Vraag

vervelende oproepen op vast toestel

  • 19 June 2020
  • 7 reacties
  • 2324 Bekeken

Wij ontvangen tegenwoordig dagelijks oproepen van nummer 02 8997401 . Als we de hoorn opnemen werd er afgelegd zonder dat er een woord gezegd werd.

Kan dat oproepende nummer geblokkeerd worden aub?


7 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ik vrees dat zulks niet kan voor inkomende oproepen, tenzij op uw eigen toestel bv. sommige DECT toestellen laten toe individuele nummers of nummerreeksen te blokkeren (zodat voor dergelijke inkomende oproepen uw telefoon zelfs niet belt)

 

De website www.crdc.be toont aan dat het bovenvermelde nummer tot een klant de van de alternatieve operator 3starsnet 

Eventueel kunt u klacht neerleggen bij de ombudsdienst telecommunicatie voor kwaadwillige oproepen

http://www.ombudsmantelecom.be/nl/hoe-klacht-indienen.html?IDC=41

Daarnaast kunt u zich ook inschrijven op de “bel mij niet meer dienst”

https://economie.fgov.be/nl/themas/verkoop/reclame/ongewenste-communicaties/bel-me-niet-meer-lijst

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb dat ook lange tijd gehad. Totdat ik er een antwoordapparaat op heb gezet, waarop ik nooit antwoordde. Waarom ze dat doen? Allerlei mogelijkheden.

  • soms willen ze gewoon toegang tot uw computer om bankgegevens te stelen
  • ze wilden eens mijn Windows herstellen, totdat ik zei dat ik Linux heb
  • soms hopen ze dat je terug belt en dan verdienen ze daar geld mee
  • ooit heb ik er eentje gehad voor een erfenis uit Afrika, ...

vooral niet antwoorden, ze worden dat wel beu.

Hoop vooral niet dat Proximus zulke nummers blokkeert, ze verdienen daar ook goed aan.

Ten andere zulk nummer blokkeren helpt niet veel, ze veranderen regelmatig van nummer. 
Zo n nummer komt ook niet noodzakelijk uit Brussel hé, het zijn valse nummers, die gasten gebruiken daar computers voor en bellen naar honderden  nummers.

 

Een goede raad : niet antwoorden

Inderdaad gewoon negeren en het stopt vanzelf na een tijd maar het komt ook terug na een tijd maar dan weer andere!

ik heb er deze week ook weer terug gehad bij mij altijd zo rond de middag ik ga zelf niet meer kijken als ik dit hoor bellen rond de middag en al die diensten verwittigen heeft bij mij toch nog niks geholpen het enigste dat je kunt zeggen is dat ze verwittig zijn :relaxed:

Als het dan werkt via bel mij niet meer bvb dan komen er weer andere….

Maar aangezien het na een tijd toch stopt doe ik de moeite niet meer, enfin iedereen doet tenslotte wat hij zelf best vindt.

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb wat gezocht naar 3 Stars Net, en veel positieve dingen kan ik daarover niet vinden.

Reputatie 6
Badge +3

3 Stars Net is gewoon een VOIP leverancier. Hoogstwaarschijnlijk is 1 van hun klanten haar/zijn VOIP lijn gehackt en misbruikt voor dit soort telefoontjes. Zeker niet terugbellen soms wordt er ook met satelliettelefoon gewerkt en er is samenwerking tussen de firma die het satelliet aanrekent en de persoon die de telefoontjes doet. Zeker niets laten installeren op jouw computer of financiële gegevens doorsturen. Gewoon niet antwoord is het beste. Iedereen heeft hier last van. Bij mij zijn het ook soms buitenlandse nummers. 

Ik heb al jaren last hiervan en de frequentie is niet te voorspellen som frequent achtereen en dan hele periodes heel kalm.

Reputatie 7
Badge +4

Ook Proximus kan hier zelf weinig aan doen. Hier alvast enkele tips (die ook al gedeeltelijk hierboven gegeven zijn)

 

  • Nooit terugbellen naar buitenlands of vreemde (korte) nummers!
  • Je inschrijven in de "Bel-me-niet-meer"-lijst via de website om commerciële oproepen te stoppen.
  • Bepaalde toestellen (zowel vast als mobiel) zijn in staat specifieke nummers te blokkeren eventueel met behulp van een app.
  • Geraakt het probleem niet opgelost, dan kan je eventueel je nummer laten wijzigen.

Reageer