Dag collega's ('k ben zelf niet meer actief),
Sinds mijn moeder (bijna 91 jaar oud) haar vaste lijn is overgeschakeld naar een PES heeft ze al diverse problemen gehad.
Vorig jaar heb ik vastgesteld dat dit een duidelijk hitteprobleem is, met grote zekerheid in de KVD of ROP
Bij hoge buitentemperaturen zoals nu is de lijn is dood van in de late namiddag tot de late avond (soms heel vlugge onderbroken toon - soms de drie tonen van nummer niet in gebruik).
Ondanks dat ik dit op alle mogelijke manieren heb willen duidelijk maken is het steeds hetzelfde: voor de zoveelste keer de klantendienst bellen, daar aan iemand die absoluut NIKS technisch is alles opnieuw ne keer uitleggen, merken dat die informatie niet goed doorstroomt, nadien terug een andere operator, opnieuw uitleggen.
Een reset van de lijn kon niet - historiek van de alarmen in de ROP kon ook niet, ..
Bijzonder frustrerend om iedere keer een persoon aan de lijn te krijgen die de werking van een vaste lijn niet kent (de verschillende tonen) en dat na je hele verhaal te doen deze info dan op een onvolledige en soms zelfs foutieve manier in het ‘systeem’ wordt ingetypt.
Ondanks heel duidelijk maken dat het een hitteprobleem is en dat het probleem zich enkel stelt bij hoge buitentemperaturen komt er dan een technieker langs vroeger op de dag wanneer het nog niet zo warm is en natuurlijk werkt de lijn dan.
Eén keer heeft die het eenvoudige en goedwerkende stopcontact veranderd in een NTP, wat duidelijk niet het probleem was, maar blijkbaar 'moest’ hij dat doen.
Historiek die bekend is (die van de jaren er voor heb ik niet gedocumenteerd):
18 juli 2022 17u00 - tot 's avonds laat
19 juli 2022 NTP geplaatst
04 aug 2022 18u58 - 20u28
24 aug 2022 17u40 tot 22u24
25 aug 2022 meting laten doen door een technieker: 1075 ohm en 4900 microF
10 juni 2023 late namiddag tot 's avonds laat
11 juni 2023 late namiddag tot 's avonds laat
Vandaag 12 juni zal dat bijna gegarandeerd zich opnieuw voordoen in de late namiddag alsook de komende dagen.
Gezien dat die hoge temperaturen ook voor een alleenwonende bejaarde een risico vormt en op dat moment goede communicatie belangrijk is had ik dit probleem graag eindelijk eens effectief opgelost gezien.
Kan iemand van jullie dit in gang steken, eventueel via Neo (fiber) of CAB (kvd) ?
Alvast bedankt !
Dit is een mail die ik vorig jaar stuurde naar CARE_A1_HRT:
case : 20220719152314_869452_053672625
Hallo collega,
op 18/07/2022 was er een niet-werkende telefoonlijn bij mijn moeder, Emilienne Bronselaer (vlugge onderbroken toon).
Om een probleem aan de binneninstallatie uit te sluiten had ik een standaard Proximus telefoon rechtstreeks op het 5-polige stopcontact van de Proximus-aansluiting verbonden.
Zelfde resultaat.
Bij het bellen naar de dienst storingen (17u37) kreeg ik een vriendelijk persoon aan de lijn maar iemand die duidelijk NIETS afwist van telefonie !
Een reset kon hij niet doen, hij ging het eens vragen aan zijn collega, maar die kon dat ook niet.
Een technieker ging langskomen de volgende dag.
De volgende dag bleek 's middag de telefoonlijn terug te werken.
Toch kwam de technieker langs, om 14u33
Bij het vragen of er gereset was wist hij dat niet en kon dat niet opzoeken.
Hij heeft dan de 5-polige aansluitdoos (die in prima staat was) vervangen door een NTP, niet nodig, maar volgens hij beweerde een standaard regel nu bij Proximus.
Uiteraard werkte de telefoon, die werkte immers al voordat hij er was.
Maar de reden van de storing kon hij niet meedelen (was er al dan niet een reset gebeurd ?).
Gisteren, 04/08/2022 18u58 was er opnieuw dezelfde storing, een vlugge onderbroken toon en was mijn moeder niet bereikbaar, noch kon zij bellen.
Om 20u28 werkte de lijn terug.
Kan dit eens opgevolgd worden ?
Mijn moeder is 90 jaar oud en daarbij is een goed functionerende telefoonlijn wel belangrijk !
Vriendelijke groeten, Marc