Vraag

V5c begint te verslijten blokjesbeeld na 2 min

  • 29 January 2024
  • 28 reacties
  • 389 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Hello,

Sinds enkele weken een groeiend probleem met “storingen” in beeld. Eerst bij wisselen zenders, recent ook bij beeldwissel in zelfde uitzending.

Er treden, vooral op de plaatsen met gewijzigd iets in het scherm, storingen op in de vorm van blokjeslijnen volle breedte. Recent zo erg dat zelfs de nieuwslezer “rare snuiten” trekt  als hij/zij in close up iets zegt, dus rond ogen, mond of tegelijk op andere plaatsen op scherm.

Ook films met veel bewegingen op het scherm geven een bijna niet te volgen beeld, door storingen volle scherm, of bij ondertitteling, daar volle breedte blokjes balken 

Dus storingen van iets: 

  • nagezien: ganse lijn vanaf inkom koperlijn, dsl splitter, alle draden (kontakten) alle stekkers modem(Bbox3), naar decoder  en naar tv(HDMI) , diverse ingangen getest .
  •  Andere voeding op decoder getest, positie van decoder getest (krijgt fout niet, de eerst 2 minuten na opstart, dus vanaf warm worden= prijs.  Positie decoder getest ( alle posities, waarbij plat liggend zoals die normaal ligt, het ergste is, en op zij (= andere ventilatie ) iets beter is.

 De koperlijn lijkt mij een  zuivere  bel/kiestoon te geven, zonder ruis of kraken, of  “geronk”, zoals bij water-kontakt met buitenkabel ( rond de jaren 2009 meermaals meegemaakt door straatwerken)

De internet snelheden zijn normaal (2,5Mhz: down= 5 a 15 kbps, up = 9 Kbs  en 5,0 Mhz geeft down rond de 30 a 35 kbs en up=9 kbs)

Dus enige mogelijkheid is decoder.

GRAAG deze inwisselen tegen een andere 5c ( indien dat niet kan, OOK DE AFSTANDBEDIENING mee opsturen, want die van de 5c is niet compatibel met latere modellen, en ik hou mijn hart vast voor een V7, gezien de problemen hiermee

Indien je verdere gegevens nodig hebt , zie profiel


28 reacties

De internet snelheden zijn normaal (2,5Mhz: down= 5 a 15 kbps, up = 9 Kbs  en 5,0 Mhz geeft down rond de 30 a 35 kbs en up=9 kbs)

Dat is wel heel traag !

Maar kan je eens een speedtest doen met een laptop/pc verbonden met een netwerkkabel rechtstreeks aan de bbox via http://speedtest.net  wat dit geeft.

Je kan eens kijken wat er opgegeven wordt als gegarandeerde snelheid op http://proximus.be/internetsnelheid 

Reputatie 4
Badge +1

heel traag ???  Ben dat al jaren gewoon (profiel 50 / 9 )

 

Reputatie 4
Badge +1

Zonet getest op grote pc, direct verbonden met utp en gigabit  chip: verbinding = 1,0 Mb/s

snelheden, met Proximus, met Ookla, en met Orange  5 metingen per provider

Down = 39 Kbs upo = 9, 2Kb/s

 dat is dus normaal voor mij.

Waarom de 2,5 wifi zo laag is ???? 

-- Als het aan de Bbox3 ligt, zou ook wel daar eens de fout voor de beeldstoring kunnen liggen

Zou ik dan ineens ook een nieuwe Bbox moeten testen ?

 

Dan bedoelde je waarschijnlijk bij Wifi-5.0 = 35Mbps/9Mbps

wat er wordt er aangegeven als gegarandeerde snelheid op »→ http://proximus.be/internetsnelheid 

Je wifi2.4 wordt mss gestoord door naburige wifi kanalen van buren bvb 

Je kunt bvb een gratis wifi analyzer (Microsoft store) installeren op je windows pc/laptop om te zien of je 2.4 wifi kanaal niet gestoord wordt

heel traag ???  Ben dat al jaren gewoon (profiel 50 / 9 )

 

Ja, sommigen hebben meer geluk met hun verbinding dan wij 😉

Wat de V7 betreft, wij zijn recent ook overgestapt naar een V7 en die werkt goed! Een beetje wennen en een paar dingen die ik liever anders zag. Maar verder wel tevreden met de V7 👍
Overigens wordt de V7 nu standaard uitgedeeld

Uiteraard heb je uitschieters naar de positieve en negatieve commentaren maar die positieve  komen in het algemeen niet op dit forum uitweiden, de negatieven daarentegen wel.
Eigenlijk kan je de V7 toch eens proberen, moest het tegenvallen vraag je toch gewoon een V5c aan de moderatoren 😎

 

Reputatie 4
Badge +1

Ja, dus aan de snelheid zou het niet mogen liggen, tenzij de Bbox die vermindert richting decoder. 

De Bbox3 heeft ook een 12V DC aansluiting, maar met een dikkere middenpin, zodat de voorhanden voedingen die ik heb, er niet op passen, anders had ik dat ook al getest

Ik heb inmiddels de decoder op zijn zijde gezet, zodat er een betere luchtstroom doorheen gaat, en de storingen nemen af [Zal ik er een ventilator opzetten ???   :-) ], zodat vrouwtje toch enigzins haar soapjes kan volgen

Reputatie 4
Badge +1

en Martin, die wifi 2,4 is het minste van mijn zorgen, aangezien alles op 5,0 werkt hier, behalve een internet-radio die vast op 2.4 staat maar geen problemen heeft op de plek waar hij staat (-60dB signaal)

De buren hebben allemaal  Telenet en zitten op andere kanalen ( heb een analyser op smartphone om signalen in huis te testen)

zijn je decoders rechtstreeks verbonden met netwerkkabel aan de bbox.

Volgens mij gaan de V5c decoders ook wel stilletjes aan uit het toneel verdwijnen zoals het nu al het geval is met de V5 decoders.

Reputatie 4
Badge +1

alles is vast bedraad hier ( TV,  PC, vaste telefoon). enkel laptop , internetradio (medion) en smartphone zijn draadloos.

Kon je trouwens  zien aan de testen die ik deed

Reputatie 4
Badge +1

hallo; iemand van proximus ??

Reputatie 7
Badge +4

@Fonz Ik heb je een nieuwe decoder opgestuurd. Het zal een V7 zijn met een nieuwe afstandsbediening. 

Reputatie 4
Badge +1

Terugzendformulier vermeld een foutief nummer voor de decoder in mijn bezit

Hiervoor een mail aan HadewychT gezonden

Reputatie 4
Badge +1

En, zoals te verwachten kreeg ik vandaag de V7 aan

NAAKT IN DOOS , zonder afstandsbediening !!!

Zelfs geen uitleg meer bij om “hoe te activeren” en “hoe de oude decoder te verwijderen  van je ISP

Kan er dus niks mee aanvangen zo

Reputatie 4
Badge +1

Net gebeld naar het nr dat aangegeven staat bij het locale prox. center in Heist O/d Berg= het algemene nummer 0800 enz

Daar krijg je enkel onzin te horen, tot zelfs je lijn die ze gaan testen !! WAARDELOOS zulke communicatie, en een bedrijf als Prox. onwaardig ! de keuzes op de website van Proximus zijn al even zinloos… je komt altijd op Faq’s terecht waar nooit je vraag tussenzit,

Denk dat ik toch maar eens ga horen bij de concurrentie voor mijn digitaleTV , internet en telefoon….

 

@Fonz

De PX moderatoren kunnen je een V7 remote gratis laten opsturen via Bpost .

hier wat uitleg over het installeren van TV Box - Installatiegids (proximus.be)

NB: als er ook geen HDMI kabel bij zit best hier ook melden want de HDMI van oudere decoder versies voldoen niet voor de goede werking van de V7 decoder.

Bijkomende info:

Voor je aan de installatie van je nieuwe TV Box begint.
Bel het gratis nummer 0800 99 696 en volg de instructies.
Zorg dat je een recente aanrekening bij je hebt  (hierop staat je telefoon-, aansluitings- en klantnummer).
Als je niet vanaf een vaste lijn belt, wordt je gevraagd je klantnummer in te voeren.
Zorg er dus voor dat je een recente aanrekening of factuur bij je hebt.
In het keuze menu kies je voor  de optie Ik heb een nieuwe decoder/ TV box ontvangen.
Vervolgens zal het automatische systeem van Proximus alle decoders gelinkt aan je klantnummer verwijderen uit hun systeem.
Herstart je TV Box met de power knop achteraan de Tv Box.
Er zal nu gevraagd worden om je Proximus lijnnummer in te vullen, dit vind je terug op je aanrekening. 

Reputatie 4
Badge +1

Hele fijne uitleg Martin, maar zonder afstandbediening heeft het geen zin. (En Hadewych beloofde die mee op te sturen, maar ze sturen een “swap” doos met niets anders in dan de decoder, géén HDMI,, enkel voeding (chance dat er die bij is :-) )en een briefje erin dat de oude afstandbediening  en hdmi kabel mogen behouden blijven en dus niet geswapt worden)

Ik probeerde dan kontakt te nemen met hun center hier 5 km vandaan, maar Proximus is totaal niet bereikbaar per telefoon, zoveel is duidelijk.  

Qua installatie-handleiding: De V7 zit toch in een bruine kartonnen doos die in een kleurrijke “omslag” is geschoven? Heb je de binnenzijde van die “omslag” al gezien?

Reputatie 4
Badge +1

@Mutie.

De V7 zal wel in zo’n doos zitten, tenminste de volledige. Ik kreeg een “swap” een omruil doos dus( en dat staat ook duidelijk buiten op de doos) die gewoon in een krimp-folie zit waarop mijn adres werd geplakt. Er zit iets bij waarop staat om het nr xxxx te bellen om de oude decoder uit dienst te stellen, en verder “ de info op het scherm te volgen” (zal wel makkelijk zijn als je het scherm niet kan bedienen ….)

Inmiddels mail van Hadewych gekregen dat remote morgen geleverd wordt..  Van HDMI kabel spreekt niemand (zal met de oude wel gaan zeker), en kan dan eindelijk de V7 in dienst nemen en testen.

@Fonz

Als je met de oude HDMI kabel deze bedoelt van een V5 of V5C decoder en die gebruikt voor je V7 decoder dan kan je problemen hebben als je TV kijkt.

Als dit zo is dan kan iemand van PX er ene opsturen.

Reputatie 4
Badge +1

Dan moet ik die vraag hier  nog eens stellen zekers…, Ik vraag mij af waarom men bij vervanging van een oud type niet een complete doos opstuurt, mét HDMI kabel (eventueel met ook een 10m lange UTP zoals bij eerste aansluiting) en met de remote control (klinkt toch mooier dan “afstandsbediening” niet?) Men weet toch bij proximus dat al die oude dingen van een V5 of V5c niet meer kunnen dienen ( en geen verwijt aan Hadewych, ze zal het wel juist gevraagd hebben intern, maar zoals op vele bedrijven, zijn er altijd die het beter weten en hun goesting opdringen en zo maar wat versturen, dus een swap doos om een V7 te vervangen)

Fingers crossed dat het met de oude HDMI goed gaat 

@HadewychT  zie hierboven ik heb maar een screenshot genomen , zoals je ziet na gans mijn eerst uitleg kreeg ik de rode band met foutmelding

Als ik dan de tekst wilde invoeren “Voila, gans mijn uitleg enz……

kreeg ik het weer niet verstuurd!  en terug de rode band met foutmelding.

Nu benieuwd of Dit nu zal verstuurd worden!!

@HadewychT 

Oef, nu is het wel gelukt!

Reputatie 4
Badge +1

zoals verwacht vandaag de “remote” aangekomen.  

Nu nog een “snelle” HDMI kabel  graag ( gezien dat nodig is, en die bij een compleet pakket wél bij zit)

dank U

(inmiddels probeer ik de zaak op te starten met de oude kabel van de V5c… )

Reageer