Vraag

Vervangen TV BOX : opnames kwijt ?

  • 9 September 2022
  • 9 reacties
  • 2161 Bekeken

Ik heb een mail ontvangen dat mijn TV box (V5) zal vervangen worden door een recente versie (V7) met als bijkomende info dat de opnames van de laatste 60 dagen zullen overgezet worden. Mijn BOX bevat echter nog een interne harde schijf waarop de meeste van mijn opnames staan . Ook deze van minder dan 60 dagen. Heeft U alsnog een idee of ik deze opnames zal kunnen behouden  daar deze op de schijf van de oude TV box staan dus ?


9 reacties

Kleine correctie : mijn huidige TV box kan ook V4 zijn.

De opnames 60 dagen die in de cloud opgenomen werden zou je nog moeten kunnen bekijken zonder probleem. Maar wat op de harde schijf staat niet, trouwens moest je een tweede decoder in je bezit hebben dan zou je die op je tweede decoder ook niet kunnen bekijken.

Reputatie 7
Badge +4

Op dit en het Fr forum zijn berichten van Proximus medewerkers (moderatoren) terug te vinden dat vervangen v5 decoders met HD na 1 maand van het net gekoppeld worden (en u dus de aldaar op HD  aanwezige opnames verliest tenzij u ze ondertussen naar een ander medium zou overgebracht hebben)

Is er geen info hierover terug te vinden in een begeleidend schrijven van Proximus?

 

 

 

@M_016 (Is er geen info hierover terug te vinden in een begeleidend schrijven van Proximus?)

Neen . Men vermeld in de mail : •Je opnames van de laatste 60 dagen worden automatisch overgezet naar je nieuwe TV Box. Opnames ouder dan 60 dagen kunnen niet worden opgeslagen .

Ik denk echter aan een totaal andere manier om ze toch te kunnen recupereren. Namelijk : de harde schijf uit de box halen en de files omzetten naar een ander formaat wat door de tv kan gelezen worden (mp4, mkv). 

Heeft iemand een idee welk formaat ze gebruiken en of dit zou  kunnen lukken ?

Er zit ergens een beveiliging op de HDD, dus normaal gezien zul je dan eerst de truc moeten vinden om die te omzeilen.

NB: Er zijn er die het als volgt gedaan hebben:

Bijvoorbeeld een DVD-HDD-recorder met een SCART ingang en uitgang en ook een HDMI-uitgang.
Omdat veel flatscreens tegenwoordig geen of maar één scartingang meer hebben, is deze HDMI uitgang nuttig.
De decoder scart-uitgang verbinden met de DVD-recorder scart-ingang.
DVD recorder HDMI uitgang met één van de (meestal meerdere ) HDMI-ingangen van de TV verbinden.
Op decoder de gewenste opname starten (afspelen) en tegelijk het opnemen van de DVD-recorder starten.
Controle op de procedure via het TV scherm.
Met de manuele timer kan  je de recorder dan instellen op 30min, 1 uur of meer
(meestal per half uur in te stellen door meermaals op de opnametoets te drukken),
zodat je er je bed niet moet bij maken.
Achteraf kan je de opname bewerken (de  stukken teveel er uit verwijderen).
Optioneel kan je dan ook nog van de opname een DVD-schijf branden (recordable of rewritable).
Voor tijdelijk gebruik, bv. voor afspelen op een computer, best een rewritable nemen,
want een recordable kan je maar op een ander medium afspelen na finaliseren,
waardoor hij niet meer herbruikbaar is voor opname.
Je kan op laptop dan nog eens overkopiëren op een
interne of externe HDD of op een USB-stick of SD-kaartje.

 
DEC-|<===scart==>DVD-REC<===hdmi====|     

                   |                 |-TV                                                      |_<===hdmi=======>|                                        

Dank voor het antwoord en de uitgebreide uitleg hierover Martin.

@Martin 

Toch nog een vraagje hierover want nuttig voor mij om te weten naar de toekomst
(ik heb nog geen bericht over vervanging gehad)

Het is de bedoeling om de V5 te vervangen en daar heb je één maand de tijd voor. De vervangen decoders worden dus na één maand van het net gehaald en zijn onbruikbaar, dat is duidelijk.
Maar is het in tussentijd ook mogelijk om de 2 decoders naast mekaar te gebruiken? Op die manier kunnen gedurende die maand de opnames op de HD van de V5 nog bekeken worden. Dat zou toch  een simpele (de simpelste?) mogelijkheid zijn.
Mijn vraag is zo te verstaan dat wij maar één TV hebben. Zo zou ik kunnen de HDMI kabel verwisselen om ofwel TV (V7 (of V5)) ofwel een opname op HD (V5) te bekijken. Ofwel daarvoor (als PX dat toelaat) de inkomende HDMI poort op TV kiezen.

Het is maar een vraag, hé. 😎

je kan inderdaad tot max. 3 decoders aansluiten op je lijn als je lijn dit toelaat en het aantal dat mogelijk is kun je natrekken hier → Beschikbaarheid van aantal TV’s bij u thuis | Proximus

Dus als je het aantal niet overschrijd kun je inderdaad zowel je v5 als de vervangdecoder ter zelfde tijd aansluiten op je lijn en kan je zo nog de opnames op harde schijf bekijken op je v5.

@ Danny g

Al een paar jaren is Proximus de baas over onze opnames of we dat nu willen of niet maar omdat we opnemen van een uitstekende HD kwaliteit kan het niet meer buiten de wil om van Proximus op een externe Dvd of Blu-ray recorder en voor die 60 dagen het maar op die decoder blijft staan, dat mogen ze eens verlengen, is dat ondertussen al gebeurd nee, niemand die daar tegen opkomt, we betalen er toch voor iedere maand en meer dan genoeg. Ons betaling aan Proximus iedere maand die blijft wel geen 60 dagen geldig die is wel voor altijd. Opnemen dat ben ik al een tijdje afgeleerd, doe ik niet meer er is toch niets meer interessants. Dat kan dan gerust nog 5 of 10 jaar duren eer er eens iets is die overweg kan met die HD of tegen dan 4k decoder van Proximus om op te nemen. Kijk bijna zelden nog tv, zo leuk is het nog om echt afhankelijk te zijn van je provider.

Timm1983

 

Reageer