Skip to main content

mijn V5 decoder begint af en toe te haperen en proximus heeft me de nieuwe V7 opgestuurd.

ik heb 2 TV’s verbonden op 1 decoder. De ene tv staat gericht naar de keuken, de 2de staan gericht naar de woonkamer. ik hoef geen 2 decoders want beide spelen hetzelfde beeld af.

de nieuwe V7 heeft enkel 1 HDMI uitgang en kan de andere TV dus niet meer aansluiten via de analoge stekkers. ik kan echter wel nog een oudere werkende V5 kopen op 2dehands. als ik zo ene aansluit, gaat proximus me dan een 2de decoder huur aanrekenen aangezien ze weten dat ik een V7 heb maar ze een V5 detecteren op het netwerk (heb hier veel topic’s zien passeren over ‘gekochte’ decoders).

ik wil eigenlijk niet overstappen naar een V7, maar heb geen keuze.
mogelijkheden om een V5 te kopen is er ook niet, enkel een 2de huren aan 8€/maand.
en dat vind ik te gek. ofwel koop ik een HDMI splitters ofwel een oude V5 op 2dehands. jammer dat proximus niet toelaat om decoders zelf aan te kopen.
 

op ons appartement aan zee hebben we enkel kabel en hebben bij telenet zo een decoder gekocht voor 99€ en die werkt al 5jaar.
bij belgacom zou zoiets me dan 8€ x 12maand x 5jaar = 480€ kosten, dat is toch absurd

normaal als je een V5 aansluit loop je de kans dat die toch uit dienst gezet wordt aangezien de v5’s uitgefaseerd worden.

De enige decoders die nog in functie blijven zijn de V7 en de v5 compact.

De V5 compact wordt tegenwoordig (bv bij defect) ook vervangen door een V7.

De reden dat de V5compact nog niet volledig uitgefaseerd wordt is voor klanten die geen internet hebben bij PX, maar wel een TV abonnement, dan zou een V7 niet werken in dit geval.

Is je V7 rechtstreeks met een utp kabel verbonden met de internet box.
Je zou ook eens de internet box kunnen resetten om waar te nemen of het dan beter wordt.

→ Reset je b-box/Internet box | Proximus

PS: Proximus moderatoren komen pas maandag terug langs.


al vanalles geprobeerd.
at random savonds wordt het beeld zwart en krijg ik een blauw scherm met ‘onbekende fout ….’
druk op help 
als ik dan op help druk, zegt die dat de verbinding ok is, maar krijg geen TV.
een andere zender werkt weer gewoon wel.
dat is al maanden aan de gang en gisteren de helpdesk aan de lijn gehad die een nieuwe V7 heeft opgestuurd.

vandaag gekregen en heb dus aansluitingen te kort.
online wat zitten zoeken en op dit topic uitgekomen met EXACT mijn probleem. en laat ik ook al 2jaar een SMA omvormer hebben.

 

 

dat ze het nu dus nog altijd niet weten. natuurlijk kom ik op bovenstaande uit NADAT ik een V7 heb gekregen.
er werd daar onderandere gezegd om een fix IP in de SMA te zetten. dat heb ik al (192.168.1.62).
ze raden dan aan een static IP in te stellen buiten de range (1-63). dat weigert een BBOX 3 gewoon in zijn DHCP lijst (geeft enkel static van 1 tot 63). mijn DS3 zitten op 192.168.1.63 en mijn SMA zit op 192.168.1.62.

nu dus probleem dat ik mijn andere tv niet kan aansluiten, dus dacht ik een decoder te kopen. er staan ook V6 en V7 te koop. maar net dezelfde vraag, ga ik na een maand ineens 8€ extra zien op mijn factuur omdat ze 2 decoders detecteren?
die zever van ‘hebt ge een aankoopfactuur’ is de grootste onzin. als proximus mij geen 2de decoder levert, moeten ze ook geen 2de decoder huurgeld innen. ze weten toch precies wie een decoder van hen heeft ontvangen.
ik hoeft eigenlijk geen 2de te hebben, ik wil er eentje met 2 uitgangen zodat beide TV’s hetzelfde spelen.
anders kan de persoon in de keuken het programma niet meer volgen. en als het ‘simpsons’ zijn, dan hebben de kindjes ook geen uitvlucht om niet te komen eten 🙂 (want simpsons kan je dus erna niet herbekijken voor één of andere reden).
mijn éné TV is niet smart (dus moet composite of hdmi signaal krijgen), mijn 2de is wel smart, maar de pickx is niet voor smart tv’s :-(
het is toch een ferm boeltje hoor met hun rare configs allemaal.
vroeger had ik TV overal, werkte prima op tablet en gsm, met die pickx gaat het niet op tablet (altijd geen netwerkverbinding fout) en op de GSM loopt die ook voortdurend vast (beeld stopt, geluid loopt verder). streamen naar de TV is dus ook geen oplossing

 

 


De DHCP pool van de bbox3 l voor internet = (192.168.1.1 tem 192.168.1.63) en
voor IPTV (192.168.1.64 tem 192.168.1.127),

dus kan je in de sma omvormer zelf (indien dit mogelijk is) een vast ip adres ingeven hoger dan 192.168.1.127 tem 192.168.1.254.

of je kan anders een statisch ip adres ingeven in de range 192.168.1.1 tem 192.168.1.63 voor de sma omvormer  op mac adres.


 


In verband met een tweede hands decoder kopen best een officieel antwoord afwachten van PX moderator als ze maandag terug langskomen.

Ik vermoed dat hun systeem dit automatisch detecteert en er ook automatisch een huurkost op de factuur komt, enfin we zullen best het antwoord afwachten!


Indien naar hetzelfde beeld moet kunnen gekeken worden op 2 TV’s  bv. een gepaste HDMI splitter aanschaffen (1 in - 2 out)

In tegenstelling tot Telenet hebben Proximus en Orange tot op heden nog geen app voor commerciëel beschikbare AndroidTV platformen/boxen (zoals Nokia 8000/8010, Xiaomi TV box S, ….), eventueel kan Pickx via AppleTV eenmogelijk alternatief bieden 

Maar ook bij Telenet is de TVbox koopoptie niet beschikbaar (en er mag verwacht worden dat de digiboxen/digicorders op termijn niet meer zullen ondersteund worden in het kader van de migratie van naar IP)


Reageer