Vraag

Activering van een VoIP-lijn bij een Flex abonnement.

  • 24 November 2020
  • 13 reacties
  • 1011 Bekeken

Op 10 november ll. heb ik een omschakeling gevraagd naar een Flex pack met Phone Line, maar sinds de omschakeling, die gebeurde op 16 november, heb ik geen telefoonlijndiensten meer. 

De oorzaak ligt vermoedelijk bij het feit dat ik voordien een VoIP lijn had met een iTalk abonnement.  Ik connecteer op die lijn via een SIP connectie.  Bij de omschakeling naar het Flex abonnement, werd de telefoonlijn echter gedefinieerd als een analoge lijn.

Nu kan ik niet meer bellen via de SIP connectie (ondanks het feit dat de connectie met ims.belgacom.be wel succesvol is), en heb ik ook geen verbinding via de analoge RJ11 aansluitingen op de NPT2007 stekkerdoos.  Ik heb een BBOX 3 V+ van Proximus ontvangen, maar heb hem vervangen door een Fritzbox 7490, welke kan connecteren met een analoge telefoonlijn.

Ik heb op aanraden van een Proximus medewerker nu een omschakeling van analoog naar VoIP aangevraagd.  Dat was de enige manier om het probleem op te lossen, werd gezegd.  

Hierdoor zal een Proximus technieker nu op 15 december naar mijn huis afzakken, om die VoIP in orde te brengen.  Dit is het automatische gevolg van mijn aanvraag voor omschakeling.

Ik vrees echter dat dit wel eens een nodeloze verplaating zal zijn, vermits mijn lijn, voor zover ik weet, al een VoIP-lijn is.  Dat stond zo op mijn laatste factuur.  

Daarom, in de plaats van iemand te sturen zou ik Proximus willen vragen om de omschakeling softwarematig door te voeren.  Volgens mij lost dat het probleem op.  Ik zie geen reden waarom ik tot 15 december moet wachten om dan vast te stellen dat mijn lijn al VoIP is.  Mijn lijn werkt nu ook niet, en als ze niet werkt na de softwarematige omschakeling, dan kan de technieker vooralsnog langskomen.

De vraag is nu, hoe kan ik met iemand van de technische dienst in contact treden om deze mogelijkheid te bespreken?  Het lijkt me het proberen waard en als het lukt zit ik tenminste niet tot 15 december zonder telefoonlijn, en spaart Proximus een onnodige verplaatsing uit.  Win-win denk ik :wink: .


This topic has been closed for comments

13 reacties

FYI: kan je inderdaad op je aanrekening zien 

zie  uitleg → De aansluiting van je telefoontoestellen en vaste lijn controleren

FYI: kan je inderdaad op je aanrekening zien 

zie  uitleg → De aansluiting van je telefoontoestellen en vaste lijn controleren

Inderdaad Martin, ziehier:

 

Dan is het inderdaad duidelijk :slight_smile:  we zullen maar afwachten op de Proximus forummedewerkers als ze hier de draad opnemen...

Ik weet niet wat er gebeurd is met mijn dossier, maar ik ben vandaag al 5 maal gecontacteerd door de Proximus helpdesk.  Spijtig genoeg waren die 5 personen zich niet bewust van het feit dat hun collega’s mij  reeds gecontacteerd hadden, noch van mijn probleem.

De laatste medewerker zei me zelfs dat ik eerst bij de klantendienst een aanvraag moest indienen om een omschakeling te doen van analoog naar VOIP.   Hij zei me dat die omschakeling nog niet gebeurd is aan de zijde van het abonnement, en dat zolang dit niet gebeurd is hij, van de technische dienst, niets kan doen.  Hij vertelde me dat die omschakeling er zal voor zorgen dat er een technieker zal langskomen om de zaak in orde te brengen…  Ik heb hem gezegd dat er al een technieker ingepland is voor 15 december.  Blijkbaar wist hij dat niet.

De moed zakt me in de schoenen :frowning2:

8 Proximus medewerkers hebben mij woensdag uiteindelijk gebeld.  Ik kreeg zelfs telefoon terwijl ik aan de lijn was met een andere medewerker.  Ze wisten allemaal van elkaar niets af.  Ik weet wel niet of deze post daar iets mee te maken gehad heeft, maar ik kan de aandacht wel appreciëren :wink:

Maar helaas, de conclusie was steeds hetzelfde.  Waarschijnlijk hoeft er geen technieker langs te komen, maar softwarematig aanpassen kan ook niet, want er is een aanvraag lopende voor een bezoek van een technieker op 15 december.  En we kunnen dit best zo laten, want stel dat het softwarematig toch niet kan, dan moet er vooralsnog een technieker langskomen.  Dus beter de aanvraag behouden zoals ze is.

Ik ben dus in blijde verwachting.  De Proximus technieker die bij mij langskomt op 15 december krijgt van mij sowieso een vers gemaakt kopje koffie, dan is dat misschien een beetje troost als de verplaatsing inderdaad nodeloos bleek te zijn. 

Intussen zit ik al 12 dagen zonder telefoon, dus moest er toch nog een Proximus medewerker op dit forum meeluisteren en in staat zijn om de computer te overrulen, dan mag die mij gerust contacteren.

FYI: proximus medewerkers komen in het weekend niet meer langs op het forum hier.

En het wordt nog beter. 

Mijn phone line werkt niet, maar er wordt wel verbruik aangerekend.  Alle verkeer naar mijn telefoon wordt tijdelijk doorgeschakeld naar mijn mobiel nummer.  Dat werd door een Proximus medewerker voorgesteld en met mijn goedkeuren zo geregeld, maar ik verwachte nu wel niet dat dit verkeer mij zou worden aangerekend :frowning2:.  Tenzij natuurlijk dat die 467 min waarvan sprake bovenop de 1000 min komt waarop ik recht heb.

Is allemaal niet zo duidelijk.  Ik zal nog maar eens met de klantendienst contact proberen op te nemen.

 

Reputatie 7
Badge +4

@Buyrud Kan je in je profiel aub je gegevens aanvullen (klantennummer, telefoonnumer). Dan kunnen wij dit voor u nakijken. 

 

Gevraagde privégegevens in je forumprofiel  plaatsen doe je terwijl je op het forum ingelogd bent, en zet je in één van de met “privé” aangeduide tekstvelden.

Enkel proximusmedewerkers kunnen deze info bekijken.
Klik tenslotte onderaan links op “sla wijzigingen op”
( in het vak “Ticket (Privé)” kun je bvb nog bijkomende informatie zetten als dit wilt).

@HadewychT heb mijn gegevens toegevoegd.

FYI: Zal voor maandag zijn, tijdens weekend komen geen ⌘-medwerkers langs op het forum.

Reputatie 6
Badge +3

@Buyrud als ik het telefoonnummer dat u aan uw forumprofiel heeft toegevoegd na kijk, lijkt deze wel analoog geconfigueerd te staan. Verder zie ik inderdaad een technieker gepland staan die de omwisseling van analoog naar VOIP terugplaatst. Normaal gezien hoeft er enkel het telefoontoestel op de modem aangesloten worden om dan thuis van VOIP gebruik te maken. De technieker zijn takenlijst is normaal gezien de installatie van de VOIP plug en activatie van de lijn. Verder zou hij testen of alles dan naar behoren werkt.

 

@YorickP bedankt voor je reactie.

De lijn staat inderdaad als analoog gedefiniëerd, maar voordien (vóór 16 november) was het een VoIP lijn, en dat is nu net het probleem.

Ik heb een BBox 3 V+ modem en gebruik de DECT funtie van die modem om mijn DECT telefoontoestellen te connecteren, maar dat lukt nu niet meer.  De BBox 3 V+ stelt geen telefoonverbinding meer vast.  Voorheen, met mijn iTalk abonnement, lukte dat wel, maar iTalk is natuurlijk VoIP.

Ik dacht, als men dit softwarematig per ongeluk kan veranderen van VoIP naar anloog, dan moet men dit ook kunnen terugzetten van analoog naar VoIP.  Vandaar mijn oproep op dit forum naar Proximus om dat eens te proberen.  Ik begrijp niet waarom een technieker moet langskomen voor iets dat ik voordien al had en nu niet meer heb, omdat men een administratieve fout gemaakt heeft bij de omzetting van mijn abonnement.

Soit, nog 8 keer slapen en dan komt de technieker langs.  Ik zal hem of haar met open armen ontvangen :wink: .

Nog snel even een update.

De technieker is inderdaad zoals afgesproken op 15 december langsgekomen.  Ook zoals verwacht kon hij niet veel meer doen dan de VoIP te activeren.  Na een 10-tal minuten was alles gefikst.  Hij bevestigde dat dit ook vanop afstand had kunnen gebeuren.

Toch spijtig dat dit hele verhaal een maand heeft moeten duren, gewoon omdat men bij de omzetting naar het nieuwe abonnement niet gezien had dat mijn lijn VoIP was.  Ik had het nochtans gevraagd vóór mijn overstap en het werd toen bevestigd dat dit geen probleem was.  Tja, als je niets doet kan je niets verkeerd doen natuurlijk.  En uit fouten kan je leren (da’s eentje voor de Proximus gasten op dit forum :wink: ).

Nu hoop ik wel dat deze interventie mij niets zal kosten, zoals telefonisch beloofd is.  En ik zal ook eens moeten bellen voor de korting die ze mij beloofd hadden toen ik hen vertelde dat ik een overstap naar Flex overwoog.

Maar allee, eind goed al goed zou ik zeggen.