Skip to main content

Kan Proximus mij meer uitleg geven over de impact bij het overstappen naar Fiber ?

Aanleg bekabeling:

1. Moet men graafwerken uitvoeren en de oprit openbreken, of kan men de kabels leggen waar momenteel de huidige liggen ?
  2. Vanaf het punt waar Proximus binnenkomt in huis (in de garage), ligt er momenteel een lange ADSL kabel over de zoldervloer die in de living terug naar beneden komt. Ik ga ervanuit dat deze ook moet vervangen worden om de fiber snelheid aan te kunnen ? Zo ja, doet Proximus dit ? Wat is de kostprijs ?
  3. Vanaf de modem in de living ligt er ook een ADSL kabel naar een wifi-booster in de gang. Moet deze ook vervangen worden ?
  4. Werken de huidige wifi-boosters nog met fiber of moeten deze ook vervangen worden ?

Vaste telefoon:

1. In het pack fiber/TV zie ik nergens vermelding van een vaste telefoonlijn. Heb je die automatisch bij aansluiting van fiber ? Is het bellen hiermee gratis (via internet) ?
  2. Is het mogelijk onze huidige telefoontoestellen aan te sluiten op de modem om te bellen ? Dat is Philips D2302B DUO.
    In de handleiding zie ik dat die compatibel is met de GAPnorm (die garandeert dat alle DECT™️ GAP-handsets en -basisstations aan de minimale bedrijfsnorm voldoen à hieruit denk ik dat dit een DECT phone is ?)
  3. Is het mogelijk om een personenalarm dat via de telefoon werkt hierop aan te sluiten en kan die via de telefoonlijn een signaal doorsturen ?

@elsvano Wat er juist moet gebeuren bij de installatie kan ik niet vanop afstand bepalen. Dit zal er volledig van afhangen waar je glasvezelkabel zal binnenkomen. Dit is niet enkel buitenshuis maar ook binnen in je woning.

Uiteraard kan je onze producten aanvullen met een vaste telefoon. Je belt hier niet gratis mee maar aan de tarieven die je nu ook betaald met je klassieke vaste lijn. 

Klassieke toestellen kunnen worden aangesloten op de modem om hiermee te bellen.

Aanleg bekabeling:

1. Moet men graafwerken uitvoeren en de oprit openbreken, of kan men de kabels leggen waar momenteel de huidige liggen ?
  2. Vanaf het punt waar Proximus binnenkomt in huis (in de garage), ligt er momenteel een lange ADSL kabel over de zoldervloer die in de living terug naar beneden komt. Ik ga ervanuit dat deze ook moet vervangen worden om de fiber snelheid aan te kunnen ? Zo ja, doet Proximus dit ? Wat is de kostprijs ?
  3. Vanaf de modem in de living ligt er ook een ADSL kabel naar een wifi-booster in de gang. Moet deze ook vervangen worden ?
  4. Werken de huidige wifi-boosters nog met fiber of moeten deze ook vervangen worden ?

(1) zie antwoord Proximus hierboven

(2) Een normale Fiberaansluiting bestaat uit 3 elementen:

• de ONTP, of het fiber aansluitpunt. Dat zal komen op de plaats waar de glasvezel jouw woning binnenkomt, in jouw geval dus de garage
  • de ONT, of de glasvezelmodem. Deze komt daarnaast. Hiervoor heb je stroom nodig.
  • de InternetBox  of router.Deze wordt met een UTP kabel verbonden met de ONT. Als de “lange ADSL kabel” waarover je spreekt een UTP kabel (van maximaal 90 meter), dan kan deze gebruikt worden om de modem te verbinden (die in de living komt als je dat wenst)

(3) de verbinding tussen de huidige modem en de WiFi booster kan nooit een ADSL kabel zijn, maar een UTP kabel. Die kan behouden blijven

(4) Dat hangt ervan af welke modem en WiFi boosters je nu hebt. Normaal zal je een Internet Box krijgen, tenzij je een B-Box3v hebt (die kan eventueel verder gebruikt worden) ...

@philippe_d ik kan niet goed volgen omdat je in (3) zegt dat die niet moet vervagen worden maar in (4) zegt dat die wel moet vervangen worden met een Internet box (= bbox4) ?

Vaste telefoon:

1. In het pack fiber/TV zie ik nergens vermelding van een vaste telefoonlijn. Heb je die automatisch bij aansluiting van fiber ? Is het bellen hiermee gratis (via internet) ?
  2. Is het mogelijk onze huidige telefoontoestellen aan te sluiten op de modem om te bellen ? Dat is Philips D2302B DUO.
    In de handleiding zie ik dat die compatibel is met de GAPnorm (die garandeert dat alle DECT™️ GAP-handsets en -basisstations aan de minimale bedrijfsnorm voldoen à hieruit denk ik dat dit een DECT phone is ?)
  3. Is het mogelijk om een personenalarm dat via de telefoon werkt hierop aan te sluiten en kan die via de telefoonlijn een signaal doorsturen ?

(1) zie antwoord Proximus hierboven

(2) Jouw Philips DECT toestellen zijn aangemeld op een DECT basis. Deze zal dan aangesloten worden op de PSTN uitgang van de Internet Box (in plaats van op de telefoonlijn). Er verandert dus niets aan jouw telefonie installatie.

(3) Zelfde antwoord als hierboven: de Interntebox vervangt jouw telefoonaansluiting. Enig verschil is dat jouw telefoonlijn niet meer zal werken als de elctriciteit uitvalt.

@philippe_d ik kan niet goed volgen omdat je in (3) zegt dat die niet moet vervagen worden maar in (4) zegt dat die wel moet vervangen worden met een Internet box (= bbox4) ?

de vraag ging over de UTP kabel tussen modem en booster (verkeerdelijk ADSL kabel genoemd).

Die moet niet vervangen worden.

Of heb ik de vraag verkeerd begrepen?

&

Moet men graafwerken uitvoeren en de oprit openbreken, of kan men de kabels leggen waar momenteel de huidige liggen ?

Indien de huidige koperen telefoonkabel in een (voldoende grote zonder te scherpe bochten) “wachtbuis” zit, kan mogelijks ervan gebruik gemaakt worden (zonder de oprit open te breken)

Eventueel zelf beroep doen op een firma die grondboringen uitvoert, maar voor zover mij bekend worden door deze firma’s nog wel 2 putten gemaakt: 1 ter hoogte van de inrit en 1 ter hoogte van de gevel

Vanaf het punt waar Proximus binnenkomt in huis (in de garage), ligt er momenteel een lange ADSL kabel over de zoldervloer die in de living terug naar beneden komt. Ik ga ervanuit dat deze ook moet vervangen worden om de fiber snelheid aan te kunnen ? Zo ja, doet Proximus dit ? Wat is de kostprijs ?

Ik vermoed dat Proximus de fiberaansluitdoos en de fibermodem “zo dicht mogelijk” bij de intro zal willen plaatsen en dat voor de “binnenbekabeling” zo wie zo naar kabels van het type ethernet/utp (geen adsl/telefoonkabel!) moet overgeschakeld worden, mogelijks zult u hiervoor evenwel beroep moeten doen op een eigen electricien   

Vanaf de modem in de living ligt er ook een ADSL kabel naar een wifi-booster in de gang. Moet deze ook vervangen worden ?

Tussen de Bbox3(v+)/internetbox wordt gebruik gemaakt van ethernet/utp kabel (geen adsl/telefoonkabel), dus de aldaar voorhanden kabel hoeft normalerwijze niet te worden vervangen

Werken de huidige wifi-boosters nog met fiber of moeten deze ook vervangen worden 

Indien een Bbox3(v+) voorhanden is en deze vervangen wordt door een internetbox dienen de gehuurde Proximus boosters van het type v1 te worden vervangen door Proximus boosters van het type v2

In het pack fiber/TV zie ik nergens vermelding van een vaste telefoonlijn. Heb je die automatisch bij aansluiting van fiber ? Is het bellen hiermee gratis (via internet) ?

CS_Pack_Flex_NL~2024-08-20-08-43-28~cache.pdf

In bovenstaand pack is (gratis) 24h/24h 7d/7d vast naar vast nationale telefonie”  inbegrepen evenals (gratis) 1000 minuten/maand nationaal vast naar mobiel

Klassieke toestellen kunnen worden aangesloten op de modem om hiermee te bellen.

Een klassiek telefoontoestel kan aangesloten worden een groene RJ11 poort van een Bbox3v+/internetbox, dit is uiteraard ook van toepassing voor de DECT-basis van uw Philips D2302B DUO

Is het mogelijk om een personenalarm dat via de telefoon werkt hierop aan te sluiten en kan die via de telefoonlijn een signaal doorsturen 

De overschakeling van koper naar fiber heeft normalerwijze geen enkele impact hierop (een eventueel voorhanden splitter dient op de groene RJ11 poort van de Bbox3v+/internetbox te worden aangesloten of mogelijks dient de groene RJ11 poort op uw binnenbekabeling telefonie te worden aangesloten via (Niko) RJ11 contactdoos/dozen)

de vraag ging over de UTP kabel tussen modem en booster (verkeerdelijk ADSL kabel genoemd).

Die moet niet vervangen worden.

Of heb ik de vraag verkeerd begrepen?

@philippe_d Sorry ik heb het verkeerd begrepen daar ik verkeerdelijk dacht dat de vraag was of die booster moest vervagen worden 😚

Reageer