Ik heb een mail ontvangen van enjoy.info@proximus.com gekregen dat ik een wedstrijd heb gewonnen en mijn prijs kan innen door op een link te klikken. Is deze echt of phishing?
Het mailadres enjoy@proximus.com wordt volgens mij gebruikt om winnaars te contacteren.
Ik denk ook dat je in MyProximus kan opvolgen of je hebt gewonnen.
Het mailadres dat jij opgeeft wijkt in ieder geval af!
Dus de meest logische vraag is : heb je wel deelgenomen aan een wedstrijd?
Ik zou alleszins even afwachten tot een Proximus medewerker mijn bericht bevestigt.
En gewoon ter info, ik krijg (informatieve) mails van Enjoy via het mailadres info@news.proximus.com
En zo ziet een recent bericht aan een winnaar eruit.
Ik heb een mail ontvangen van enjoy.info@proximus.com gekregen dat ik een wedstrijd heb gewonnen en mijn prijs kan innen door op een link te klikken. Is deze echt of phishing?
Lijkt mij inderdaad sterk op phishing, als er een link in deze mail staat en je gaat met de muispointer op die link staan dan kun je dikwijls afleiden of het een verdacht adres is.
Je kan ook best die mail doorsturen naar Verdacht@safeonweb.be
is een e-mailadres van het Centrum voor Cybersecurity België (CCB).
Het doel van verdacht@safeonweb.be is eenvoudig: we doen beroep op internetgebruikers die ons op vrijwillige basis waarschuwen als ze een verdacht bericht, een zogenaamd phishingbericht, ontvangen, door dit bericht door te sturen naar verdacht@safeonweb.be.
Wij controleren de links en bijlages van deze doorgestuurde berichten. Dit gebeurt volledig geautomatiseerd. Verdachte links laten wij blokkeren. Zo zijn minder oplettende internetgebruikers die op de link geklikt hebben, ook beschermd.
Ik ontving 2 dagen geleden eveneens een e-mail van hetzelfde verzendadres dat doorlinkte naar https://www.proximus.be/hotdeals/form/2023W12_Winners_Samsung_TV_app_only (link eerst gecheckt voor het doorklikken) en me voorts liet inloggen via MyProximus. Leek me wel legitiem. Was ook met tweefactorauthentificatie.
Uit veiligheidsoverwegingen paste ik onmiddellijk nadien mijn paswoord aan (doe ik bij twijfel altijd).
Die link:
ziet er inderdaad betrouwbaar uit.
Best dat een Proximus moderator verder intern meer info vraagt omtrent het gebruik van het mailadres: enjoy.info@proximus.com
Bedankt Luc.M om dit te bevestigen
Bedankt
Uit het antwoord van
Zijn alle moderatoren dan niet voldoende geïnformeerd?
Ik heb zelf geen dergelijke mail ontvangen.
Kan Proximus zich dan niet beperken tot één adres?
In dit topic is het enjoy.info@proximus.com en ook enjoy@proximus.com als geldig mailadressen waarmee winnaars worden gecontacteerd.
Maar er is nog een ander topic waar
Daar blijkt de mail te komen van proximusforyou@proximus.com , en dit adres blijkt ook nog eens goed te zijn!
Hoe kan iemand nog bepalen of hij/zij heeft gewonnen oftewel een phishing mail heeft ontvangen?
Je kan ook de mailheadings bekijken en als die van proximus komen met één van deze drie
enjoy@proximus.com / enjoy.info@proximus.com / proximusforyou@proximus.com die officieel bevestigd werden door Proximus dan moet je in feite niet mee twijfelen.
Je kan ook de mailheadings bekijken en als die van proximus komen met één van deze drie
enjoy@proximus.com / enjoy.info@proximus.com / proximusforyou@proximus.com die officieel bevestigd werden door Proximus dan moet je in feite niet mee twijfelen.
Akkoord, maar waarom drie adressen?
Inderdaad dit is wel verwarrend, maar mss heeft PX daarvoor een specifieke reden, die ik ook niet ken.
Moesten ze een mailadres ter beschikking stellen waar je de vraag kunt stellen of een bepaalde mail van hen komt zou ook al zekerheid bieden.
Mss zal het antwoord van PX dan zijn “dit kun je via het forum bv. vragen” maar zoals je zelf kunt vaststellen blijft er toch twijfel bestaan zelf al heeft PX moderator bevestigd dat dit mail adres bij PX bestaat!
Akkoord, maar waarom drie adressen?
Bekijk het ook eens zo: hoeveel mensen weten wat mailheaders zijn, laat staan hoe mailheaders juist en volledig te interpreteren?
Maak het dan toch niet ingewikkelder dan noodzakelijk.
Akkoord, ik weet het, maar hoe kun je dan op éénvoudige manier 100% zeker zijn, zelfs al gebruiken ze hiervoor maar één mailadres, dat die niet vervalst is!
Volgens mij door door de vraag te kunnen stellen via een PX mailadres of er mail van hen verstuurd werd met bv. hier in dit geval dat ze iets gewonnen hebben,….
Voila, je zegt het zelf!
Is het dan zoveel eenvoudiger met 3, 4, … mailadressen? Hoe meer, hoe meer kans op valse mailadressen, niet waar?
Of we nu ook Proximus hiermee overtuigd hebben is een nog een andere vraag
Maak het dan toch niet ingewikkelder dan noodzakelijk of krijgen we binnenkort bevestiging dat een vierde mailadres ook van Proximus is?
Ik heb een laptop aangekregen
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.