Beantwoord

Fiber, ligt in de kelder en desondanks is de aansluiting onmogelijk!?


Na drie vruchteloze pogingen via het alom gekende 080022800 nummer richt ik me in wanhoop tot hier …

Ons gebouw, bestaande uit 19 appartementen, werd bij aansluitingswerken bij een bewoner reeds voorgaand jaar reeds voorzien van de kabel met fiber zodat men niet weer zou moeten graven en hangt nu mooi naast onze aansluitkast (die na een halve eeuw dienst ook wel aan vervanging toe is).. Mijn verbazing is dus groot wanneer blijkt dat ik geen fiber aansluiting kan krijgen, desondanks dit in het belendende appartementsgebouw geen probleem is.

Ik vermoed dat het te maken heeft omdat de installateur willens nillens de aansluiting op de voorgevel wilt doen, daar waar dit onvermijdelijk schade aanbrengt bij onze gevel en wij als eigenaars dit niet willen. Het gebouw heeft vier etages en voldoet dus aan de voorwaarden van minder dan 5 verdiepingen wat in de prachtige Proximus filmpjes vermeld wordt om de bekabeling binnen het gebouw te leggen. Aangezien ik zelf op de gelijkvloerse etage woon, lijkt me dit dus geen probleem te zijn. Echter volgens de verschillende telefonistes op 080022800 kan dit niet en geven ze mijn klacht door of kortweg, ik hoor er nooit meer iets van. De laatste maal, ik beken was ik behoorlijk kortaf maar ik ben het uitermate moe dat iemand aan de andere zijde van de lijn in alle anonimiteit denkt mij te moeten betuttelen. Ik weet waar ik over praat, dit in tegenstelling tot de telefonische correspondenten die vooral poeslief zijn wanneer men je iets kan aansmeren.  

Kan iemand mij dus eindelijk eens zeggen wanneer ik een fiber aansluiting kan krijgen a.u.b.???

 

Met mijn dank voor uw aandacht.

 

Danny

 

 

icon

Beste antwoord door Martin 17 July 2021, 12:21

Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@DanPae  Ik ben hierover navraag aan het doen. Zodra ik antwoord heb, hou ik je op de hoogte. Groetjes, Antonella

Dank u,

ik kijk uit naar uw antwoord.

 

MVG,

 

Danny

And here we go again … één week later en weer, juist, niets … :thinking:

Reputatie 7
Badge +3

@DanPae 

ik ben er zeker van dat Antonella dit opvolgt

in dit geval zijn we afhankelijk van de 3de partij die ons antwoord moet geven

we sturen nog eens een herinnering… excuses voor het wachten

groeten

Tina

Bedankt voor de update … ik blijf in ‘blijde’ verwachting :sunglasses:

Reputatie 7
Badge +3

@DanPae 

ik krijg ondertussen updates binnen via technische collega’s die het opgepikt hebben… is dus weer lopende.  Op hoop van zegen :-)

Goedemiddag

 

ik woon ook in een apartement, 

in de straat ligt er al fiber en er is zelfs een bakje van fiber in de trap. 

toen ik de aanvraag deed voor fiber via 0800 22 800 , kwam de technieker langs 

Maar toen de technieker langskwam, vertelde hij, dat er nog geboord dient te worden, zodanig dat er nog een draad van het bakje in de trap tot aan de proximus stopcontact in huis moest gelegd worden.  (werd telefonisch niet vermeld). 

 

mvg

 

 

DK.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@DanPae  Dit is de voorlopige info dat we hebben doorgekregen van de technische diensten en dus nog onder voorbehoud:

“Het adres van deze klant is pas aansluitbaar vanaf :  Maart 2025. We gaan hier een opmeting doen om te kijken of we dit, mits een sluitend dossier, kunnen vervroegen. Ik stel voor dat we dit, gedocumenteerd mee nemen naar het volgende overleg met het stad.”

Groetjes,
Antonella

Reputatie 7
Badge +3

@DK. Ik ben hierover navraag aan het doen. Zodra ik antwoord heb, hou ik je op de hoogte. Groetjes, Antonella

Reputatie 7
Badge +3

@DK.  Ik krijg bericht dat de omschakeling naar Fiber voor jou mogelijk zou moeten zijn. Mag ik deze wijziging invoeren? Groetjes, Antonella
PS: jouw appartement is bus 1 op de 1ste verdieping? + een Flex Fiber pack is €5/maand duurder

Beste AntonelleD. 

 

bedankt voor je feedback,  maar GEEN wijzigingen doorvoeren. ik kan niet boren in het apartement, daarmee werd het vorige afspraak dan stilgelegd.

 

 

mvg

 

DK.

Reputatie 7
Badge +3

@DK.  OK geen probleem, voorlopig laten we alles zo. Als je het wenst aan te passen, weet je ons te vinden. Groetjes, Antonella

@DanPae  Dit is de voorlopige info dat we hebben doorgekregen van de technische diensten en dus nog onder voorbehoud:

“Het adres van deze klant is pas aansluitbaar vanaf :  Maart 2025. We gaan hier een opmeting doen om te kijken of we dit, mits een sluitend dossier, kunnen vervroegen. Ik stel voor dat we dit, gedocumenteerd mee nemen naar het volgende overleg met het stad.”

Groetjes,
Antonella


Dank je wel Antonella,

Maar vergeef me, maar ik begrijp dit echt niet. In de buurt kan men gewoon overal Fiber krijgen, de kabel ligt bij ons al binnen tot aan de aansluitingskast en het gebouw naast ons (723) zou al wel aansluitbaar zijn. Dit is wel heel raar of vergis ik me (?). Ik begrijp niet wat de stad te maken zou hebben met onze Fiber aansluiting ???

Desondanks toch al bedankt voor dit (hoop ik voorlopige) antwoord.

Reputatie 7
Badge +3

@DanPae  Het gebouw met huisnummer 723 zit toch helaas in hetzelfde schuitje als jouw gebouw. In de mails dat ik heb zien passeren behoort deze tot hetzelfde dossier.
De gemeenten en steden zijn ook betrokken bij de aanleg, installatie en activatie van fiber. Dergelijke projecten reiken verder dan enkel Proximus. Hier zijn veel meer diensten, bedrijven en instanties bij betrokken. Mocht ik meer nieuws ontvangen, hou ik je op de hoogte. Groetjes, Antonella

Beste Antonella,

Vooreerst weerom bedankt voor uw antwoord.

Proximus stelt een webapp ter beschikking om na te gaan of Fiber mogelijk is op je adres, dit op de volgende link: Is fiber available at my home? | Proximus  

Groot was mijn verbazing toen ik uw bovenstaand bericht las dat ook in het gebouw naast ons er geen fiber verbinding mogelijk was daar dit volgens deze bovenstaande app wel beschikbaar is voor het gebouw op huisnummer 723 naast ons en niet voor ons gebouw. Nogmaals de glasvezelkabel ligt al tot aan de aansluitkast binnenin het gebouw. Graag had ik geweten waarom de gemeentediensten ons afsluiten van snelle verbindingen en ook wie of welke dienst dat i.c. is. Daar ik al zoveel moeite gedaan heb, kan ik me niet van het gevoel ontdoen dat er hier iets niet echt  koosjer is en dat ik met een kluit het riet ingezonden wordt … :rage:

Je zou ook bij de gemeente kunnen om inlichtingen vragen, nee?

NB: Proximus forummedewerkers komen pas maandag terug

Reputatie 7
Badge +4

Cfr info Martin Proximus-medewerkers komen pas maandag terug op dit publieke forum

Toelating van gemeenten/steden/regio kan (is) vereist (zijn) bij werken op het openbaar domein (bv. werken op/opbreken van het voetpad/openbare weg) of plaatsen van kabel op gevels (t.t.z. gevels die grenzen aan de openbare weg)

Mogelijks is de galsvezel reeds aanwezig op het privé-terrein maar nog niet geheel/gedeeltelijk voorhanden op het  (volledige) openbare domein of dient deze kabel nog te worden aangesloten 

De apps zijn op basis van andere reacties op dit en andere fora niet 100% ok (=soms te optimistisch door bv. vertraging/achterstand omwille van covid-19)

Enkel de achterliggende technische dienst van Proximus kan 100% duidelijkheid verschaffen over toestand en planning (en @AntonellaD heeft deze op basis van bovenstaande gecontacteerd begrijp ik)

Maar als @DanPae denkt dat er hier iets niet echt  koosjer is en  met een kluit het riet ingezonden wordt

dan zou het best zijn dat er ook naar de uitleg van de gemeente geïnformeerd wordt.

En als @AntonellaD maandag of één van de daarop volgende dagen nog meet details heeft , zoveel te beter voor DanPae ….

Reputatie 7
Badge +4

@Martin uiteraard (publiek domein / openbare werken)

dan kunnen beide versies vergeleken worden :wink:

Reputatie 7
Badge +3

@DanPae Deze bijkomende info heb ik doorgekregen van mijn collega van de technische dienst:
“Wij zullen dit dossier meenemen naar onze eerstvolgende overlegmeeting met stad Antwerpen. Wat kan er helpen? Een getekende verklaring van de VME of Syndicus dat zij vragende partij zijn voor fiber, dan is de kans groter dat wij van de Stad toelating krijgen om de SPER open te breken onder jaarvergunning voor een klantaansluiting.”
Het is dus zo dat het effectief kan helpen om de VME of Syndicus ook contact te laten opnemen met de Stad hierover.

Groetjes,
Antonella

Reputatie 7
Badge +3

@DanPae Deze info kreeg ik net door van de bevoegde dienst. Ben je hiervan op de hoogte? Groetjes, Antonella

Morgen is er een overlegmeeting gepland met stad Antwerpen voor uitvoering dringende werken.

Is er al een getekende verklaring van het VME of Syndicus met een aanvraag tot klantaansluiting?

Dan is het mogelijk om deze werken aan te vragen onder jaarvergunning.

Beste Antonella,

Ik kan onmogelijk de syndicus van het gebouw (B&D) nog bereiken vandaag en heb er eerlijk gezegd geen idee van of er al of niet een getekende verklaring bestaat. Ten gevolge de Corona crisis werden de jaarlijkse bijeenkomsten van de eigenaars verdaagd en meer dan waarschijnlijk is er geen bijeenkomst meer voorzien voor het huidige kalenderjaar.

Anderzijds begrijp ik nog steeds niet waarom een bijkomende glasvezelkabel voor zoveel commotie kan zorgen. Meer nog  ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het iets te maken zou hebben met de onderaannemers die niet liever willen dan de gemakkelijke weg te nemen en de kabels via de voorgevels door de muur te boren. Zelf woon ik op een gelijkvloerse verdieping en zie ik helemaal geen probleem waarom de kabel niet via de onderliggende onderkeldering zou kunnen aangesloten worden. 

Anderzijds moet het ook van mijn hart dat ik uw tussenkomst ten zeerste op prijs stel en ik hoop van harte dat dit snel kan leiden tot een praktische oplossing.

 

Met vriendelijke groet,

Danny

Reputatie 7
Badge +3

@DanPae  Dank je wel voor de info. Ik geef het door aan de bevoegde dienst. Als ik feedback ontvang, laat ik dit weten. Groetjes, Antonella

Hallo,

Ik woon in Koekelberg, en heb identiek hetzelfde probleem. Ik ben eigenaar van mijn appartement. Om het verhaal kort te maken : Proximus heeft de Fiberkabel binnen getrokken tot aan de gemeenschappelijke verdeeldoos in de kelder (met alle toestemmingen etc).

OK, ik bel naar Proximus om een afspraak te maken …. 1,5h later heb ik eindelijk een afspraak. Op de dag van de afspraak komt de technieker langs op het afgesproken uur om 5 minuten later al weer buiten te staan. Ook hier hetzelfde verhaal : er is PER VERDIEPING een gemeenschappelijke verdeeldoos van waaruit de kabels naar de diverse appartementen getrokken dienen te worden.

Neen, dat ging niet, hij zou dan een kabel naar de plafond moeten trekken, gaten boren in de muur boven het deurgat, en zo een kabel moeten leggen door de GEMEENSCHAPPELIJKE gang, om vervolgens in mijn appartement deze kabel ook weer langs het plafond naar de stekker in mijn appartement te brengen. KABELS OP MUREN EN PLAFONDS !!! Zijn we terug in de jaren 60 waar dit de normaalste zaak van de wereld was ??? Ik heb draadloze wifi net om GEEN kabels te zien en nu zou ik een kabel over het plafond moeten laten gaan ???? En dit terwijl er al een Proximus-kabel ligt die netjes is binnen getrokken  via de gemeenschappelijke (en holle ruimtes).

“Maar mevrouw, uw appartement ligt té ver van deze gemeenschappelijke verdeeldoos. En de kabel binnen trekken via de holle ruimtes …. dat gaat niet, dan kan ik niet.” Ik woon in een appartement van 20 jaar oud. 20 jaar geleden kon Proximus in de nieuwbouw dan wel een kabel binnen trekken blijkbaar. In onze appartementsblok zijn er mensen aangesloten bij Telenet, bij Proximus, en nog andere providers.  Dus NIEMAND kan een Fiberaansluiting hebben, want té veel moeite !!!! In het filmpje op YouTube, wordt dan gezegd over Fiber in appartementsgebouwen, dat het allemaal géén probleem is …. Gaten boren, kabels door een gemeenschappelijk gang over de plafond laten lopen … Dit is niet echt een “discrete” aansluiting, waar bovendien NOOIT geen toestemming zal voor gegeven worden door de eigenaarsvergadering.

En dan de opmerking :”ja maar uw hoofdaansluiting voor de telefoon ligt ver in uw appartement (de hoofdaansluiting werd in de tijd door PROXIMUS vlakbij de plaats gelegd waar alle kabels werden binnen getrokken, omdat dit “gemakkelijker was”, waardoor deze hoofdaansluiting in de 2 de slaapkamer ligt …. en nu krijg ik te horen “dat is wel véél kabel, hoor” …..

Maar mijn abonnement overzetten op het duurdere FIBER, dat ging wel zonder problemen …. Dus beste Proximus, stop met reclame maken voor Fiber in steden die vol staan met appartementsblokken en beperk u tot de gemeenten met veel privé-huizen, of nieuwbouw appartementen. Want in de iet of wat oudere appartementsblokken komt u OVERAL op hetzelfde probleem uit. Géén enkele eigenaarsvergadering gaat toestemming geven om zomaar overal kabels door gangen en traphallen te geven.

En ik ga nu de klantendienst bellen om het FIBER-abonnement terug te laten annuleren. En maak vooral reclame dat als het té moeilijk wordt, dat Proximus dan vooral niet thuis geeft ….

De technicus gaf nog mee dat ik niet de eerste was in onze appartementsblok die met dit probleem werd geconfronteerd en waar er dus niks gebeurde ….. En nu lees ik hier op dit forum dat het een zeer gekend probleem is …..

Neen,  ik ben géén tevreden klant.

Caroline Vrancken

Reageer