Hallo,
Kan iemand me vertellen of een eigen VOIP phone intussen toegestaan is bij Proximus en dit zonder business abonnement? Dit ging nl. mogelijk vanaf 01/11 veranderen. Intussen kan ik via MyProximus wel mijn VOIP/SIP-wachtwoord verkrijgen/resetten (wat tot voor kort normaal gezien NIET mogelijk was), dus ik zou vermoeden dat alles nu wel zou moeten werken? Echter, ik ervaar nog steeds problemen. Hieronder even een samenvatting van m'n hele probleem, te beginnen met de situatie van verschillende weken/maanden geleden.
Al veeeeele maanden sukkel ik om een VOIP phone aan te sluiten. Het komt er eigenlijk op neer dat Proximus anno 2024 (!!!) zo geen dergelijke telefoon ondersteunde, ook al gaven ze de indruk van wel. Na enorm veel moeizame pogingen om info te verkrijgen van Proximus zou het klaarblijkelijk zo zijn dat er vroeger 1 dergelijk toestel ondersteund was (nl. datgene dat Proximus verkocht), maar dat dit nu enkel nog kan met een business abonnement. Met een gewoon abo en/of een ander VOIP-toestel zou er gewoonweg niets meer ondersteund zijn! Ik spreek hier over automatische configuratie van het VOIP-toestel, maar ook over manuele toevoeging/configuratie: wachtwoorden werden niet gegeven (omwille van beveiliging zei men) en zelfs al kreeg je het (wat soms kon, afh. van de medewerker), pogingen om het VOIP-toestel te laten registreren faalden compleet, wat na maanden onduidelijkheid blijkbaar toch zo effectief bedoeld bleek volgens verkregen uitleg (dus wellicht werd alles effectief bewust geblokkeerd). Hoe je het ook draait of keert: het eindresultaat was dat de klant in feite geen VOIP phone meer kan aansluiten tenzij met 1 specifiek door Proximus verkocht toestel én een business abo! Onvoorstelbaar eigenlijk...!
(Er zouden mensen geweest zijn bij wie het wél zou gewerkt hebben/werken, maar dat is wellicht, omdat dit uit de tijd stamt dat Proximus geen blokkeringen deed en bij die mensen zou het steeds blijven werken zijn. Het kan ook zijn dat de blokkering er enkel kwam voor de Internet Box of later en niet voor oudere modems. Trouwens, bij die oudere modems kon je vroeger zaken aanpassen via de modeminstellingen of MyProximus, maar dit is intussen niet meer het geval.)
Even erg was dat de moeite die ik en vele anderen moesten doen om die info te bekomen, erg groot was. Ik zeg niet dat elke Proximusmedewerker hier kon aan doen of niet behulpzaam was, maar ook hier: het eindresultaat was dat hemel en aarde verzet moesten worden voor we aan de nodige basisinfo konden geraken en ja, vaak (niet altijd!) via onbehulpzame, ongeïnteresseerde en soms grove Proximusmedewerkers. Meer zelfs, er waren medewerkers die met een figuurlijke opgestoken middelvinger doodleuk kwamen verkondigen dat Proximus geen ondersteuning gaf voor andere toestellen, terwijl sommige vragen effectief gingen over wat Proximus aanbiedt (bvb. wat kan en wat niet) en over controles op bepaalde instellingen die wél onder de Proximusparaplu vallen. Alsof ze niets willen fixen bij TV-problemen, omdat je zelf een TV gekocht hebt en dat dan zogezegd niet valt onder hun support, zelfs al zou het probleem bij Proximus liggen!
Er was sprake van dat dit alles zou veranderen vanaf 01/11/2024, maar ik zie in mijn geval niet direct iets werken: automatische en manuele configuratie falen nog altijd. Ik had daarom graag van anderen (Proximus zelf én klanten) geweten wat nu de stand van zaken is (huidige situatie + planning). En of het nu bij sommigen al werkt?
Wel is er nu de mogelijkheid om je VOIP/SIP-wachtwoord op te vragen/resetten (maar ook hiermee werkt het nog steeds niet voor mij): zie de procedure op https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_own_device/particulieren/support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/je-eigen-uitrusting-gebruiken.html
Mijn concrete situatie is deze:
* modem: Internet Box (HGW4) (van Proximus dus)
* VOIP phone: Gigaset IP BASE (= base met 2 DECT handsets; pure VOIP)
* de base is direct aangesloten op (gele) poort LAN1 van de modem (eerder zat er nog een switch tussen, maar ik wou extra zeker zijn en heb de base dus direct op de modem aangesloten)
* ik heb de base herstart en meer dan een uur gewacht: geen automatische creatie van een SIP-verbinding
* manuele configuratie faalt nog steeds, met deze parameters (die naar verluidt juist zouden zijn):
SIP-lijn naam: een eigen naam
Gebruikersnaam: HGW_LANDNUMMER@ims.belgacom.be
Authenticatienaam: HGW_LANDNUMMER@ims.belgacom.be
Domein: ims.belgacom.be
Landnr.: mijn vast nr. (bvb. 09xxxxxxx)
(LANDNUMMER vervangen door m’n vast nr. 09xxxxxxx)
Hierna zie ik wat automatisch gecreëerde geavanceerde instellingen staan, zoals
proxyserveradres: ims.belgacom.be
poort: 5060
registratieserveradres: ims.belgacom.be
poort: 5060
uitgaande proxy modus: nooit
Geen idee of mijn wachtwoord nog correct is. Na lang zagen had iemand van Proximus me dat wachtwoord enkele maanden geleden bezorgd, maar iemand anders van Proximus zei me later dat mijn wachtwoord toch iets anders was. Beide verkregen wachtwoorden werken niet. Mijn vermoeden is dat mijn base zich probeert te registreren, doch dit dus geblokkeerd wordt en zo na verloop van tijd (na x pogingen) het wachtwoord automatisch aangepast wordt.
Door de procedure op https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_own_device/particulieren/support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/je-eigen-uitrusting-gebruiken.html te volgen heb ik nu normaal een nieuw wachtwoord, maar het werkt nog steeds niet...
Ik wil via dit forum (andere kanalen van Proximus zijn een complete ramp) proberen alles nog eens na te gaan, uit te vlooien, enz. Als het dan allemaal nog niet werkt, ga ik kijken om met enkele mensen Proximus als klant te verlaten en/of de zaak publiekelijk aan te kaarten. Maar goed, ik wil het nog 1 kans geven. Welke reden men ook aangeeft waarom het niet kan of mag, het klopt niet dat je anno 2024 geen normale VOIP phone kan kopen en gebruiken met een normaal abonnement, al dan niet met een kleine VOIP-toeslag of dergelijke (~optie). Dit is perfect technisch mogelijk, maar men moet het gewoon willen. Met de nieuwe procedure om je VOIP-wachtwoord te genereren en op te vragen zou ik toch vermoeden dat Proximus nu wél de boel wil openstellen? Als dat zo is, blijft nog steeds de vraag waarom het bij mij niet werkt...
Alvast bedankt voor alle info: ervaringen, extra technische info, veranderingen, enz. Zijn mijn instellingen juist? Ik denk vooral aan "authenticatienaam" (moet "@ims.belgacom.be" daarbij, want dat is het geval bij "Gebruikersnaam"? Of omgekeerd?), landnummer (geen +32 of zoiets?),... Uit een network trace zie ik dat mijn base ims.belgacom.be contacteert, maar daar geen antwoord van terugkrijgt... Is er nog steeds een blokkering? Moet je tegenwoordig toch iets expliciet aanvragen? Zijn de beperkingen heden ten dage opgeheven? Is mijn VOIP account misschien gelockt?
PS: mijn originele post staat op https://nl.forum.proximus.be/vaste-lijn-45/sip-voip-via-internet-box-hgw4-wat-een-ellende-60801 , al heb ik in veel andere threads ook reacties achtergelaten.
Alvast bedankt aan eenieder, zowel van Proximus als van andere klanten!
Mvg,
Padre Pedro