Vraag

frauduleuze telefoons buitenland

  • 12 April 2020
  • 7 reacties
  • 255 Bekeken

Kreeg de laatste 24 uur telefoons vanuit het buitenland (Zweden en Spanje). Kan ik deze laten blokkeren ? Buitenlandse nummers laten blokkeren is moeilijk aangezien ik familie in nederland heb wonen.


7 reacties

je zou ze al kunnen blokkeren op je smartphone zelf.

Reputatie 6
Badge +2

Nummers blokkeren, dat kan , maar ze veanderen dagelijks van nummer, van land, .... Er zijn er zo veel. Wat doe ik om van dat gedoe verlost te zijn na een tijdje. Als ik een geheime nummer of een nummer dat niet in het geheugen van de telefoon staat laat ik hem bellen tot het antwoordapparaat over gaat. Dan zeggen ze nooit nog iets. Maar ik vermoed dat ze dan wel een communicatie moeten betalen. En na een paar weken wordt je van die lijst geschrapt. 

Eigenlijk zou Proximus een strategie moeten bedenken om dat gedoe te stoppen. Ik zal dat blijven herhalen, maar ze luisteren naar mij ook niet he!  En ik weet wel dat het niet simpel is.

zeker als het van het buitenland komt kunnen ze er heel weinig aan doen en inderdaad ik doe net het zelfde de personen die ik ken staan in de de lijst contactpersonen en als er oproep binnenkomt van wie niet herkend wordt in de contact personen dan pak ik niet op.

Reputatie 6
Badge +2

Men is al geland op de maan, waarom kan men dan geen frauduleuze telefoonoproepen stoppen; omdat men daar niet aan wil beginnen zeker. Het brengt waarschijnlijk ook nog centen op.. 

Nog een paar trukken van de foor die echt werken hé

  • zeggen dat je met Linux werkt als er iemand beweert dat uw windows kapot is : haakt direct in
  • of antwoorden “police of Antwerp”  als je zo’n vreemd nummer ziet : is direct weg, terug naar Nigeria waarschijnlijk

Maar zoals ik eerder al zei, het antwoordapparaat laten overgaan totdat ze het beu zijn. Ik ben er voor het ogenblik van af. Het vervelende is dat ik ook twee “klanten” hebben met een geheim nummer. Die moeten maar wat geduld hebben totdat ik ze hoor op het antwoordapparaat. 

Het gaat gewoon over CD-roms met telefoonnummers die verkocht worden en die dan dmv computers worden gedraaid. Die bestaan ook voor mailadressen om spam te sturen. 

VOORAL NOOIT TERUGBELLEN!

 

zo simpel is het ook niet en je zegt het ook al zelf dat ze bv ook regelmatig van nummer veranderen.

Ik doe geen enkele moeite meer en neem nooit op (tenzij het iemand is die ik ken uiteraard) , en ik stel toch vast dat het na een tijdje het vanzelf stopt.

En dan kan het na een tijd weer herbeginnen tot het weer stopt :relaxed:

Reputatie 6
Badge +3

Soms worden ook VOIP centrales van legitieme bedrijven gehackt die de fraudeurs dan gebruiken voor hun frauduleuze telefoons Proximus kan geen feilloos systeem op poten zetten zonder dat er eventueel legitieme buitenlandse oproepen niet geblokkeerd worden. Bovendien worden ook smartphones van mensen die gehackt zijn ook misbruikt voor die telefonische oproeken en ook IOT, lees dit artikel:  https://www.trendmicro.com/vinfo/br/security/news/internet-of-things/toll-fraud-irsf-criminals-monetize-hacked-phones-iot-devices-telecom-fraud Je zou ook bepaalde landencodes kunnen blokkeren: https://techwelkin.com/block-phone-calls-by-country-code Maar dat is niet waterdicht. 

moest het inderdaad zo simpel zijn om dit tegen te houden dan was het toch al lang gebeurd en opgelost.

Reageer