Skip to main content

Anti-phishing: 11 goede online tips

 

Anti-phishing: 11 goede online tips

Anti-phishing is enorm belangrijk. Online kan je namelijk in de val gelokt worden, om zo je persoonlijke gegevens te ontfutselen. En eigenlijk is dat alsof je nietsvermoedend de sleutel van je huis aan een crimineel zou geven. Het concept achter phishing bestaat al lang. In het verleden lichtten criminelen mensen op via fysieke brieven of via de telefoon. Tegenwoordig gebeurt het vooral via e-mail, sms en sociale media. Ga voluit voor anti-phishing, met deze elf tips.

1. Kijk naar de professionaliteit van de tekst

Spelfouten of letterlijke vertalingen uit het Frans of Engels: ze verraden al snel dat je te maken hebt met phishing. Bedrijven gebruiken namelijk vaak een communicatiebureau, of hebben een afdeling vol specialisten in het vak. Hackers proberen dit vaak te imiteren, en worden daar steeds beter in. Ziet het bericht er ronduit onprofessioneel uit? Verwijder deze dan meteen.


2. Gebruik een filter voor anti-phishing

Installeer deze op je mailbox én browser. Bij de meeste software zit dit er al standaard in. Controleer in de instellingen of deze geactiveerd zijn. Aparte anti-phishing software installeren is natuurlijk ook een optie. Norton Security is daarbij een absolute aanrader. Denk er wel aan: zo’n filter zal niet alle pogingen tot phishing tegenhouden. Wees dus steeds op je hoede.


3. Controleer het e-mailadres van de afzender

Ken je het emailadres van de afzender niet of is het de eerste keer dat je van een persoon of instantie een e-mail krijgt? Ga dan altijd even na of het niet verdacht is. E-mailadressen van officiële instanties zijn meestal kort, simpel en foutloos. En ze eindigen niet op hotmail.com, gmail.com of andere gratis services.


4. Wees voorzichtig met links

Klik niet zomaar op een link. Als je geïnteresseerd bent, typ je beter zelf het adres in om de site te bezoeken. Zo kom je zeker niet op een kopie ervan terecht.

Sommige links zitten achter een woord of zijn verkort weergegeven. Kijk altijd even naar de URL. Houd je muis over de link zonder erop te klikken. Onderaan het venster, in de statusbalk, zal de volledige link verschijnen. Staat daar een verdacht adres, dan kan het oplichting zijn. En begint deze niet met ‘https’, dan moet er ook al een belletje beginnen rinkelen. De verbinding die je apparaat maakt met een https-website is namelijk beveiligd. Dat wil zeggen dat de gegevens die je ernaartoe stuurt niet onderschept kunnen worden.


5. Sluit pop-upvensters

Wanneer je op het internet surft, kunnen pagina's zonder dat je het wilt worden geopend. Vaak krijg je daarbij een leuk bericht: je hebt een wedstrijd gewonnen, je kunt een iPhone ontvangen, enzovoort. Wat de inhoud ook is: sluit de pagina direct en geef vooral nooit persoonlijke informatie door. Hackers zitten bijna zeker achter deze pop-up.


6. Meld vermoeden van phishing

Is een mail die je van je bank kreeg verdacht? Of weet je honderd procent zeker dat het om phishing gaat? Meld het aan de dienst die beweert je een bericht te hebben gestuurd. Zo voorkom je toekomstige oplichtingen.


7. Geef niet zomaar gevoelige informatie door

Waar men bij phishing op uit is, zijn je persoonlijke gegevens. Vertrouw nooit afzenders die je vragen om deze gevoelige informatie. Een bank zal bijvoorbeeld nooit je inloggegevens vragen via e-mail, telefoon of sms.


8. Open niet zomaar bijlages

Krijg je een ongevraagde mail binnen, met bijvoorbeeld reclame? Open deze dan niet zomaar. Het is een vaak gebruikte manier voor hackers om toegang te krijgen tot je apparaat. Daarvoor wordt spyware gebruikt.

Wil je toch weten wat er in een bijlage zit? Dan open je hem best in je browser. Klik op de bijlage en download hem. Upload het daarna naar Google Drive. Zo kun je alles lezen als preview en eventueel downloaden als pdf- of html-bestand.


9. Update je browser

Bedrijven de je browser maken zijn constant bezig met veiligheid. Daarom is het belangrijk dat je steeds de laatste versie van je browser geïnstalleerd hebt. Je smartphone zo snel mogelijk updaten is ook sterk aangeraden. Installeer een anti-phishing toolbar om nog veiliger te zijn.


10. Blijf op de hoogte over anti-phishing

Zelf up-to-date blijven over de mogelijke gevaren is ook belangrijk. Zo herken je ze nog gemakkelijker. Veel sites bieden regelmatig tips aan, om op de hoogte te blijven. Zo is safeonwebNieuw venster bijvoorbeeld erg interessant. Dit is de cybersecurity-site van de Belgische overheid.


11. Laat je niet verleiden door tijdsdruk

De kans is groot dat je het al bent tegengekomen: een aanmaning tot betaling van telecomkosten. Criminelen zien er hun kans in en gebruiken het om je te misleiden. Deze manier van phishing gebeurt vaak via sms. Geen enkele provider (of andere dienst) zal je enkel via sms vragen om een achterstallige rekening te betalen.

Cyber Care beschermt je hele gezin tegen de gevaren van het internet, waaronder phishing. Slaap op je beide oren met deze verzekering voor je digitale leven. Je bent onder andere beschermd tegen identiteitsdiefstal, fraude met betaalmiddelen, risico’s rond online shoppen, reputatieschade en online intimidatie.

Ontdek Cyber Care nu!

TBI: rechtstreekse link naar Proximus site:

→ Anti-phishing: 11 tips | Proximus  
→ Cyber Care - 1e digitale verzekering in België | Proximus
→ Safeonweb Nieuws
→ Norton Security – Internet Computer antivirus | Proximus
→ Welke gevaren voor kinderen schuilen op het internet? | Proximus


Ivm e-mail

 


Tip: best geen privégegevens zoals je e-mail adres op een openbaar forum dat door iedereen kan gelezen worden!


het beste is nog altijd je gezond  verstand gebruiken .


Maar dat gezond verstand verschilt wel van persoon tot persoon :wink::slight_smile:


:joy::joy:


juist mail gekregen van support@proximus.com in het frans, ik heb geprobeerd de tekst te kopieren maar het lukt niet goed, het meeste van de tekst staat hieronder

ik heb geen achtergestelde betalingen dus ik veronderstel dat het pishing is omdat er ook een link op staat om naar my proximus te gaan, ik heb al rechtstreeks naar my proximus te gaan en alles is inorde

is support@proximus.com van jullie?

 

 

 

 

Cher(ère) client(e),

 

 

 

 
 

 

Nous vous informons que votre mode de paiement a été refusé.

 

 

 

 

 

Merci de mettre à jour vos paramètres de facturation

 

pour le 15/03/2021 au plus tard.

 

 

 

 

 

Consultez et réglez vos moyen de paiement très facilement dans MyProximus.

 

 

 

 
 

 

 

bt_My_prox_FR.png

 
 
 

 

 

 

Cordialement,

 

Votre équipe Proximus

 

 

 

 

 

 

 

 

Découvrez-en plus sur MyProximus

 

 
 
 
 
 
 
 

 

2014_services_017.jpg

!

Proximus ne vous contactera jamais par téléphone, mail ou SMS, dans le seul but de vous demander un mot de passe.

 

 

© Tous droits réservés, Proximus 2021 | Mentions légales | Protection de la vie privée

 

 

 

Proximus SA de droit public, Bd du Roi Albert II, 27, B-1030 Bruxelles, T.V.A. BE 0202.239.951 R.P.M. Bruxelles, BE61 0001 7100 3017 BPOTBEB1


niet aan twijfelen dat is fake,  want trouwens de linken die er instaan werken/bestaan  ook niet bv. https://proximus.be-fr.com/ en er zijn verschillende personen die deze mail ontvangen hebben.


ik had er geen twijfel over dat het fake was, maar het het lijkt toch heel echt

ten eerste ik had geen openstaande facturen en het email van de afzender lijkt toch wel heel echt,

ik heb ook rechtstreeks eerst eens gekeken naar proximus, maar de meeste phishing mails komen van rare email adressen maar deze lijkt toch wel heel echt

ik klik nooit op links als ik niet zeker ben, maar als je toevallig nog een openstaande factuur heb is het gevaar toch heel groot dat je wel de link gebruikt

 


Er zijn er heel veel van dit soort mails die heel echt overkomen van wikels, banken enz…. 


deze mail lijkt toch heel echt hier nog de printscreens zodat anderen kunnen zien dat deze niet echt is

waar de fout zit weet ik niet 

 


van die echte heb ik heel veel binnengekregen en hoe meer je er binnenkrijgt hoe vlugger je ze door hebt :slight_smile:


ik wist dat het niet echt was, maar aan die mail van proximus zie ik echt niet was mis was, 

ze is wel enkel in het frans, maar je kan toch niet echt zien dat ze niet van proximus komt of wel?

 


ik heb ze ook al doorgestuurd naar verdachte emails noreply@safeonweb.be

want naar proximus zelf is ingewikkeld omdat er niet een email bestaat waar je ze kan doorsturen maar je moet een formulier invullen of ben ik mis?


onlangs werd hier nog gemeld dat je die moogt doorsturen naar abuse@proximus.com


juist gedaan en vroeger ook al eens en dit is het antwoord dat je krijgt

ik dacht dat dit niet lukte, heb het vroeger al eens gedaan en via het formulier is het heel omslachtig

 

 


Volgens de persoon die het hier onlangs gemeld heeft wordt dit wel nog via deze weg behandeld, dus als die persoon liegt dan lieg ik ook natuurlijk :thinking:

Dus ik veronderstel dat dit een automatisch computerantwoord is maar daarom niet wil zeggen dat het niet behandeld wordt en trouwens ze zullen al genoeg verwittigingen hierover gekregen hebben aangezien deze methode van phishing niet nieuw is.


deze mail lijkt toch heel echt hier nog de printscreens zodat anderen kunnen zien dat deze niet echt is

waar de fout zit weet ik niet 

 

Heb dezelfde mail aangehad. Voor mij is dit duidelijk. Nooit zoiets aangehad en dan nog in het Frans. En gaat over de factuur. Heb deze ook doorgestuurd naar abuse en kreeg ook een antwoord zoals vermeld in deze topic. Heb de mail ook doorgestuurd naar safeonweb.


Ja heb die gisteren ook gekregen. Is idd moeilijk om te zien of die van proximus komt of niet. Als je de link bekijkt van ‘bekijk in myproximus“ dan zie je wel dat het niet van proximus is.

Wou die mail ook doorsturen maar heb de indruk dat proximus niet echt geinteresseerd is in deze mails want het is een onmogelijke taak om deze door te sturen.

Ik krijg van verschillende banken en paypal ook zulke mails en op hun site vind je direct naar waar je deze mails kunt doorsturen,  geen onmogelijke formulieren die je moet invullen,  gewoon 1 email adres. 


inderdaad praktisch iedere site heeft zo’n email adres maar proximus niet


maar dat is toch een straatje zonder einde de volgende keer komen ze met wat anders af met andere mailadressen en linkadressen dat is en blijft dweilen met de kraan open.


ik weet het wel maar al wat je kan tegen houden of andere verwittigen is toch al iets,


Het enigste dat helpt is dat de mensen zelf heel goed beseffen en er van bewust zijn dat ze  moeten uiterst opletten als er een mail binnenkomt van betalingen / achterstallige betalingen, en bij de minste twijfel het bedrijf die zogezegd dit opeist te contacteren voor alle zekerheid  Het open doen van de mail is op zich nog niet direct alarmerend, het enigste dat je niet moogt doen is op de linken klikken vooral je zeker bent dat de betaling inderdaad nog moet gebeuren (bv na contacteren van de firma die het zogezegd opeist)


Ik werd dagelijks lastig gevallen door zogenaamde Microsoft en/of Google oproepen op mijn vaste lijn.
Oproepen kwamen uit alle mogelijke EU-landen en als ik niet antwoordde kreeg ik paar minuten later een oproep uit een ander EU-land. Nummers blokkeren bleek ook niet effectief.
Ik heb noodgedwongen mijn vaste lijn definitief opgezegd.


Dit is inderdaad zoals ik al gezegd heb zowel bij mail en telefoon dweilen met de kraan open,

maar als je niet oppakt stopt het toch vanzelf na een een week a 2 weken en bellen ze u je niet meer op je vaste lijn, enfin dat is toch wat ik ervaar.


Reageer