be/nl/id_cr_socialrate/particulieren/abonnementen-voor-vaste-lijn/sociaal-tarief.html   o.a. vind je daar het volgende terug:

Hoe kan je een aanvraag indienen?

Als je denkt van dit sociale voordeel gebruik te kunnen maken, kun je contact opnemen met onze klantendienst.

Je aanvraag wordt dan geregistreerd en voor goedkeuring doorgestuurd naar het BIPT (Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie).

Opgelet: begunstigden van het leefloon moeten hun aanvraag indienen via het OCMW.

De optie sociaal tarief start in de maand die volgt op de activering van de optie. Als je dossier aanvaard wordt, zul je een bevestigingsbrief ontvangen. In geval van weigering, zal het BIPT je op de hoogte brengen van zijn beslissing.

Voor administratieve vragen: 0800 22 800.

&

https://www.socialsecurity.be/citizen/nl/handicap-invaliditeit/sociale-maatregelen/sociaal-telefoontarief#

Ben je al erkend als persoon met een handicap

Dan ontving je van de DG Personen met een handicap een brief met deze beslissing. Bezorg een kopie van die brief aan je telecomoperator om te genieten van het sociale telefoontarief

Het sociaal telefoontarief is een korting:

  • van 50% op de installatiekosten (aansluiting op het netwerk);
  • van 40% op het abonnementsgeld met een maximumkorting van 8,40 euro per maand (op 1 internetabonnement, vaste lijn of gsm-abonnement);
  • van 3,10 euro per maand op de totale som van de gesprekskosten;

 


@marijke101 De aansluiting staat niet op jouw naam zie ik, maar op deze van jouw echtgenoot/partner. Hij heeft geen recht op het sociaal tarief, tenzij documenten worden verstrekt die dat recht aantonen. Je ontvangt hierover weldra een brief van het BIPT in de brievenbus. Indien enkel jij recht hebt op het sociaal tarief moet jij ook titularis van het klantnummer bij Proximus zijn om van deze aftrek te kunnen genieten. Hiervoor kan je een overname van de producten en diensten aanvragen via: Iemands nummer, tv of internet overnemen | Proximus. Als de overname gebeurd is, kunnen we bij het BIPT een nieuwe aanvraag doen voor het sociaal tarief op jouw naam (want we hebben hiervoor ook jouw geboortedatum nodig).

Groetjes,
Antonella

 


Reageer